Okul öncesi dönemde çocuğu olan ebeveynler için etik davranışları değerlendirme ölçeği'nin geliştirilmesi ve ebeveynlerin etik davranışlarının belirlenmesi
Özet
Bu çalışma, okul öncesi eğitime devam eden çocuğa (48-66 aylık) sahip ebeveynlerin etik davranışlarının değerlendirilmesi için bir ölçme aracı geliştirmek ve ebeveynlerin etik davranışlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu iki ayrı örneklem oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen ''Kişisel Bilgi Formu'' ve ''Etik Davranışları Değerlendirme Ölçeği'' kullanılmıştır. Araştırmanın ölçek geliştirme sürecinde, okul öncesi eğitime devam eden çocuğa (48-66 aylık) sahip 207 ebeveyn çalışmaya dâhil edilerek geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Sonuç olarak, ölçeğin; 3 faktörlü ve 15 maddelik son hâlinin geçerli ve güvenilir bir yapıda olduğu bulunmuştur. Ebeveynlerin etik davranışlarının belirlenmesinde ise okul öncesi eğitime devam eden çocuğa (48-66 aylık) sahip 223 ebeveyn araştırmaya katılmıştır. Ebeveynlerin etik davranışlarının belirlenmesinde; cinsiyet, anne öğrenim durumu, çocuk sayısı ve doğum sırası değişkenlerine göre t-testi ve varyans (ANOVA) analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, ''Etik Davranışları Değerlendirme Ölçeği'' puan ortalamaları arasında çocuk sayısı ve doğum sırası değişkenlerine göre farkın anlamlı olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. The aim of this study was conducted in order to develop a measurement tool for evaluating the ethical behavior of parents with a child (48-66 months old) attending preschool education and to examine the ethical behavior of parents. The sample of the research includes of two separate samples. In order to gather data for the research was used "Personal Information Form" and the "Ethical Behavior Evaluation Scale" which was developed by the researcher. During the scale development process of the research, 207 parents with children (48-66 months old) attending preschool education were included in the study and a validity and reliability study was conducted. As a result, it was found that the final version of the scale with 3 factors and 15 items has a valid and reliable structure. In determining the ethical behavior of parents, 223 parents with children (48-66 months old) attending preschool education participated in the study. In determining the ethical behavior of parents; t-test and analysis of variance (ANOVA) analyzes were performed according to gender, mother's graduation status, the number of their children and order of birth variables. As a result of the analyzes, it was found that there was a significant difference between the mean scores of the "Ethical Behavior Evaluation Scale" according to the number of their children and the order of birth variables.