İklim değişiklikleri ve doğal afetler bağlamında finansal kriz yönetimi: 2011 yılı Van depremi örneği
Özet
İklim değişiklikleri ve doğal afetler bağlamında finansal kriz yönetimi: 2011 yılı Van depremi örneği isimli araştırmada, iklim değişikliği ve doğal afetler nedeniyle meydana gelebilecek felaketlerin işletmelerde ve kamunun finansal yönetiminde ekonomik manada gelirler bakımından meydana getirebileceği olumsuz finansal sonuçlara dikkat çekmek hedeflenmiştir. Bu konuda öncelikle 2011 yılı Van depremi örneğinden hareketle, işletmelerin afetler nedeniyle faaliyetlerine ara vermelerine ilişkin gelirlerinde meydana gelebilecek azalmalardan dolayı finansal kriz yaşayabileceği ve bu kriz ortamının finansal sonuçlarının işletmeleri olumsuz yönde etkileyebileceği ortaya çıkarılmak istenmiştir. Bunun sonucunda öncelikle işletmelerde mali yükümlülükler (vergi) ile borçların ödenmesinde sorunlar görülebileceğine, afet dönemlerinde işletmelerde bu sorunun bir yansıması olarak kamu otoritesinin (devlet) vergi ödemelerinin yapılamaması nedeniyle vergi gelirlerinin tahakkuk-tahsilâtında sorunlar yaşanabileceğine de dikkat çekilmiştir. Ayrıca çalışmada, işletmelerde bozulan likidite durumu için finansal kriz yönetimi bağlamında yeni bir finansman sistemi de geliştirilmeye çalışılmıştır. Araştırma, nitel çalışma yaklaşımı kapsamında ele alınmış ve bu kapsamda yer alan durum çalışmasına göre şekillendirilmiştir. Çalışmada veri toplama araçları olarak doküman incelemesi ve yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlemesinde içerik analizinden ve belirlenen kriterlerin değerlendirilmesinde de betimsel analizden yararlanılmıştır. Bunun yanı sıra araştırmada, muhasebenin temel kavramları, öz kaynakların korunması ilkesi, ilgili muhasebe standardı, kamu maliyesinin finansmanı ve bütçe teorisine ilişkin elde edilen veriler ise araştırmacı tarafından oluşturulan kontrol listelerine göre değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, finansal kriz yönetiminin getireceği yeni bir bakış açısının işletmeler/şirketler yönüyle katkısına ilişkin olarak yeni bir ihtiyat sistemine ihtiyaç duyulabileceği ortaya çıkmıştır. Bunun sebeplerine gelince, öncelikle kurulacak finansal kriz yönetiminin kaynağını muhasebenin ihtiyatlılık kavramından alabileceği, bu finansal kriz yönetimi sayesinde afet sürecinde işletmelerin gelirleri ile çalışma sermayelerinin korunabileceği ve faaliyetlerinin devamlılığının sağlanabileceği de tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra afet sürecinde finansal kriz yönetiminin, işletmelerin mali yükümlülüklerini yerine getirmelerinde kolaylık sağlayabileceği de belirlenmiştir. Araştırmada, finansal kriz yönetiminin kamu yönetimine (devlet) mali yönüyle katkıları olduğu anlaşılmıştır. Bu konuda çalışmada, finansal kriz yönetiminin işletmelerin afet sürecindeki mali yükümlülüklerini (vergi) yerine getirebilmeleri noktasında katkı sağladığı, bu katkının bir yansıması olarak da kamu finansal yönetiminin afet sürecinde vergilerin tahakkuk/tahsilatını yapabileceği ve bu sayede afet dönemlerinde kamu harcamaları bakımından finansal dengenin korunabileceği de tespit edilmiştir. Çalışmada, 2011 yılı Van depremine ilişkin uygulaması yapılan finansal kriz yönetimi kapsamında ayrılabilecek fonun işletmelerin afet dönemlerindeki nakit ihtiyacını sağlayabileceği gerçeğinden hareketle afet nedeniyle uğranılabilecek zarar, ziyan ve kayıpların telafi edilmesi neticesinde işletmelerin devamlılığının sağlanmasının mümkün olabileceği de tespit edilmiştir. In the context of climate changes and natural disasters, financial crisis management: the named instance in the study of the van earthquake in 2011, climate change and the disasters that can occur due to natural disasters, economic enterprises and Public Financial Management, in the sense that aimed to draw attention to negative financial consequences that can bring in terms of revenues. Firstly, based on the example of the Van earthquake of 2011, it was wanted to reveal that businesses may experience a financial crisis due to the reduction in revenues that may occur due to disasters decaying their activities, and the financial consequences of this crisis environment may adversely affect businesses. This is primarily a result of enterprises in financial liabilities (tax) may be a problem with payment of debts, public enterprises as a reflection of this problem in times of disaster authority (the state), the possibility of tax payments of tax revenues due to lack of accrual-it is noted that it could also cause problems in the collection. In addition, in the study, a new financing system was also tried to be developed in the context of financial crisis management for the deteriorating liquidity situation in enterprises. The research was considered within the scope of qualitative study approach and shaped according to the case study included in this scope. Document review and semi-structured interview were used as data collection tools in the study. Content analysis was used to analyze the obtained data and descriptive analysis was used to evaluate the determined criteria. In addition, in the research, the basic concepts of accounting, the principle of protection of own resources, the relevant accounting standard, the data obtained on the financing of public finances and budget theory were evaluated according to the checklists created by the researcher. According to the findings of the study, it has been revealed that a new prudence system may be needed in relation to the contribution of a new perspective that financial crisis management will bring in terms of businesses/companies. As for the reasons for this, it has been determined that firstly, the financial crisis management to be established can take its source from the concept of prudence of accounting, and thanks to this financial crisis management, the income of enterprises and their working capital can be protected during the disaster process and the continuity of their activities can be ensured. In addition, it has been determined that financial crisis management in the disaster process can make it easier for businesses to meet their financial obligations. In the study, it is understood that financial crisis management has financial contributions to public administration (state). In this regard, the financial crisis disaster management businesses in the process of its financial obligations (taxes) at the point of contribution to fulfill, as a reflection of the contribution of the accrual of taxes in the process of public financial disaster management/collection can do and in this way, in times of disaster it has been found that in terms of Public Expenditure financial balance can be preserved. In the study, it was also determined that it may be possible to ensure the continuity of enterprises as a result of compensating for losses, losses and losses that may be incurred due to disasters, based on the fact that the fund that can be allocated within the scope of financial crisis management applied for the 2011 Van earthquake can meet the cash needs of enterprises during disaster periods.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg7a8VM6qhEySwDpXVlXS8Y1BJUlABnJ2Lyb-9lIt4Hlfhttps://hdl.handle.net/20.500.12587/18324