Yazar "Atak, Hasan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 16 / 16
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ailesiyle yaşayan yaşlılarda mutluluk modeli(2011) Eryılmaz, Ali; Atak, HasanAmaç: Öznel iyi oluş diğer gelişim dönemlerindeki bireyler için önemli olduğu gibi, yaşlılık dönemindeki bireyler için de önemlidir. Bu çalışmanın amacı, yaşlılıkta kişilik özellikleri, yalnızlık ve algılanan kontrolle sınırlandırılmış bir öznel iyi oluş modeli geliştirmek ve bu modelin geçerliliğini sınamaktır. Yöntemler: Araştırmaya 108 kadın (%49.5) ve 110 erkek (%50.5) olmak üzere ailesinin yanında yaşayan toplam 218 yaşlı birey (Ort. yaş: 67.60; Ss: 6.43) katılmıştır. Verilerin toplanmasında, Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi, Alan Genel Algılanan Kontrol Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Pozitif-Negatif Duygu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler ve gözlenen değişkenlerle yol (path) analizi yöntemi kullanılmış ve en az .05 anlamlılık düzeyi benimsenmiştir. Bulgular: Model analizi sonuçlarına göre, öznel iyi oluş ile bağımsız değişkenler arasındaki ilişkilerde, standartlaştırılmış katsayılar .10 ile .38 arasında değişmektedir (p<.01). Geliştirilen modele ilişkin iyilik uyum değerleri (RMSEA .052, X2/Sd ;3,84; p<.001) gözlenen verinin modele iyi uyum gösterdiğini ortaya koymuştur. Geliştirilen modelde kişilik özelliklerinin, algılanan kontrolün ve yalnızlığın yaşlılıkta öznel iyi oluş üzerindeki doğrudan, dolaylı ve toplam etkileri anlamlı bulunmuştur. Sonuç: Yaşlıların duygusal dengesizlik, sorumluluk ve yalnızlık düzeylerinin yükselmesine bağlı olarak öznel iyi oluş düzeyleri düşmektedir. Yaşlıların algılanan kontrol düzeylerinin yükselmesine paralel olarak öznel iyi oluş düzeylerinin yükseldiği ifade edilebilir. Yaşlıların öznel iyi oluş düzeylerini yükseltmek için klinik anlamda yaşlılara yardım sunan geriatri uzmanlığı, psikolojik danışmanlık, klinik psikoloji, psikiyatri, sosyal hizmet ve geriatri hemşireliği gibi meslek alanlarında çalışan uzmanların bu çalışmanın bulgularını uygulamalarında kullanmaları işlevsel olabilir.Öğe EBEVEYN GESTALT TEMAS ENGELLERİYLE ÇOCUKTA ANKSİYETE ARASINDAKİ İLİŞKİDE EBEVEYNLİK STİLLERİNİN ARACILIK ROLÜ(Kırıkkale Üniversitesi, 2023) Rayana, Sahra; Atak, HasanEbeveynlerin temasını olumsuz etkileyen Gestalt temas engellerinin çocukların anksiyete düzeylerini etkileyebileceği varsayımından hareketle yürütülen bu çalışmada değişkenler arasındaki yordayıcı etkinin ortaya konulması ve bu etkide ebeveynlik stillerinin aracılık rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2-6 yaş aralığında (okul öncesi dönem) çocuğa sahip 104 ebeveynin katılımı ile gerçekleşmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Demografik Bilgi Formu, Gestalt Temas Engelleri Ölçeği (GTEÖ), Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) ve Okul Öncesi Çocuklarda Anksiyete Ölçeği (OÖÇAÖ) kullanılmıştır. Değişkenler arasında yürütülen basit regresyon analizi sonuçlarına göre temas boyutunun aşırı korumacı ebeveynlik tutumunu ve tam temas boyutunun ise otoriter ebeveyn tutumunu pozitif yönde ve anlamlı düzeyde yordadığı bulunmuştur (sırasıyla B=.43, pÖğe The Effect of Personality on Cyberbullying among University Students in Turkey(Ani Yayincilik, 2012) Celik, Serkan; Atak, Hasan; Erguzen, AtillaProblem Statement: Cyberbullying is associated with significant psychological issues among young people such as depression, emotional distress, low self-esteem, and poor academic achievement. It is also regarded as an increasingly emergent problem in educational settings, putting learners' psychological health, safety, and well-being at risk. Recent research has shown that a growing number of students are victims of cyberbullying and a wider realization and a thorough understanding of cyberbullying is needed. Purpose of the Study: This