Yazar "Erten, Mevlüt" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe el-Müddessir 11-26. Âyetlerine Sosyal Psikoloji Teorileri Çerçevesinde Bir Bakış(2016) Erten, Mevlütel-Müddessir sûresi nüzul sırasına göre Kur'an'ın ilk sûrelerindendir. Bu sûrenin 11-26. âyetlerinde Mekkeli müşriklerin Kur'an'a karşı sert muhalefeti Velîd b. Muğîre üzerinden anlatılır. Biz bu âyetleri sosyal psikoloji disiplini tarafından geliştirilen sosyal kimlik, gerçekçi çatışma ve stereotip (kalıp yargı) kavramları çerçevesinde anlamaya çalıştık. Bu bağlamda çalışmamız disiplinler arası yardımlaşmayı içermekte olup beşerî disiplinlere müracaat etmenin Kur'an'ı anlamada faydalı olacağını ortaya koymaktadır. Çalışmamız iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda sosyal psikolojinin ilgili kavramlarıyla alakalı teorik bilgi verdik. İkinci kısımda âyetleri bu kavramlar vasıtasıyla açıklamaya çalıştık.Öğe FAHREDDİN er-RÂZÎ’NİN TEFSİR-İ KEBİR’İNDE BAZI CENNET TASVİRLERİNE GETİRDİĞİ YORUMLAR(Kırıkkale Üniversitesi, 2023) Bankur, Derya; Erten, MevlütMüminler için ebedî saadet yurdu olan cennet, İslam’ın temel kaynakları olan Kur’an-ı Kerim ve hadis kaynaklarında tasvir edilmiş ve gayb âlemine ait bu saadet yurdunun nimetleri insanların şehadet âleminde gördükleri nesneler ve durumlar üzerinden somutlaştırılmıştır. Esasında cennet nimetlerinin mahiyetlerinin tam olarak bilinmesi mümkün değildir ve bu gerçeği Kur’an-ı Kerim, muhtelif ayetlerinde dile getirmiştir. Dirayet tefsirinin önde gelen isimlerinden olan Fahreddin er-Râzî de cennetin mahiyeti konusunda kesin hükümlü ifadeler kullanmanın doğru olmadığını ifade etmiştir. Fahreddin er-Râzî tefsirinde cenneti konu edinen ayetleri nüzul dönemi verileri ışığında ve müteşâbihlik ilkesi doğrultusunda yorumlamaya çalışmış ve cennet nimetlerinin dünyada olan nimetlerden çok üstün ve farklı olduklarını dile getirmiştir. Ayrıca er-Râzî, dil ve belagat tahlillerinin yanı sıra felsefî delillendirme metotlarına da yer vererek geniş izahlarda bulunmuştur. Üstelik sadece dirayet metodunu kullanmamış; hadislere, sahabe ve tabiîn sözlerine ve bazı âlimlerin görüşlerine yer vermek suretiyle rivayet metodundan da istifade etmiştir. Bu malzemelerden de yararlanarak er-Râzî, cennet tasvirlerini konu edinen ayetlere çeşitli açılardan yorumlar getirmiştir. Yaşadığı dönemde çeşitli ilimleri öğrenmeye çalışan er-Râzî’nin, ayetleri tefsir ederken kelam, tıp, astronomi, belagat gibi ilimlerin verilerinden istifade etmesi onun çok yönlü ilmi kişiliğini ortaya koymaktadır.Öğe Kur'an-ı Kerim ve Kutsal Kitaplarda Hz. Eyyûb(Kırıkkale Üniversitesi, 2022) Erten, Mevlüt; Kuyucu, YaseminKur'an-ı Kerim’de ve Kitab-ı Mukaddes’te ismi zikredilen, semavî dinlere mensup herkes tarafından peygamber olarak kabul edilip, sabır timsali olarak gösterilen Hz. Eyüp’ten, Kur’an-ı Kerim’de farklı surelerde bulunmak üzere toplam sekiz ayette bahsedilmektedir. Kendine has bir üslubu olan ve bu yönüyle de diğer bütün kitaplardan ayrılan Kur’an-ı Kerim’de, Hz. Eyüp kıssası, detaya girilmeden insanların alması istenen mesaj ön plana çıkarılacak şekilde bizlere aktarılmıştır. Bunun yanında Kitab-ı Mukaddes’te Hz. Eyüp’ün, yaşadığı bölge, çocukları, eşi, mal varlığı, hastalığı, hastalığı sırasında çektiği sıkıntıları, isyanı ve şifa bulması da dâhil olmak üzere pek çok konuda detaylı olarak bilgi verildiği görülmektedir. Ne yazık ki zaman zaman Müslüman müfessirlerin, Hz. Eyüp ile ilgili ayetleri yorumlarken Kitab-ı Mukaddes’te bulunan bu bilgileri çekinmeden ve sorgulamadan kullanmaları, Hz. Eyüp üzerinden insanlığa verilmek istenen mesajın önüne geçmiştir. Kur’an-ı Kerim’de bulunan peygamber kıssalarının anlaşılmasında İsrailiyyatın önemli bir yeri olduğu muhakkaktır. Ancak alınan bilgilerin Kur’an-ı Kerim’in çizdiği peygamber imajına ters düşmemesi İsraili bilgileri kullanırken dikkat edilmesi gereken hususların başında gelmelidir.Öğe WORLD DEGREES (OF RANK) IN THE QURAN(Kırıkkale Üniversitesi, 2021) Erten, Mevlüt; Göker, KübraPeople living in the world have different degrees of rank as the perspective of the Qur'an point sout. The purpose of life is to be tested and people areen couraged to work for the successand degrees of the here after. Most of worldly degreesare not result from person’s owngain, and these differences have been appreciated for people to be obliged to do each other's work in social life. Another degree difference that is valid in the world in the Quran is the difference between the gender. This difference is not a result of the superiority of men in the eye of God, but a result of there sponsibilities attributed to them by virtue of their creation. In our article, we have written these issues in the light of the explanations about there levant verses in classical and contemporary tafsir books.