Yazar "Aydeniz, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Development of the Inquiry-Based Science Teaching Efficacy Scale for Primary Teachers(SPRINGER, 2020) Aydeniz, Mehmet; Bilican, Kader; Şenler, BurcuHelping students at all grade levels to develop inquiry skills has been an ambitious goal that science educators have been pursuing for the last three decades. Yet, studies consistently report cases of failure from science classrooms with regard to inquiry-based teaching. The purpose of this study was to develop an instrument for measuring primary teachers' self-efficacy to teach science through inquiry. An expert panel methodology was used to develop and validate the initial instrument. The final, and thus administered survey consisted of 29 Likert-scale questions. To further validate and develop the instrument, we collected data from 358 pre-service primary teachers enrolled in teacher education programs at five different universities in Turkey. According to exploratory factor analysis, there is only one interpretable factor. Cronbach's alpha internal consistency coefficient was found to be 0.97 for the reliability, indicating the robust scale reliability. We present the need for such an instrument and evidence on the validity and reliability of the instrument. We further discuss the potential contributions of this instrument to the field.Öğe Exploring Pre-Service Elementary Science Teachers' Conceptual Understanding of Particulate Nature of Matter through Three-Tier Diagnostic Test(Necmettin Erbakan Univ, 2017) Aydeniz, Mehmet; Bilican, Kader; Kirbulut, Zubeyde DemetThe purpose of this study was to explore Pre-service Elementary Science Teachers. (PSTs) conceptual understanding of Particulate Nature of Matter (PNM) through a three-tier diagnostic test. Participants were 215 PSTs from Turkey. Data consisted of participants. responses to the Particulate Nature of Matter Test (PNMT). The PNMT consists of three-tier items. Students were asked to choose the correct choice in the first tier, and then to justify their choice of the answer provided in the second tier. Finally, they were asked to indicate the confidence level of their responses in the third tier. Results showed that the PSTs were not competent in their understanding of the PNM concepts. Moreover, some had strongly held misconceptions. Finally, the PSTs struggled to provide coherent answers to the items on the PNMT across three tiers.Öğe Fen Bilimleri Etkinliklerinin Veri İşleme Becerileri Açısından İncelenmesi(2023) Bilican, Kader; Şenler, Burcu; Aydeniz, MehmetBu çalışmanın amacı, ortaokullar için Milli Eğitim Bakanlığı tarafından önerilen fen bilimleri ders kitaplarında yer alan fen etkinlikleri ile özel yetenekli öğrenciler için fen bilimleri destek eğitim odası etkinlikler kitabındaki etkinlikleri “veri işleme” becerisi açısından incelemektedir. Nitel araştırma ile yürütülen bu çalışmada doküman incelemesi yapılmıştır. 32 etkinlik ders kitaplarından, 15 etkinlik destek eğitim odası etkinlikler kitabından olmak üzere toplam 47 etkinlik belirlenen kategoriler doğrultusunda kodlanmıştır. Bulgulara göre veri işleme becerilerinden “veri toplama becerisi” etkinliklerde en çok vurgulanan beceri olmakla beraber, verilere dayalı grafik çizme ve yorumlama, tablodaki ilişkileri belirleme ve yorumlama gibi beceriler sınırlı sayıda etkinliklerde yer bulmuştur. Öte yandan, etkinliklerde değişkenleri değiştirerek bir grafiği/modeli yeniden oluşturma ile verilerin sunulurken etik ilkeleri göze alma becerilerine ise hiç yer verilmemiştir.