survey-based study set out to explore the relationship between personality traits and cyberbullying among university students receiving education through either face-to-face or distance education modes. Methods: A sectional research design and correlation survey method was adopted throughout the study. As a causal and comparative study, the dependent variable was set as cyberbullying (actively bullying others and/or being bullied) and the independent variable included five personality types. A path model was developed and tested in order to investigate the effects of learning modes and aforementioned personality types on two levels of cyberbullying. Findings and Results: The good fit indexes belonging to the model indicated acceptable conditions and capacity for explaining the relations among the variables. Emotional instability was observed as the leading predictor of being cyberbullied with a medium effect size. On the other hand, the weakest predictor of being bullied was found to be openness to experience with a minor level negative effect size. The developed model was observed to be valid for both face-to-face and distance education learning modes. In addition, a positive and medium level relationship between bullying and being exposed to bullying was observed. Ward's hierarchical cluster analysis conducted on the points obtained from the cyberbullying scale revealed that the majority of the group rarely bullies and is rarely exposed to cyberbullying. Conclusions and Recommendations: This study contributes to the extant literature on bullying in a few conceptual areas. For instance, few research studies have examined the bullying issue in the tertiary context and through learning modes. The current investigation was limited by using a single data set to conduct all analyses. Further research is recommended to involve various variables such as cross-cultural effects on cyberbullying.Öğe Effectiveness of Gestalt-Oriented Positive Parenting Support Program(2023) Atak, Hasan; Rayana, SahraThe purpose of this research was to evaluate the effectiveness of the Gestalt Oriented Positive Parenting Support Program. The study sample consisted of 36 parents (33 mothers and 3 fathers) who were selected through purposeful sampling. There were 13 participants in the experimental group, 12 participants in the placebo group, and 11 participants in the control group. The research utilized various measurement tools, such as the Demographic Information Form (DIF), Multidimensional Parental Perfectionism Questionnaire (MPPQ), Parent-Child Relationship Scale (PCRS), Me as a Parent Scale (MPS), and Alabama Parenting Questionnaire (APQ). The experimental group's pre-test and post-test scores showed significant differences for all dimensions, indicating that the program was an effective intervention. When comparing the experimental, placebo, and control group post-test scores, significant differences were found in three sub-dimensions of parental perfectionism, all dimensions of parent-child relationship, and positive parenting score. Further analysis revealed that all significant differences favored the experimental group. This finding shows that the program is an effective application for parents with children between the ages of 2-9. Finally, the post-test scores of the positive parenting dimension also differed significantly according to the experimental group pre-test scores and the control group post-test scores, confirming the hypothesis of the study and highlighting the effectiveness of the program in developing positive parenting practices.