Plastik sanatlar eğitiminin görme engelli bireylerde dokunsal duyu yapılarının gelişimine ilişkin öğrenci görüşleri
Özet
Bu çalışmanın amacı, görme engelli bireylerin, dokunsal duyu özelliklerini kullanarak plastik sanatlar eğitimin sürecini incelemektir. Bu doğrultuda Ankara ili Yenimahalle ilçesi Asrın Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi'nde bulunan 22 ile 50 yaş arası görme engelli bireylere plastik sanatlar eğitimi ve uygulamalı çalışmaları tasarlanarak ve bireylerin dokunsal duyu özelliklerini kullanarak, dokunsal duyu yapılarının gelişimine katkılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Görme engelli bireylere uygun, plastik sanatlar malzemeleriyle çalışmaların tasarlanması ve her bireye açık uçlu yarı yapılandırılmış anket ve gözlem soruları hazırlanarak çalışma aşamalarının, öğrenci uygulamalarının bireye hissettirdiği duygu ve görüşlerin kayda geçmesiyle, çalışmaların şekillenmesinin sağlanması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda sahada çalışan özel eğitim öğretmenleri, üniversitede özel eğitim alan uzmanı akademisyenlerin ve akademisyen sanat eğitimcilerinin görüşleri, incelemeleri ele alınarak çalışmanın yapılandırılması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. The aim of this study is to examine the process of plastic arts education by using the tactile sensory features of visually impaired individuals. In this direction, it is aimed to examine the contribution of the individuals to the development of tactile sensory structures by designing plastic arts education and applied studies for visually impaired individuals between the ages of 22 and 50 in Asrın Special Education and Rehabilitation Center in Yenimahalle district of Ankara province. It is aimed to design works with plastic arts materials suitable for visually impaired individuals and to shape the works by preparing open-ended semi-structured questionnaire and observation questions for each individual, by recording the working stages and the feelings and opinions felt by the student applications to the individual. In this direction, it is aimed to structure and evaluate the study by considering the opinions and examinations of special education teachers working in the field, academicians specialized in special education at the university, and academic art educators.