Elektronik kitaplarla yapılan serbest okuma etkinliklerinin, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin akıcı okuma becerileri ile okuma tutumuna etkisi
Özet
Okuma yaşam boyu kullandığımız bir beceridir. Bu beceri bakış açımızı genişletir, olaylara farklı açıdan bakmamızı, anlamamızı, düşünmemizi, fikir üretmemizi sağlar. Geçmişteki bilgilerle bugünün insanını yarına hazırlar. Değişen zamanla birlikte, gelişen teknoloji de okuma becerisini etkilemektedir. Dolayısıyla bu araştırma birinci sınıf öğrencilerinin elektronik ortamda akıcı okuma becerilerinin okuduğunu anlama, prozodik okuma, okuma hızı, okuma tutumu ve akıcı okuma becerileri ile okuma tutumları arasındaki etkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Deneysel model kullanılan bu araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 öğretim döneminde Kırıkkale ili, Merkez ilçesinde bulunan özel bir ilkokulda öğrenim görmekte olan birinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Katılımcılardan 15 kişi deney grubu, 15 kişi kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubu elektronik tabanlı hikâyelerden okuma yaparken kontrol grubunun baskı tabanlı hikâye kitaplarından okuma yapması planlanmıştır. Araştırma verileri toplamak için "Okuma Prozodik Ölçeği, Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği'' kullanılmıştır. Öğrencilerin okuduklarını anlamalarını ortaya çıkarmak için Okuduğunu Anlama Başarı Testi, okuma hızı için okuma hız çetelesi tutulmuştur. Araştırma sonucunda: Okuduğunu Anlama Başarı Testinin deney ve kontrol grubunun lehine olduğu, iki grubun da ön test ve son testlerden aldıkları puanlarının anlamlı derecede yüksek olduğu ve anlama düzeylerinin arttığı sonucuna varılmıştır. Elektronik kitaplarla uygulanan serbest okuma etkinliklerinin geleneksel yöntemle uygulanan serbest okuma etkinliklerine göre öğrencilerin Prozodik Okuma son testlerine göre daha etkili olduğu görülmüştür. Okuma Hızı ölçeğinden alınan ön test - son test puan sonuçları arasında istatistiksel olarak anlamlı derecede bir farklılığın olmadığı sonucuna varılmıştır. Okuma tutumunda deney grubu ile yapılan çalışmanın tutumu pozitif yönde etkilediği öğrencilere kitap okuma tutumu kazandırdığı görülmüştür. Son olarak akıcı okumanın, okuma tutumları ile anlamlı bir ilişkisi olmadığı belirlenmiştir. Reading is a skill we use throughout our lives. This skill widens our perspective, allows us to look at every thing from a different perspective to understand, to think and to generate ideas. It prepares today's people for tomorrow with the knowledge of the past. With the changing time, the developing technology also affects the reading skill. Therefore, the aim of the study is to determine the effect of fluent reading skills in electronic media on reading comprehension, reading speed, prosodic reading, and reading attitudes of primary first year students. The participants of this research, in which the experimental model was used, was composed of first year students in a private primary school in the center district of Kırıkkale province in the 2020-2021 academic year. Of the participants, 15 people were determined as the experimental students group and 15 people as the control group students. While the experimental group was reading from electronic-based stories, the control group was planned to read from print-based storybooks. "Reading Prosodic Scale, Attitude Towards Reading Scale" was used to collect research data. Reading Comprehension Achievement Test was used for reading comprehension and a reading speed tally was used for reading speed. As a result of the study: It was concluded that the Reading Comprehension Achievement Test was in favor of the experimental and control groups, the pre-test and post-test scores of both groups were significantly higher, and their comprehension levels increased. It has been seen that free reading activities applied with electronic books are more effective than the Prosodic Reading post-tests of students compared to the free reading activities applied with the traditional method. It was observed that there was no statistically significant difference between the Reading Speed pre-test and post-test scores. It has been seen that the study with the experimental group on the reading attitude has a positive effect on the attitude, and it has given the students a reading attitude. Finally, it was identified that fluent reading did not have a significant relationship with reading attitudes.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiJYiAeLweCMDExIhwbJbqAf9NovTfvhFDI1RZePm_FNUhttps://hdl.handle.net/20.500.12587/18530