Öğe Ego kimlik süreci ölçeği Türkçe versiyonunun geçerlilik ve güvenirlik çalışması(2013) Morsünbül, Ümit; Atak, HasanErgenlik dönemindeki temel gelişimsel görev kimlik gelişimidir. Marcia keşif ve içsel yatırım süreçlerini kulla- narak dört kimlik statüsü tanımlamıştır. Kimlik gelişimini ölçmek amacıyla bazı ölçme araçları geliştirilmiştir. Bunlarda biri de Ego Kimlik Süreci Ölçeğidir (EKSÖ). EKSÖ’nün en güçlü özelliği hem kimlik statülerine hem de keşif ve içsel yatırım süreçlerine odaklanmasıdır. Bu çalışmanın amacı EKSÖ’nün faktör yapısını, ölçüt ba- ğımlı geçerliliğini ve güvenirliliğini Türk üniversite öğrencileri üzerinde test etmektir. EKSÖ 32 madde ve iki alt ölçekten oluşmaktadır. Her iki boyutta 16 maddeyle değerlendirilmektedir. Araştırma grubu 230 (120 kadın, 110 erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri EKSÖ’ün kimlik gelişiminde farklı işlevler gösteren iki faktörlü yapısının olduğunu göstermiştir. Ölçme aracının ölçüt bağımlı geçerliliği eylemlilik, depresyon ve özsaygı ölçekleriyle değerlendirilmiştir. İç tutarlılık katsayıları, test-tekrar test değerleri ve madde toplam korelasyonları EKSÖ’nün güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak bulgular EKSÖ’nün Türkçe versiyonunun hem keşif ve içsel yatırım süreçlerini hem de kimlik statülerini değerlendirmek için kullanılabileceğini göstermiştirÖğe Examination of Psychometric Properties of the Need for Closure Scale-Short Form among Turkish College Students(Aves, 2017) Atak, Hasan; Syed, Moin; Cok, FigenIntroduction: The need for cognitive closure (NFC), defined as the desire for "an answer on a given topic, any answer. compared to confusion and ambiguity," is a topic that has become increasingly important in behavioral neuroscience. The present study aimed to assess the applicability of a measure of need for cognitive closure, the " Need for Closure Scale-Short Form" (NFC-SF), for Turkish college students. Methods: Data from a total of 219 participants aged 19-29 years (male n= 61, 27.9%; female n= 158, 72.1%; Meanage= 23.6 years, SD= 3.06 years) were used to conduct validity and reliability analyses. Of the participants, 138 (63.0%; Meanage= 22.62 years; SD= 2.45 years) were university students, and the remainder had graduated from university (n= 81; 37%; Meanage= 24.16 years; SD= 3.24 years). Results: Language validity (r= 0.94, p= 0.00), confirmatory factor analysis results (X-2/ Df= 4.07, GFI= 0.90, IFI= 0.89, CFI= 0.90, AGFI= 0.88, NNFI= 0.90, and RMSEA= 0.011), item analysis, and convergent validity results indicated that a single factor solution with 15 items met the criteria for adequacy of fit among Turkish young people. The internal consistency (r= 0.74) revealed a moderate to acceptable reliability. Conclusion: The results demonstrated that the NFC-SF can be used in studies that evaluate the need for closure among Turkish young people.Öğe A Model of Happiness for Older Adults Living with Their Families(Galenos Yayincilik, 2011) Eryilmaz, Ali; Atak, HasanObjective: Subjective well-being is important not only for adolescents or adults but also for older people. This study aimed to develop and to test a path model which consists of personality traits, loneliness, and perceived control for elderly individuals living with their families. Methods: In this study, cross-sectional and causal-comparative research designs were used. A total of 218 older adults, 108 females (49,5%) and 110 males (50,5%), with a mean age of 67,60 years (Sd: 6,43) completed the Adjective-Based Personality Test, UCLA Loneliness Scale, Domain General Perceived Control Scale, Life Satisfaction Scale, and PANAS Scale. Path analysis method and descriptive statistics were used, and a p value of (<)0.05 was considered statistically significant. Results: According to the results of the model analysis, standardized coefficients for the relationships between subjective well-being and independent variables were found between 0.10 and 0.38 (p<0.01). The values of fit index which related with the developed model (RMSEA .052, X2/Sd; 3,84; p <. 