Yazar "Arar, Eda Sultan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Akademik personelde kuşaklararası iş etiği algısının işyeri sapma davranışları ile ilişkisi(Kırıkkale Üniversitesi, 2018) Arar, Eda Sultan; Şahin, Serapİşgörenlerde iş etiği bilincinin oluşması, işgörenlerin kasıtlı olarak yaptıkları, mensup oldukları organizasyona ve/veya üyelerine zarar verebilecek olan işyeri sapma davranışlarını sergilemeleri açısından aleyhine bir etki oluşturduğu düşünülmektedir. İş etiği kavramının iş yaşamının düzenlenmesindeki katkısının yadsınamayacağı gibi yıllardan beri süre gelen öneminin yanında giderek algılanmasında farklılaşmalar meydana gelmiştir. İş etiği algısındaki bu farklılaşma akademik etik bazında ele alınacak olup tezin amacı; günümüz şartlarında çalışma hayatını birlikte yürütmek durumunda olan farklı kuşaklardaki akademisyenlerin iş etiği algılarını ve bu algıların işyeri sapma davranışlarıyla olan ilişkisini incelemektir. Amaç doğrultusunda demografik değişkenlerin olduğu 7 soru, akademik etik değerler ölçeği ve işyeri sapma davranışları ölçeği kullanılarak hazırlanan anket formu Ankara ve çevre illerindeki devlet üniversitelerinde çalışmakta olan 472 akademisyene uygulanmıştır. Anketten elde edilen veriler SPSS 21.0 İstatistik paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Analizler sonucunda akademik etik değerlerin alt faktörü olan bilimsel araştırmaya yönelik değerlerde kuşaklararası farklılık bulunmuş olup farklılığın Sessiz Kuşak akademisyenlerinin Bebek Patlaması, Y ve X kuşaklarından daha düşük etik değerlere sahip olmasından kaynaklandığı tespit edilmiştir. Akademik Etik değerlerin diğer bir alt faktörü olan Meslektaşa Yönelik Değerlerde de kuşaklararası farklılık bulunmuş olup; farklılığın sebebi Sessiz Kuşak akademisyenlerinin X ve Y Kuşaklarından, X Kuşağının da Bebek Patlaması Kuşağından farklı olmasından ileri geldiği sonucuna ulaşılmıştır. Meslektaşa Yönelik Değerlerde en yüksek etik değerlere sahip olan Sessiz Kuşak olurken sırasıyla Bebek Patlaması, Y ve X kuşakları takip etmiştir. İşyeri Sapma Davranışlarının alt faktörü olan Zamanı Verimsiz Kullanmaya yönelik işyeri sapmasında da kuşaklararsı farklılık bulgusuna ulaşılmış olup; farklılık Y Kuşağının X ve Bebek Patlaması kuşaklarından daha fazla İşyeri Sapması Değerine sahip olmasından kaynaklanmaktadır. Zamanı verimsiz kullanmaya yönelik işyeri sapmasında en yüksek değeri alan Y Kuşağı olurken; Sessiz, X ve Bebek Patlaması kuşağı onu takip etmişlerdir. Akademik Etik Değerler ile İşyeri Sapması ana değişkeni arasında istatistiki olarak anlamlı orta negatif ilişki bulunmuştur. Aynı şekilde Akademik Etik alt faktörü olan Çalışılan Kuruma Yönelik Değerler ile İşyeri sapma davranışları alt faktörü olan Örgüte Yönelik İşyeri Sapması arasında istatistiki olarak anlamlı orta negatif ilişki bulunmuştur. Akademik Etik Değerler ve İşyeri Sapmasının diğer alt faktörleri arasında ise istatistiki olarak anlamlı zayıf negatif ilişki tespit edilmiştir.Öğe Daha İyi Bir İş Yaşamı: Örgütsel Toksisiteni Oluşmasında Etkili Faktörlerin Ahp İle Hiyerarşik Olarak Sıralanması(2020) Arar, Tayfun; Arar, Eda Sultan; Öneren, MelahatBu araştırma; iş dünyasının her alanında karşılaşılabilecek olan örgütsel toksisite olgusuna etki eden faktörleri akademik bağlamda incelemek amacı ile üniversitelerin akademik kadrolarında hiyerarşik olarak en altta yer alan araştırma görevlileri kapsamında yapılmıştır. Örgütsel toksisiteye neden olan faktörler temel olarak; yöneticiden, iş arkadaşlarından ve kurumdan kaynaklanan olmak üzere 3 ana faktörde ve her bir ana faktör altında dört alt faktör olmak üzere toplamda 12 faktör; literatür taraması sonucunda elde edilerek Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yöntemi ile hiyerarşik olarak sıralanmıştır. Araştırma neticesinde ilgili örnekleme göre örgütsel toksisiteye neden olan en önemli etmen ana faktör bağlamında yönetici olurken; alt faktör bağlamında kurumdan kaynaklı kurum kültürü ile yöneticiden kaynaklı etik dışı davranışlar olmuştur. Elde edilen bulgulara göre örgütsel toksisitenin engellenmesine veya azaltılmasına yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Öğe I Will Be An Astranout When I Grow Up, But How?