Yazar "Altun, Onur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Lise düzeyinde eğitim gören ergenlerin dijital okuryazarlık durumlarının siber güvenliği sağlama yönünden incelenmesi: Kırıkkale ili örneği(Kırıkkale Üniversitesi, 2024) Altun, Onur; Yükseltürk, ErmanBu araştırmanın temel hedefi, lise düzeyinde eğitim gören ergenlerin dijital okuryazarlık düzeyleri ile kişisel siber güvenliği sağlama davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Cinsiyet, sınıf, bölüm, okul türü, sosyal medya kullanımı, günlük ve haftalık internet kullanım süresi, farklı sosyal medya uygulamalarını kullanma durumu, ev interneti bulunma durumu gibi bağımsız değişkenlere odaklanarak bu ilişkiyi değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Kırıkkale İli Merkez İlçesindeki 22 lisede 10. ile 11. sınıf öğrencilerinden oluşan 4.504 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin daha kapsamlı bir şekilde anlaşılabilmesi için öğrenci örneklemini temsil eden 4 farklı lise grubundan seçilen 9 okul ve yöneticisi ile nitel görüşmeler yapılarak desteklenmiştir. Bu bağlamda, araştırmada karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde, "demografik bilgi formu" ile birlikte "kişisel siber güvenliği sağlama ölçeği" ve "dijital okuryazarlık ölçeği" adlı üç ayrı veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ergenlerin genel dijital okuryazarlık düzeylerinin orta seviyede olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, ergenlerin dijital okuryazarlık düzeyleri ile kişisel siber güvenliği sağlama davranışları arasındaki ilişkinin pozitif ve orta düzeyde olduğu gözlemlenmiştir. Dijital okuryazarlık düzeyleri ile ilgili olarak cinsiyet, bölüm, okul türü, sosyal medya kullanımı, günlük ve haftalık internet kullanım süresi, farklı sosyal medya uygulamalarını kullanma durumu, ev interneti bulunma durumu gibi değişkenlere bağlı olarak anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. Ancak, sınıf değişkeni bakımından dijital okuryazarlık düzeylerinde belirgin bir fark gözlenmemiştir. Ergenlerin kişisel siber güvenliği sağlama davranışlarına gelindiğinde, cinsiyet, sınıf, bölüm, okul türü, sosyal medya kullanımı, günlük ve haftalık internet kullanım süresi, farklı sosyal medya uygulamalarını kullanma durumu, ev interneti bulunma durumu değişkenlerinde anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. Ancak, sınıf değişkenine bağlı olarak kişisel siber güvenliği sağlama ölçeğinin kişisel gizliliği koruma, önlem alma, ödeme bilgilerini koruma ve iz bırakmama boyutlarında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Dijital okuryazarlık ve siber güvenlik farkındalığı arasındaki ilişki değerlendirildiğinde, öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri ile siber güvenlik farkındalıkları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Bu bulgular, öğrencilerin dijital okuryazarlık seviyelerinin arttıkça, siber güvenlik konusundaki bilinç düzeylerinin de arttığını göstermektedir. Sonuç olarak, bu çalışma, öğrencilerin siber güvenlik ve dijital okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesiyle ilgili genel bir çerçeve sunarak, bu konuda yapılan araştırmalardan elde edilen önemli bulguları değerlendirmektedir. Siber güvenlik ve dijital okuryazarlık alanındaki bu farkındalıkların artırılması, eğitim kurumları, aileler ve toplumun genelinde daha etkin bir dijital vatandaşlık bilincinin gelişimine katkı sağlayabilir.Öğe LİSE ÖĞRENCİLERİNİN DİJİTAL OKURYAZARLIK ve SİBER GÜVENLİK FARKINDALIKLARININ İNCELENMESİ(Kırıkkale Üniversitesi, 2024) Altun, Onur; Yukselturk, ErmanDijitalleşen dünya ile birlikte bireylerin ve toplumların dijital platformları kullanımlarında ciddi bir artış gözlemlenmektedir. Bu kapsamda siber suçlar ve veri güvenliği tehditleri de paralel olarak artmaktadır. Bu çalışma, Kırıkkale'deki 22 lisede öğrenim gören öğrencilerin dijital okuryazarlık ve siber güvenlik farkındalığını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde "kişisel siber güvenliği sağlama ölçeği" ve "dijital okuryazarlık ölçeği" adlı iki ayrı veri toplama aracı kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar, öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyi ile siber güvenlik farkındalığı arasında pozitif bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Günde 2-3 saat internet kullanan öğrencilerin siber güvenlik farkındalıklarının diğerlerine göre anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ancak, haftalık internet kullanım sürelerinin öğrencilerin siber güvenlik farkındalığı üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca, kadın öğrencilerin siber güvenlik farkındalığı, erkek öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur, bu da cinsiyetin bu konuda etkili bir faktör olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak, bu çalışma, öğrencilerin siber güvenlik ve dijital okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesiyle ilgili genel bir çerçeve sunarak, bu konuda yapılan araştırmalardan elde edilen önemli bulguları değerlendirmektedir. Siber güvenlik ve dijital okuryazarlık alanındaki bu farkındalıkların artırılması, eğitim kurumları, aileler ve toplumun genelinde daha etkin bir dijital vatandaşlık bilincinin gelişimine katkı sağlayabilir.