001) indicate that the observed data fitted well to the developed model. Conclusion: The subjective well-being levels of the older adults decreased in parallel with the increase in the levels of loneliness, neuroticism and conscientiousness. On the other hand, the subjective well-being levels of elderly increased in parallel with the increment in the levels of perceived control. The model developed in this research may be useful for specialists such as psychiatrists, geriatricians, clinical psychologists, welfare workers, geriatrics nurses in order to increase subjective well-being levels of older adults. (Archives of Neuropsychiatry 2011;48: 227-33)Öğe On-Maddeli Kişilik Ölçeği'nin Türk Kültürü'neUyarlanması(2013) Atak, HasanGiriş: Kişilik, psikolojinin önemli alanlarından biridir ve örgütlenmiş duygusalbilişsel, toplumsal ve fiziksel özellikler bütünü olarak ele alınmaktadır. Bu çalışmanın amacı, beş temel kişilik özelliğini ölçen “On-Maddeli Kişilik Ölçeği’nin (OMKÖ)” Türk ençlerinde uygunluğunu incelemektir. Yöntem: Araştırmaya 18-25 yaş aralığında üniversite öğrencisi olan (n=230; %54,8; aş ortalaması 23,2; ss= 1,6) ve olmayan (n=190; %45,2; yaş ortalaması 23,4; ss= 1,7) oplam 420 genç katılmıştır. Katılımcıların %49,1’i erkek (n=208), %50,9’u kadındır n=212) ve yaş ortalamaları 22,1’dir (ss= 1,3). Bulgular: Dil geçerliği (0,92-0,97 arasında değişen korelasyonlar), açımlayıcı (5 faktör e 10 madde; açıklanan varyans %65,21) ve doğrulayıcı (X2/sd: 2,20, GFI .95, AGFI .92CFI .93, NNFI .91, RMR.04 ve RMSEA .03) faktör analizi sonuçları, madde analizi ve ölçüt dayanıklı geçerlik sonuçları önerilen beş-faktörlü modelin Türk gençlerinde uygunluğunu desteklemektedir. İç tutarlılık (Deneyime Açıklık 0,83, Yumuşak başlılık 0,81, DuygusaDengelilik 0,83, Sorumluluk 0,84 ve Dışa Dönüklük 0.86) ve test-tekrar test yöntemine dayalı güvenirlik analizleri sonuçları da (n=54; Deneyime Açıklık 0,89, Yumuşak başlılık 0,87Duygusal Dengelilik 0,89, Sorumluluk 0,87 ve Dışa Dönüklük 0,88), ölçeğin kabul edilebilir güvenilirliğine işaret etmektedir. Sonuç: Sonuçlar, OMKÖ’nün Türk gençlerinde “kişilik özelliklerini” değerlendiren araştırmalarda kullanılabileceğini göstermektedir. (Nöropsikiyatri Arflivi 2013; 50: 312-319) Anahtar kelimeler: Kişilik, geçerlik, güvenirlik, beş-faktör, kişilik özellikleriÖğe Perception of Femininity of Mothers with Children with Special Needs: Prediction of Marital Dissatisfaction and Psychological Resilience(Kırıkkale Üniversitesi, 2024) Turan Çolak, Hilal; Atak, HasanThe primary objective of this study is to investigate the perceptions of femininity among mothers who have children with special needs, while also assessing whether factors such as marital dissatisfaction and psychological resilience play a role in shaping these perceptions. A sample of 313 mothers, each with a child having special needs, was selected using appropriate sampling techniques. Data were collected through the administration of various instruments including a demographic questionnaire, the Femininity Perception Scale for Mothers of Children with Special Needs, the Marital Dissatisfaction Scale, and the Brief Resilience Scale. Statistical analyses, such as one-way ANOVA and regression, were conducted to analyze the data. Results indicated significant variations in scores on the femininity perception scale based on the mother's age, educational background, the age of the child, and levels of spousal support. However, hierarchical regression analysis demonstrated that while marital dissatisfaction did not exert a significant influence on femininity perception, psychological resilience emerged as a significant predictor. This study is anticipated to make substantial contributions to the existing literature concerning mothers of children with special needs, shedding light on the intricate interplay between perceived femininity, marital satisfaction, and psychological resilience within this demographic.