Yazar "Bulduk, Reyhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Kırıkkale ilinde yaşayan 0-16 yaş grubu çocuklarda uyku özellikleri(Kırıkkale Üniversitesi, 2005) Bulduk, Reyhan; Koçak, ÜlkerÖZET Bulduk R., Kırıkkale İlinde yaşayan 0-16 yaş grubu çocuklarda uyku özellikleri Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı Ye Hastalıkları Ânabilim Dalı Uzmanlık Tezi, Kırıkkale 2005. Uyku, kişinin herhangi bir uyaranla uyandırılabileceği geçici bir bilinçsizlik durumudur. Çalışmanın amacı, Kırıkkale ilinde yaşayan 0-16 yaş grubundaki çocuklarda uyku düzenlerinin belirlenerek, uyku sorunlarının ortaya çıkarılması ve ailelerin uyku konusunda bilgilendirilmelerini sağlamaktır. Bu amaçla Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Kırıkkale Devlet Hastanesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları polikliniğine Ocak - Mayıs 2005 tarihleri arasında çeşitli nedenlerle başvuran 2 ay - 16 yaş arası toplam 240 çocuk çalışmaya alındı. Örneklem grubu gelişme basamakları ve uyku özellikleri dikkate alınarak 2 - 5 ay, 6-11 ay, 12 - 17 ay, 18 - 23 ay, 2 - 4 yaş, 5-6 yaş, 7-10 yaş, 1 1 - 16 yaş olarak gamlandırıldı ve her yaş grubundan 30 anne ile görüşüldü. Sosyodemografîk özellikler, çocuğun uyku özellikleri, varsa uyku bozuklukları ve uykuyu etkileyebilecek faktörler sorgunlandı. Çalışmamızda 2-5 aylık bebeklerde ortalama uyku saati 13,7 ± 2,5 saat; 11 - 16 yaş çocuklarda ise 9,2 ±1,2 saat olarak saptandı. Sıfır - altı aylık dönemdeki yatırılma şekilleri sorgulandığında tüm annelerin yalnızca % 29,6' sının çocuklarını sırtüstü yatırdığı saptandı. 18 ay - 2 yaş arasında yatak paylaşım oranı diğer yaş gruplarına göre en yüksek olup(% 33,3); tüm çocukların % 92 'sinin aile bireyleri ile aynı odayı paylaştığı öğrenildi. En sık görülen uyku bozukluktan ise % 8 horlama, % 7 ağzı açık uyuma, % 5 uykuda konuşma olarak saptandı. Uyku bozukluğu açısından, cinsiyet ve sosyoekonomik düzeyler arasında fark bulunmadı (p > 0,05). Uyku bozukluğu olmayan çocukların okul başarısı daha iyi olarak saptandı (p < 0,05). Yatmadan önce diş fırçalama, kitap okuma, müzik dinleme gibi uyku rimeUerini uygulayan annelerin eğitim düzeylerinin diğer annelere göre yüksek olduğu (p < 0,05 ) ve uyku ritüelleri uygulanmayan çocuklarda okul başarısının daha düşük olduğu saptandı. Sonuç olarak, uyku paternleri ve uyku süresi sosyoekonomik ve sosyokültürel açıdan farklı ülkelerde değişik olmakla birlikte infantların sırtüstü pozisyonunda uyumasının vurgulanması ve uyku rimellerinin uykuya dalışı kolaylaştırıp, okul başarısını artırdığının vurgulanması önemlidir. Anahtar Kelimeler: uyku özellikleri, çocukluk çağıÖğe Yüz yüze eğitim anne davranışını değiştirebilir mi?(2004) Hızel, Selda; Şanlı, Cihat; Bulduk, ReyhanAmaç: Annelerin anne sütü, bebek beslenmesi, aşılanması, vitamin desteği ve bebek bakımı konularındaki bilgi, tutum ve davranışlarını ölçmek, bebek bakımı ve beslenmesi konularında yanlış uygulamaları ortaya çıkarmak, annelere yüz yüze eğitim verilerek, verilen eğitimin etkisini değerlendirmek. Yöntem: Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Polikliniği'ne çeşitli nedenlerle başvuran 1 yaş altı bebek sahibi 114 anneye bilgi ve davranışlarını ölçen anket uygulanıp, aynı konularda yüz yüze eğitim verilmiştir. Anket formundaki sorular davranış ve bilgiyi ölçenler olarak gruplandırılarak, annelerin bilgi ve davranışları iyi, orta ve kötü şeklinde skorlandırılmıştır. Eğitim öncesi ve sonrası anne bilgi ve davranışları karşılaştırılmıştır. Bulgular: Eğitim verilen 114 anneden 30'u (% 26) ikinci görüşmeye gelmiştir. İlk görüşmede annelerin % 91.2'si anne sütünün faydalarını bildiğini, % 88.5'i bebeğini ilk olarak anne sütü ile beslediğini ifade etmiştir. Annelerin % 10.5'i anne sütü alan bebeğe vitamin verilmesi konusunda bilgi sahibi değilken, bilgisi olanların % 55.1'i de vitamine ne zaman başlanıp ne süre verileceğini bilmiyordu. Annelerin % 27.2'si bebeğin altını temizlerken irritan temizlik malzemeleri kullanmaktaydı ve % 22.8'si ise bebekte pişik olduğunda ne yapılması gerektiğini bilmiyordu. Eğitim öncesi ve sonrası bebeğin beslenme ve bakımına ilişkin davranış ve bilgi düzeyleri karşılaştırıldığında, anne eğitimi sonrası anlamlı olarak doğru uygulamaların arttığı gözlenmiştir (p0.005). Sonuç: Anneler bebeklerin sağlıklı büyümesinde en önemli etken faktördür. Bebek beslenmesi ve bakımı konusunda doğum öncesi ve sonrası annelere yüz yüze verilen eğitimin gerekliliği, araştırmamız sonuçları ile bir kez daha vurgulanmıştır.