Yazar "Bozanoğlu, İhsan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Akademik Güdülenme Ölçeği: Geliştirmesi, Geçerliği, Güvenirliği(2004) Bozanoğlu, İhsanBu araştırmada, öğrencilerin akademik güdülenme düzeylerindeki bireysel farklılıkların belirlenmesinde kullanılabilecek bir ölçme aracı geliştirilmiştir. Ölçeğin ön deneme formu olarak hazırlanan 80 madde, üç ayrı ilden 757 lise öğrencisine (388 kız, 369 erkek) uygulanmış, elde edilen veriler üzerinden faktör analizi çalışması yapılmıştır. Faktör analizleri sonucunda 20 maddeden oluşan ve toplam değişkenliğin % 42.2’sini açıklayan üç faktör elde edilmiştir. Ölçeğin alt faktörlerde ve toplam puanda iç tutarlığa ve test-tekrar test güvenirliğine sahip olduğu belirlenmiştir. Geçerlik çalışması, söz konusu ölçeğin, akademik güdülenme düzeyinin birbirinden farklılaşması beklenen grupları birbirinden ayırt ettiğini göstermektedir. Akademik Güdülenme Ölçeği (AGÖ) olarak adlandırılan ölçeğin, eğitim alanında kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.Öğe Anne-Babaya Bağlanma ve Ontolojik İyi Oluş İlişkisi: Bir Aracı Değişken Olarak Özerklik Gelişim Algısının Kültürler Arası Karşılaştırılması(2018) Kocayörük, Ercan; Altıntaş, Emin; Tutgun, Tugay; Bozanoğlu, İhsanBu araştırmada bireylerin sosyal, duygusal ve ahlaki gelişimi sürecinde en önemli rollerden birini üstlenen anne ? babaya bağlanma ve anne-baba ergen ilişkilerinden (özerklik desteği- kontrol) yola çıkarak ergenlerde benlik kurgusu ve iyi oluş ilişkisi incelenmiştir. Bu araştırma içerisinde kültürler arası karşılaştırmalar yapmak amacıyla Fransa ve Türkiye?den örneklemler oluşturularak bu örneklemlerden veriler toplanmıştır. Gerçekleştirilen analizlerin ve çalışmaların iki kültür arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları ortaya çıkarması amaçlanmıştır. Bu açıdan bakıldığında bu benzerlik ve farklılıkların daha sonraki kültürel, eğitimsel, bilimsel çalışmalara kaynaklık edeceği hedeflenmiştir. Bir diğer açıdan ölçülmek istenen diğer değişkenlerin (Zaman perspektifi, Benlik kurgusu, iyi-oluş vb.) anne-baba ile çocuk ve ergen ilişkilerinde kültürel faktörleri dikkate alarak incelenmesi ve iligili alana katkı sağlaması bu projenin temel hedefleri arasındandır. İkinci olarak uzun vadede bu projenin iki kültür arasındaki sosyal, kültürel ve işbirlikli etkileşime yapacağı olumlu katkı yadsınamaz. Araştırma sürecinde kullanılan ölçme araçlarının çokluğu sayesinde bireyler birçok açıdan incelenebilmiştir. Bu açılardan bakıldığında araştırmanın kapsamı kültürler içerisinde bireylerin benzerlik ve farkılıklarını incelemeye yetecek boyuttadır. Bu araştırma, alanda birçok araştırmaya kaynak olacak niteliktedir. Proje sürecinde bilimsel model olarak yapısal eşitlik modelleri ve kümeleme analizlerinin yanısıra MANOVA, regresyon?vb. analizler kullanılmıştır. Proje bulguları, Türk kültürü içinde yetişen bireylerin ebeveyn desteği gördüklerinde olumlu, kontrole maruz kaldıklarında ise ise olumsuz duygulanım yaşadığını (her iki tutum karşısında her iki duygulanım da gerçekleşmektedir); ancak Fransız kültüründe bireylerin aynı durumda sadece olumsuz duygulanım yaşadığını göstermiştir. İkinci olarak, Türk kültürü içerisinde, bireylerin zaman perspektifi algılarının geleceğe yönelik kaderci eğilim sergilediği gözlenmiştir. Elde edilen bulgular, Türk kültürü içerisindeki bireylerin ebeveynlerinden beklentilerinin batılı örneklemlerinkinden farklı olduğunu göstermiştir. Okuduğunuz araştırma farklılık kaynaklarını ortaya koyması açısından da önemlidir. Farklı beklenti ve iletişim paradigmalarına sahip Türk anne-baba ve çocuklar arasındaki sorunlar yerel kültüre özgüdür. Bu nedenle çözümlerin ortaya çıkartılmasında batılı çalışmalardan yararlanılabilir ancak bu çözümler yerel kültür içerisinde ve kültüre özgün olarak geliştirilmelidir.