Öğe PREDICTIVE ROLE OF PERSONALITY TRAITS ON INTERNET ADDICTION(Anadolu Univ, 2012) Celik, Serkan; Atak, Hasan; Basal, AhmetAiming to develop a model seeking to investigate the direct effects of personality types on internet addiction, this study was set and tested on tertiary level students receiving education within two learning modes: face to face and distance education. The participants of the study, selected through maximum variety method within purposive sampling, included 210 students enrolled on face-to-face and distance education programs of computer programming department. In addition to a personal data form aiming to obtain information on demographic features of the participants, a personality inventory and an Internet addiction scale were utilized to gather data. As an analysis model concurrently exerting both the mediation and direct effects, path analysis with observed variables was utilized in the current study to test the developed model. The findings revealed that while the most powerful predictor variable of internet addiction was conscientiousness, openness to experience was found as the weakest independent variable predictor. Additionally the developed model was observed as valid for both face to face and distance education students.Öğe Tamamlanma İhtiyacı Ölçeği-Kısa Formu’nun Türk Üniversite Öğrencilerinde Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi(2017) Atak, Hasan; Syed, Moin; Çok, FigenAmaç: Bilişsel tamamlanma ihtiyacı (BTİ), son zamanlarda davranışsal nöro-bilimin önem kazanmaya başlayan konularından biridir ve bireyin belirli bir konuda karmaşa ve belirsizlik yerine kesin bir bilgiye ulaşma ihtiyacı, karar verme arzusudur. Bu çalışmanın amacı, tamamlanma ihtiyacını ölçen "Tamamlanma İhtiyacı Ölçeği-Kısa Formu'nun" Türk üniversite öğrencilerinde uygunluğunu incelemektirÖğe Validity and Reliability Study of the Turkish Version of Ego Identity Process Questionairre(Edam, 2013) Morsunbul, Umit; Atak, HasanThe main developmental task is identity development in adolescence period. Marcia defined four identity statuses based on exploration and commitment process: Achievement, moratorium, foreclosure and diffusion. Certain scales were developed to measure identity development. Another questionnaire that evaluates both four identity statuses and the exploration-commitment process separately is The Ego Identity Process Questionnaire (EIPQ). The most powerful feature of EIPQ is that it focuses on both identity status and exploration and commitment process. The aim of the current study is to adapt EIPQ into Turkish with factor structure, convergent validity and reliability studies on Turkish college students. This scale is consisted of 32-items. Sixteen of the EIPQ items assess exploration and 16 assess commitment. Current study analyzed data from 230 university students (120 female, 52.17%; 110 male, 47.83%). Exploratory and confirmatory factor analysis results showed that EIPQ has two factor-structures that function differently in identity development. Correlations of exploration and commitment with self-esteem, agency and depression scores were calculated in order to examine convergent validity. Internal consistency coefficients, test-retest values and item-total correlations indicated that EIPQ is a reliable scale. It can be concluded that "Turkish Version of EIPQ" can be used to evaluate both exploration and commitment processes and identity statuses.