Yazar "Ertuğrul, Bekir" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ebeveynlerin Sağlık Okuryazarlığı Düzeyinin Çocukluk Dönemi Aşılarına Yönelik Tutum ve Davranışlarıyla İlişkisi(2021) Ertuğrul, Bekir; Albayrak, SevilAmaç: Araştırma, ebeveynlerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin çocukluk dönemi aşılarına yönelik tutum ve davranışlarıyla ilişkisini belirlemek amacıyla yapıldı.Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte yapılan araştırma Kırıkkale ili merkez ilçesinde 0-12 aylık yaş grubunda çocuğu olan 279 ebeveynle yürütüldü. Örnekleminde lot kalite tekniği kullanıldı. Yazılı izin ve etik kurul onayı alındı. Araştırmanın verileri Tanımlayıcı Soru Formu ve Avrupa Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği Türkçe Uyarlaması kullanılarak öz-bildirime dayalı toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare kullanıldı.Bulgular: Ebeveynlerin ortanca yaşının 30 (25-34) olduğu, annelerin %45.1'inin, babaların %47.4'ünün üniversite ve sonrası eğitim düzeyine sahip olduğu belirlendi. Ebeveynlerin sağlık okuryazarlık puan ortalamasının 30.57±8.30 olduğu, %62.8'inin genel sağlık okuryazarlık düzeyinin yetersiz ve sorunlu-sınırlı olduğu belirlendi. Ölçek puan ortalaması ile anne-baba olma durumu ve en uzun yaşanan yer arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0.05). Ebeveynlerin %98.6'sının çocuklarına aşı yaptırdığı belirlendi.Sonuç: Ebeveynlerin sağlık okuryazarlık düzeyinin çocukluk dönemi aşılarına yönelik tutum ve davranışlarıyla ilişkisi olmadığı belirlendi.Öğe Sağlık Okuryazarlık Düzeyini Belirlemede Kullanılabilecek Bazı Ölçekler(2020) Ertuğrul, Bekir; Albayrak, SevilAraştırma sağlık okuryazarlığı düzeyinin belirlenmesinde kullanılan bazı ölçeklerin tanıtılmasının sağlanması amacıyla yapılmıştır. Sağlık okuryazarlık düzeyinin belirlenmesinde birçok ölçek yer almaktadır. Bunların içinde en sık kullanılanları; REALM, TOFHLA, NVS, Avrupa Sağlık Okuryazarlığı ve Yetişkin Sağlık Okuryazarlığı ölçekleridir. Ölçeklerin sayısal olarak fazla olmakla birlikte geçerlilik- güvenirlik çalışmalarının yapılması ve yeni sağlık okuryazarlık ölçeklerinin daha fazla ülkemizde akademik çalışmalarda yer alması gerekmektedir. Araştırma, Türkiye’deki sağlık okuryazarlığı ile ilgili ölçek geliştirme ve mevcut ölçeklerin Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarının yetersiz olduğunu ortaya koymaktadır. Gelecek çalışmalarda, ölçek geliştirme, mevcut ölçeklerin Türkçe geçerlilik ve güvenilirliğinin yapılması, bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin belirlenerek buna yönelik eğitimler planlanabilmesi için bu araştırmanın yararlı olacağı düşünülmektedir.