Yazar "BUKET BALCI" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Serbest zaman davranışlarının kuşaklar arası farklılıklar açısından incelenmesi(Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, 17/06/2022) BUKET BALCI; SİBEL ARSLANİnsanlığın başlangıç tarihinden itibaren olan süreç içinde, hemen hemen aynı yıllarda dünyaya gelmiş, aynı dönemin koşullarında yaşayan, dolayısıyla da birbirleriyle neredeyse aynı sorumluluklarla yükümlü olmuş kişilerin oluşturduğu kitle kuşak olarak tanımlanmaktadır. Her kuşağın hayata bakış açısı, iletişim tarzı, değer yargıları, çalışma alışkanlıkları, tutum ve davranışları birbirinden farklı özellikler göstermekte ve bu farklılaşma serbest zaman alışkanlıklarına da yansımaktadır. Bu bağlamda araştırmanın amacını serbest zaman davranışlarının kuşaklar arası farklılıklar açısından incelenmesi oluşturmaktadır. Bu araştırma tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubu Kırıkkale ilinde yaşayan toplam 523 katılımcıdan oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen; kişisel bilgiler ve serbest zaman tercihlerine ilişkin iki bölümden oluşan anket kullanılmıştır. Betimsel verilerin çözümlenmesinde yüzde (%), frekans (f) ve aritmetik ortalama ( ̅X) değerlerinden yararlanılmış; çoklu grup karşılaştırmaları için ANOVA (tek yönlü varyans analizi), farklılık yaratan grupları belirlemek için Tukey HSD Çoklu Karşılaştırma Testi kullanılmıştır. Kuşakların en çok kullandığı teknolojik aletin akıllı telefon olduğu, genel olarak teknolojik aletleri Y kuşağının X ve Z kuşağından daha fazla kullandığı sonucuna ulaşılmıştır. Teknolojik aletleri kullanım amacının kuşaklar arasında farklılık gösterdiği kuşakların teknolojik aletleri en çok haberleşmek, en az dijital oyunlar oynamak amacıyla kullandığı tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları genel olarak tüm kuşaklarda pasif ve amaçsız (internette gezinmek, sosyal medya takibi yapmak, müzik dinlemek vb.) etkinlik türlerinin daha fazla tercih edildiğini ve bu tür etkinliklere katılım sıklığının genç kuşaklarda daha yüksek olduğunu göstermektedir. Z kuşağı serbest zamanlarında "internette gezinmek, sosyal medyada vakit geçirmek etkinliklerini X ve Y kuşağına göre daha sık yaparken; Y kuşağı, "arkadaşlarla vakit geçirmek, kültürel etkinliklere katılmak" etkinliklerini X ve Z kuşağına göre daha fazla tercih etmektedir. X kuşağının ise serbest zamanlarında "televizyon izlemek" etkinliğini Y ve Z kuşağına göre daha sık yaptığı belirlenmiştir. Serbest zaman etkinliklerine katılım amacının genel olarak sırasıyla en fazla "eğlenmek, stres atmak, yenilenmek/rahatlamak" olduğu görülürken; X ve Y kuşaklarında "mutlu olmak", Z kuşağında ise "eğlenmek" amacı ilk sırada gelmektedir. Tüm kuşakların serbest zaman etkinlikleri için en fazla tercih ettikleri mekânlar sırasıyla "ev, açık alan/doğa, kafe vb. özel alanlar" olurken; X ve Y kuşağı için ilk tercih "açık alan/doğa", Z kuşağı için ise "kafe vb. özel alanlar" olduğu sonucuna ulaşılmıştır.