Öğe YABANCILAŞMA: KAVRAMSAL VE KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME(Kırıkkale Üniversitesi, 2020) Kırman, Tuğba; Atak, HasanAlanyazında yabancılaşma kavramı on yıllardır çalışılmasına karşın, güncelliğini yitirmemiş bir konudur. Halen farklı disiplinler tarafından çalışılan konunun kolayca anlaşılması ve yeni yapılacak çalışmalara ışık tutması amacıyla, kuramsal ve görgül açıdan bu derleme çalışması yapılmıştır. Yabancılaşma kavramı güçsüzlük, anlamsızlık, normsuzluk, yalıtılmışlık ve kendine yabancılaşma olarak boyutlandırılmaktadır. Öyle ki yabancılaşmış insan geleceğe ilişkin eylemlerinde etkin olamadığını, yaşamını etkileyen olaylar karşısında seyirci olduğunu düşünmekte ve hedeflerine ulaşmak için uygun olmayan yolları deneyebilmektedir. Yabancılaşma yaşamın her döneminde ortaya çıkabilirken, beraberinde bir takım problemleri de getirir. Bu dönemlerden belki de en önemlisi yetişkinliğe geçiş dönemidir. Yetişkinliğe geçiş dönemi ‘fırsatların yakalanmaya’ çalışıldığı bir dönemdir ve bu yönüyle yetişkinliğe geçiş dönemindeki bireyler yabancılaşmaya açıktır. Bu bağlamda, bu raporun sonunda yetişkinliğe geçiş döneminde yabancılaşma kavramından söz edilmiştir.Öğe Yeni Bir Nöropsikolojik Kavram Olarak Tamamlanma İhtiyacı(2016) Atak, Hasan; Syed, Moin; Çok, Figen; Tonga, ZahideBilişsel tamamlanma ihtiyacı, son zamanlarda davranışsal nörobilimin önem kazanmaya başlayan konularından biridir ve bireyin belirli bir konuda karmaşa ve belirsizlik yerine kesin bir bilgiye ulaşma ihtiyacı, karar verme arzusu olarak tanımlanabilir. Bu çalışmada tamamlanma ihtiyacı kavramı, kısa bir gözden geçirme ile kuramsal ve görgül çalışmalar bağlamında detaylı olarak ele alınmıştır. Ayrıca, bu yazıda tamamlanma ihtiyacı ile ruh sağlığı ilişkisi de ele alınmıştır. Literatürde, tamamlanma ihtiyacı konusunda birkaç temel kuramsal açıklamanın yanında çok az görgül çalışmanın olduğu da dikkati çekmektedir. Bu yazıda ağırlıklı olarak tamamlanma ihtiyacıyla ilgili temel açıklamaları yapan Kruglanski'nin kuramına yer verilmiştirÖğe Yetilkinliğe Geçişte Bireyleşme Türleri ve Kimlik Statüleri: Üniversite Öğrencileri ve "Unutulan Yarı"(2013) Atak, Hasan; Kapçy, Emine Gül; Çok, FigenAmaç: Erikson'dan itibaren ergenli?in en önemlipsikososyal görevinin "kimlik" olarak kabul edilmesinekar?yn, özellikle son yyllarda ayry bir geli?imsel dönemoldu?u iddia edilen "beliren yeti?kinlik" döneminin temelgörevinin "kimlik" olabilece?i ve kimlik geli?iminin aslyndaergenlikte ba?layyp bu dönemde tamamlandy?y önesürülmektedir. Bu çaly?manyn temel amacy, belirenyeti?kinlik döneminde bireyle?me türlerinin varly?ynyincelemek ve kimlik statülerinin bireyle?me türlerine görefarklyla?yp farklyla?mady?yny incelemektir. Yöntem: Çaly?maya 19-26 ya? araly?ynda bulunan toplam 700 genç(üniversite e?itimi alan 343 ve almayan 357 birey)katylmy?tyr. Katylymcylaryn %37.9'u erkek (n=265), %62.1'i(n=435) kadyndyr; ya? ortalamasy 23.5'dir (SS=1.4).Ara?tyrmada "Benlik Kimli?i Statüleri Ölçe?i" ve "ÇokYönlü Eylemli Ki?ilik Ölçe?i" kullanylmy?tyr. Frekans veyüzde analizi, t-testi, MANOVA ve küme analizi verilerinanalizinde yararlanylan temel istatistiklerdir. Bulgular:Sonuçlar, yeti?kinli?e geçi? döneminde geli?imsel vestandart bireyle?me olarak adlandyrylan her iki bireyle?metürünün de deneyimlendi?ini göstermektedir. Ayryca,kimlik statülerinin geli?imsel ve standart bireyle?me türlerine göre farklyla?ty?y bulunmu?tur. Sonuç: Bulgular,bireyle?menin, beliren yeti?kinlik dönemindeki Türkgençlerinin kimlik biçimlenme sürecine katkysy ba?lamynda tarty?ylmy?tyrÖğe Yetişkinliğe Geçiş: Türkiye'de Demografik Ölçütler Bağlamında Kuramsal Bir Gözden Geçirme(2016) Atak, Hasan; Tatlı, Cemre Erten; Çokamay, Gökçe; Büyükpabuşcu, Hanife; Çok, FigenYetişkinliğe geçiş modern toplumlarda giderek karmaşıklaşan ve çeşitlenen bir süreçtir. Yetişkinliğe geçiş yaşında, ölçütlerinde günümüze özgü sürekli değişim vardır. Bilimsel çalışmalar çok çeşitli kuramlarla yetişkinliği ve yetişkinliğe geçişi açıklamışlardır. Bunlar arasında yeni bir yaklaşım olan beliren yetişkinlik özellikle farklı bir yaşam dönemi önerisiyle ilginçtir. Türkiye'de nüfus yapısı, nüfusun büyüme hızı gibi demografik özellikleri değişen yetişkinliğe geçiş dönemindeki bireylerin; iş-işsizlik, eğitim, ortalama evlilik ve ana baba olma yaşları yeni veriler ışığında sunulmakta ve tartışılmaktadır