Öğe Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grup Rehberliğinin Güdüleme, Benlik Saygısı, Başarı ve Sınav Kaygısı Düzeylerine Etkisi(2005) Bozanoğlu, İhsanBu araştırmada yıl tekrar eden öğrencilerde Bilişsel-Davranışçı yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin Akademik Güdülenme, Akademik Benlik Saygısı, Akademik Başarı ve Sınav Kaygısı düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırma, deney ve kontrol gruplu ön-test, son-test ve izleme testi modeline dayalı deneysel bir çalışmadır. Deney grubunda Bilişsel Davranışçı yaklaşıma dayalı program uygulanırken, kontrol grubunda plasebo olarak okulun genel rehberlik planından seçilmiş konular üzerinde tartışmalar yürütülmüştür. Uygulanan deneysel işlem sonunda elde edilen bulgular Çifte Çok Değişkenli Varyans Analizi yöntemiyle incelenmiş ve dört bağımlı değişkenin bileşkesi bakımından deney ve kontrol grupları arasında ölçümler boyunca istatistiksel olarak deney grubu lehine bir gelişme gözlenmiştir. Bağımlı değişkenlerin ayrı ayrı incelenmesi sonunda gruplar arasında Akademik Güdülenme, Akademik Benlik Saygısı ve Sınav Kaygısı bakımında anlamlı farklar olduğu görülmüştür. Sonuçlar, Bilişsel Davranışçı yaklaşımın akademik alanda uygulanabilirliği ve Akademik Güdülenme, Akademik Benlik Saygısı, Akademik Başarı ve Sınav Kaygısı arasındaki ilişkiler bakımından yorumlanıp değerlendirilmiştir.Öğe Revisiting Attachment to Parents and Depression Link in Adolescence: the Importance of Language Use and Emotion Regulation(Springer, 2019) Bozanoğlu, İhsan; Şimşek, Ömer Faruk; Altıntaş, Emin; Kocayörük, ErcanAlthough past research has provided important information about the relationship between attachment and mental health during the period of adolescence, the role of intervening variables in this association has been neglected. The aim of the present study was to illuminate the association between adolescents' secure attachment to parents and mental health, i.e., emotion regulation and depression, and to focus on the mediating role of language use operationalized by the gap between experience and language. Three-hundred seventy-four adolescents (220 females, 154 males) participated in the study. The data was analyzed using structural equation modeling. The results provided support for the intervening role of language use and it was further shown that the relationship between language use and depression is mediated by emotion regulation. Language use and emotion regulation are potential mediators between attachment to parents and depression. The effects of problematic attachment experiences on attachment might be intervened by focusing on language use of adolescents, which in turn could improve insight.Öğe Üniversite Öğrencilerinin Zaman Perspektifli İyi-Oluş Düzeyleri: Kümeleme Analizi İncelemesi(2018) Kocayörük, Ercan; Altıntaş, Emin; Şimşek, Ömer Faruk; Bozanoğlu, İhsan; Çelik, BekirBu çalışmada ontolojik iyi oluş (yaşam projesi), yaşam amacı, duygusal iyi oluş ve duyarlı sevgi arasındaki ilişki ele alınmıştır. 287 lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencisi ile gerçekleştirilen çalışmada Yaşamdaki Amaç Ölçeği, Duygusal İyi Oluş Ölçeği, Ontolojik İyi Oluş Ölçeği ile Duyarlı Sevgi Ölçeği kullanılmıştır. Kümeleme analizleri üç faktörlü bir profilin olduğunu göstermektedir. Birinci profilde yüksek umut ve eyleme geçmeye karşı, düşük pişmanlık ve hiçlik durumu (Gelecek Yönelimli Profil) söz konusudur. İkincisinde düşük umut ve eyleme geçmeye karşılık yüksek pişmanlık ve hiçlik duygusu (Kaybeden Profil) yaşanmaktadır. Son profilde orta düzeyde ontolojik iyi oluş sergilenmektedir (Dengeli Profil). Bu üç profil MANOVA analizleriyle karşılaştırılmıştır ve üç profil arasındaki farklar incelendiğinde Duygusal İyi Oluş, Yaşam Amacı ve Duyarlı Sevgi puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Çalışmanın sonuçları umut ve eyleme geçme boyutlarında yüksek ontolojik iyi oluş sergilemenin, yaşam amacı, duygusal iyi oluş ve duyarlı sevgi ile ilişkili olduğunu göstermiştir.