Yazar "Erdoğan, Esra Merve" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 5E öğrenim modeli ile zenginleştirilmiş probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin küresel ısınma ve iklim değişikliği konusundaki tutumlarına etkisi(Kırıkkale Üniversitesi, 2022) Erdoğan, Esra Merve; Gökalp, FaikSon zamanlarda adından sıklıkla bahsettiren küresel ısınma ve bunun sonucunda meydana gelen iklim değişikliği, maalesef tüm dünyada maruz kalınan en önemli çevre sorunlarından biri olmuştur. İnsanların zamanla değişen yaşam modelleri, kültürleri, sosyal ilişkileri ve ekonomik gelir düzeylerindeki artışlar yaşanılan çevreyi olumsuz etkileyebilmektedir. Küresel ısınmaya neden olan sera gazlarının ve bunun en önemli faktörü olan fosil yakıtların çevreye verdiği zararlar sebebiyle gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakmak oldukça zor olsa gerek… Bu çalışma da ortaokul öğrencilerini hedef alarak çevre tutumlarında olumlu yönde etki etmeye yönelik yapılan bir çalışmadır. Ankara'da bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 6.sınıf öğrencilerinin "Madde ve Isı" ünitesinde yer alan 'Yakıtlar' konusu farklı öğretim yöntemleri ile desteklenerek anlatıldığında, küresel ısınma ve iklim değişikliğine sebep olan etkenlere yönelik öğrencilerin çevre tutumlarına olan etkilerini incelenmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma ön test-son test kontrol gruplu, yarı deneysel desen olan, eşitlenmemiş kontrol gruplu modele dayanmaktadır. İki ayrı deney grubu ve bir kontrol grubu olmak üzere üç grup ile yürütülmüştür. Kontrol grubunda geleneksel öğretimin dışından çıkılmamış, MEB'in hazırlamış olduğu müfredata uygun olan ders kitabındaki etkinlikler ile ders işlenmiştir. Deney-I grubunda Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) yöntemi uygulanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan problem senaryosunda öğrencinin analitik ve çözüm odaklı düşünerek verilen problemi en uygun bir şekilde çözüme kavuşturması beklenmiştir. Deney-II grubunda ise yapılandırmacılığın özü olarak da bilinen 5E öğretim modeli ele alınmış, Probleme Dayalı Öğrenme Yöntemi 5E ile zenginleştirilerek uygulanmıştır. Öğrenciyi merkez alarak, araştırmacı tarafından hazırlanan problem senaryosuna yönelik analitik düşünmesi, çözüm odaklı olması amaçlanarak ders işlenmiştir. Bu grupta ders aşama aşama, gruplar halinde iş birliği içerisinde işlenmiş, öğrenciler kendi bilgilerinden ve arkadaşlarının bilgilerinden faydalanarak çözüme ulaşmaya çalışmaları beklenmiştir. Madde ve Isı ünitesinde yer alan Yakıtlar konusunda bahsi geçen fosil yakıtların, küresel ısınma ve iklim değişikliğini tetiklemesi sebebiyle öğrencilerin bu konuda bilinçlenmesi ve yenilenebilir enerji kaynaklarının öneminin farkına varması istenmiştir. Her iki gruba da ders öncesi ve sonrası Avan&Aydınlı (2011) tarafından hazırlanan 'Çevre Tutum Ölçeği' ön-test son-test olarak uygulanmıştır. Böylece öğrencilerde gelişen/değişen tutumların karşılaştırılması sağlanmıştır. Çalışma 84 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. İlk olarak veri analizi yapıldığında dağılımın normalliğini bozan veriler belirlenmiş ve bu kapsamda 3 öğrencinin verileri araştırmadan çıkarılmıştır. Bu durumda 81 öğrencinin verisi göz önünde bulundurulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgularda Çevre Tutum Ölçeğinde son testler karşılaştırıldığında Deney-II grubunda öğrenim gören öğrencilerin, Deney-I ve Kontrol grubunda öğrenim gören öğrencilere göre daha fazla artış olduğu görülmüştür. Sonuç olarak üç gurup birbiri ile karşılaştırıldığında, Deney-II grubunda yürütülen 5E Öğrenme Modeli ile zenginleştirilerek uygulama yapılan Probleme Dayalı Öğrenme'nin öğrencilerin hem çevreye yönelik bilgi, duygu ve davranışlarına daha fazla olumlu yönde etki ettiği söylenebilir.