(2018) Öneren, Melahat; Arar, Tayfun; Arar, Eda SultanWhen asked what is wished to be in future, people would reply a well-reputed occupation that theyonly know by the environment but a little about the fact. As time goes by, especially in college yearswhen the students start to know about the professions related with their departments, financial andemployment situation of the home country, they realize that there is either none or weak relationshipamong their dream jobs and the reality which results in whole life-disappointment. For people todetermine the best career path, they first should be aware of themselves and then the professionalenvironment. In this research the aim is to analyze the effect of personal SWOT analysis in careerplanning process by principal component analysis in university students. The results showed studentsmostly determine their career path by the awareness of their strengths as a 38.1% importance degree.The least determining factor is the awareness of close environmental threats by 10.25%. Thissituation is interpreted in the conclusion part.Öğe The Relationship of Intergenerational Perceptions of Work Ethics and Workplace Deviation Behaviors in Academic Staff(Univ Zagreb, Fac Organization & Informatics, 2022) Arar, Eda Sultan; Sahin, SerapThe aim of the research is to examine the work ethics perceptions of academics from different generations and the relationship between these perceptions and workplace deviation behaviors. In line with the purpose, the questionnaire prepared by using 5 questions with demographic variables, academic ethical values scale and workplace deviation behavior scale were applied to 472 academicians working at state universities in Ankara and the nearby provinces. The results revealed moderately negative relationship between academic ethical values and one of its sub-dimensions which is the values for the institution and workplace deviation behaviors. Moreover, weak and strong negative relationships were found between academic ethical values and other sub-factors of workplace deviation behaviors. Intergenerational differences were found between academic ethical values and academic ethical values towards the teaching process and serious workplace deviation towards the organization, and between academic ethical values towards colleagues and deviant behaviors towards the organization.Öğe YÖNETSEL BİR METAFOR: İSVİÇRE ÇAKISI PERSONELDE AHP YÖNTEMİ İLE NİTELİK ÖNCELİKLENDİRİLMESİ*(2020) Arar, Tayfun; Arar, Eda Sultan; Öneren, MelahatYaşamın farklı zamanlarında ve farklı mekânlarında üstlenmek zorunda kaldığı farklı rolleri başarı ile gerçekleştirebilen işgörenleriçin kullanılan “İsviçre Çakısı Personel” metaforu bu çalışmada, tek bir alan ya da yetkinlik üzerinde uzmanlaşmak yerine, farklıbecerilere sahip olan, örgütlerin ve özellikle bazı iş kollarının ihtiyaç duyduğu işgörenler için kullanılmıştır. Bunlardan biriside hem akademik hem sosyal hem de kişisel yetkinliklere sahip olması gereken öğretmenlerdir. Çakı denilince akla gelen ilkaparatın bıçak olması ve diğer aparatların bıçak kadar önemli olmaması düşüncesinden yola çıkarak öncelikle çoklu niteliğesahip olan öğretmenlerdeki bu çakı aparatlarını belirlemek ve daha sonrasında “bıçak” derecesindeki öneme sahip olanyetkinliğini bulmak amacı ile Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) tekniği ile ağırlıklandırmak çalışmanın amacını oluşturmaktadır.Nihayetinde, işveren ya da amir pozisyonundaki kişinin çoklu beceriye sahip işgörenindeki “bıçağı” bileyip keskin tutması içinne tür yönetsel önlemler alması gerektiği tartışılacaktır.