Etkin bir karar destek sistemi ile müşteri önceliklendirme ve sipariş takip sistemi geliştirilmesi ve uygulaması
Özet
Günümüz rekabet ortamında işletmelerin varlıklarını devam ettirebilmeleri verimliliğe bağlıdır. Hammadde, iş gücü, makine gibi kaynakların planlama ve kontrol ile etkin kullanılmasıyla rekabet gücü korunmaktadır. Teknolojinin ilerlemesiyle yeni fırsatların değerlendirilmesi, yeni teknolojilerin kullanılması gerekmektedir. Değişen koşullara ayak uydurabilmek, hızlı yanıt verebilmek, doğru zamanda doğru kararlar verilebilmesi ve mevcutta olan kaynaklarını verimli kullanması gerekmektedir. Böylelikle karar alma sürecinde kişiye bağlı kalmaksızın karar verilmesi karara ulaşma süresini kısaltmaktarak verim sağlamaktadır. Siparişe göre üretim yapan işletmeler siparişleri hangi tarihte teslim etmesi gerektiğini belirleyerek müşterilerine teslim tarihi iletirler. Bu doğrultuda işletme ve müşteri öncelikleri dengelenebilmektedir. Bu çalışmada teslim tarihi belirlenmesi için model oluşturularak gerekli tüm analizlerin yapılmasıyla siparişlere teslim tarihi ataması gerçekleştirilmektedir. Uygulama büyük ölçekli bir kazan imalat fabrikasında gerçekleştirilmiştir. Önerilen modelde uzman sistemler desteği ile kısa sürede karar vermeye yardımcı olacak, kullanıma uygun, hata oranlarını azaltacak bir karar destek sistemi hazırlaması amaçlanmıştır. Üretilen ürüne ait her siparişte kullanılan malzeme bilgilerinin analiz edilmesiyle ileriye dönük malzeme ve stok bilgisini yakalanacak ve yeni gelen siparişlerde temin süresi öngörüleri oluşturulabilecektir. Kullanıcılara karar verme kolaylığı sağlanacaktır. Çalışmanın devamında Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yöntemi ile 7 ana kriter belirlenerek sonuçların karşılaştırılmasıyla 3 alternatif müşteri arasında önceliklendirme yapılarak çalışma geliştirilmiştir. Müşteri önceliklendirme ile işletme ve müşteri arasındaki ilişki fayda sağlayacak şekilde iyileştirilerek, çıkan veriler sonucunda ciro büyüklüğü olan, potansiyel, bağlılık seviyesi yüksek müşterilere verilmesi gereken öncelik belirlenmiştir. Böylelikle müşteri memnuniyeti ve ilişkilerin daha iyi olması sağlanacaktır. In today's competitive environment, the survival of businesses depends on efficiency. Competitiveness is maintained by the effective use of resources such as raw materials, labor and machinery with planning and control. With the advancement of technology, it is necessary to evaluate new opportunities and use new technologies. It is necessary to keep up with changing conditions, to respond quickly, to use existing resources efficiently and to make the right decisions at the right time. Making the right decisions at the right time, regardless of the person, shortens the time to reach the decision. Companies that make production to order determine the date on which they should deliver the orders and inform their customers about the delivery date. In this direction, business and customer priorities can be balanced. In this study, a model is created to determine the delivery date, and the delivery date is assigned to the orders by performing all the necessary analyzes. The application was carried out in a large-scale boiler manufacturing plant. In the proposed model, it is aimed to prepare a decision support system that will help decision-making in a short time with the support of expert systems, that is suitable for use and will reduce error rates. By analyzing the material information used in each order of the manufactured product, prospective material and stock information will be captured and lead time forecasts can be created for new incoming orders. Users will be provided with ease of decision-making. In the continuation of the study, 7 main criteria were determined with the Analytical Hierarchy Process (AHP) method and the results were compared and the study was developed by prioritizing among 3 alternative customers. With the customer prioritization, the relationship between the business and the customer has been improved in a beneficial way, and as a result of the data obtained, the priority that should be given to the customers with high turnover, potential and high loyalty level has been determined. Thus, customer satisfaction and better relations will be ensured.