Sporun yaşam becerileri üzerine etkileri
Özet
Bu araştırmada Ankara ilinde okuyan 21 yaş altı spor yapan üniversite öğrencilerinde sporun yaşam becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 347 erkek, 160 kadın toplamda 507 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu" ile birlikte Cronin ve Allen (2017) tarafından geliştirilen Açak ve Düz (2018) tarafından Türkçeye uyarlanan "Sporun Yaşam Becerilerine Etkisi" ölçeği aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmanın modeli nedensel karşılaştırma modelidir. Veri seti normallik varsayımı açısından incelenmiş ve normal dağılım göstermiştir. Verilerin analizinde ikili grup karşılaştırmalarında bağımsız örneklem t testi, çoklu karşılaştırmalarda ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunda post-hoc testlerden grupları kendi içinde karşılaştırmak için scheffe testi yapılmıştır. Analizler SPSS programında yapılmış ve α=0,05 anlamlılık düzeyi olarak belirlenmiştir. Yapılan analizlere neticesinde çalışmanın bulgularına bakıldığında yaş ve üniversite takımında oynama değişkenine göre anlamlı bir fark bulunuyorken (p<0,05); cinsiyet, sınıf, gelir durumu, anne-baba eğitim durumu ve spor türü değişkenlerine göre anlamlı bir fark bulunamamıştır (p>0,05). This study aims to examine the effect of sports on life skills in university students under the age of 21 who study in Ankara province. The study sample consists of 347 males and 160 females, and 507 university students in total. The data of the study were obtained through the "Personal Information Form" developed by the researcher and the "Effect of Sports on Life Skills" scale developed by Cronin and Allen (2017) and adapted into Turkish by Açak and Düz (2018). The model of the study is the causal comparison model. The data set was examined in terms of the normality assumption and showed a normal distribution. In the analysis of the data, an independent sample t-test was used in paired group comparisons and one-way analysis of variance (ANOVA) was used in multiple comparisons. As a result of a one-way analysis of variance, the Scheffe test was used to compare the posthoc test groups within themselves. Analyzes were made in the SPSS program and α=0.05 significance level was determined. As a result of the analysis, when the findings of the study are examined, there is a significant difference according to age and playing in the university team and no significant difference was found according to gender, class, and sport type variables.