Yazar "Can, Deniz" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Türkçe öğretmenliği alan bilgisi testi sorularının lisans programıyla uyumunun incelenmesi(Kırıkkale Üniversitesi, 2022) Can, Deniz; Özbay, MuratAna dili eğitimi, bir milletin varlığını koruması adına oldukça önemli görülmektedir. Ülkemizde ana dili eğitiminin yapıldığı ders, Türkçedir. Dolayısıyla Türkçe öğretmeninin alan bilgisi, alan eğitimi, genel kültür, meslek bilgisi gibi alanlarda nitelikli olması gerekmektedir. Türkçe öğretmeni yetiştirme görevi, üniversitelerin eğitim fakültelerinin sorumluluğundadır. Eğitim fakültelerinin Türkçe ve Sosyal Bilimler Bölümü altında Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Türkçe öğretmeni yetiştirmektedir. Türkçe öğretmenliği dört yıllık bir lisans eğitimini kapsamaktadır. Bu eğitimin içeriği YÖK tarafından belirlenen lisans programına göre düzenlenmektedir. 2018 yılına kadar eğitim fakülteleri 1998-1999 yılları arasında YÖK tarafından hazırlanan Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı'nı kullanmış, 2008'de ise bu programın içeriği yeniden düzenlenmiş ve birtakım değişikliklere gidilmiştir. Bugün yürürlükte olan ise 2008'de uygulamaya alınan Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı'dır. Türkçe öğretmenliği programından söz konusunu lisans programları kapsamında eğitim alan öğretmen adayları dört yıllık lisans eğitimini tamamladıktan sonra öğrtmen olarak atanabilmek için Kamu Personel Seçme Sınavı Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi'ne girmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı 1998 ve 2018 Türkçe Öğretmenliği lisans programının 2013 ve 2021 yılları arasında gerçekleştirilen Türkçe Öğretmenliği Alan Bilgisi Testiile uyumunu incelemektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden dokuman analizi kullanılmış ve veriler betimsel analiz yöntemine göre çözümlenmiştir. Bu amaç kapsamında Türkçe öğretmenliği lisans programındaki dersler Yükseköğretim Kurulunun belirlediği ders içeriklerine göre maddelenmiş ve 2013-2021 yılları arasında gerçkeleştirilen ÖABT Türkçe Öğretmenliği soruları ilgili başlıklara göre sınıflandırılmıştır. Bu dağılımlardan elde edilen sonuçlar yorumlanarak aktarılmıştır. Ayrıca elde edilen sonuçlar sayısal verilere dönüştürülmüştür. Sonuçların yorumlanmasında çizgi ve sütun grafiklerinden yararlanılarak anlaşılır ve detaylı yorumlamalara ulaşılmıştır. Böylece karmaşık ve zor bir yöntem gibi görünse de anlaşılması kolay yorumlar elde edilmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular göstermiştir ki 2013-2021 yılları arasındaki ÖABT Türkçe Öğretmenliği sorularının alanlara göre dağılımı ilgili kılavuzda ilan edilen genel çerçeve ile uyumlu olmakla birlikte alt başlıklarda yıllara göre değişkenlik gösterebilmektedir. Hangi yıllarda hangi alt alanlarda soru sayısında artış ya da azalma olduğu gerekçelerle açıklanmaya çalışılmış, içeriklerdeki değişkenliğin nedenleri saptanmış ve çoktan seçmeli test maddeleriyle sorgulanmayacak içeriklere yönelik çeşitli önerilere yer verilmiştir.