Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Güney, Mehmet" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    INVESTIGATION OF THE COGNITIVE FUNCTIONS OF CHILDREN AGED 48-60 MONTHS
    (2023) Güney, Mehmet; Baran, Gülen
    Cognitive functions which are the main step of development and learning, are considered as a significant predictor of cognitive development in early childhood period. Cognitive functions are the pre-requisites needed for acquiring thinking, learning and behavioral functions. Inadequate cognitive functions mostly result in low cognitive performance. The current study aims to evaluate cognitive functions of children continuing to preschool educational institutions as well as identify the factors that may potentially affect. The study group consisted of 100 children aged 48-60 months and were studying at pre-schools. Children were randomly selected among the population that met the criteria from the randomly chosen pre-schools located in the central districts of Ankara, Turkey. “Application of Cognitive Functions Scale” was implemented to evaluate children’s cognitive functions. Turkey validity and reliability was done by Yavuz and Zembat (2017). As the scale has a dynamic assessment structure, a pre-test and post-test score is gathered for each child. The results of the study showed a significant outcome in favor of the girls in terms of cognitive functions, the duration of preschool education has an impact on cognitive skills, and adult support makes a difference between children’s pre-test and post-test scores.
  • [ X ]
    Öğe
    Olumsuz Çocukluk Deneyimlerine İlişkin Metaforik Algının İncelenmesi
    (2024) Güney, Mehmet; Yavuz, Emrullah Can; Taştepe, Taşkın
    Bu araştırmada erken çocukluk döneminde yaşanan olumsuz deneyimlere ilişkin çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin erken çocukluktaki olumsuz deneyimlere karşı görüşlerinin metaforlar aracılığı ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda olumsuz deneyimlerin hangi stres kategorisinde ele alındığı ve hangi gelişim alanlarını etkilediği değerlendirilmiştir. Bununla birlikte Çocuk Gelişimi öğrencilerinden erken müdahale eğitimi alan ve almayanların görüşleri arasında bir farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgu bilim) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümünde öğrenim gören 360 öğrenci oluşturmuştur. Metafor formu içerisinde “Olumsuz deneyimler…. gibidir, çünkü …” ifadesi, en çok etkilediği gelişim alanı ve erken müdahale eğitimi alma durumlarına yönelik ifadeler yer almaktadır. Alan yazında olumsuz çocukluk deneyimlerinin temel başlıkları olan olumlu stres, tolere edilebilir stres ve toksik stres ana kategorileri altında gruplandırılmalar yapılmıştır. Araştırma sonucunda olumsuz deneyimlere yönelik daha çok toksik stres kategorisinde metafor kullanıldığı görülürken, en az tolere edilebilir stres kategorisinde metafor oluşturulmuştur. Olumsuz deneyimlerden en çok etkilenen gelişim alanının duygusal gelişim olduğu, bu gelişim alanını sosyal ve bilişsel gelişimin takip ettiği görülmüştür. Erken müdahaleye yönelik eğitim alan öğrencilerin metaforlarının almayanlara göre değişiklik gösterdiği bulunmuştur. Erken müdahale eğitimi alan öğrencileri büyük çoğunluğu erken çocukluk döneminde yaşanan olumsuz deneyimleri toksik stres ögesi olarak tanımlamaktadır. Ancak erken müdahale eğitimi almayanlar çoğunlukla bu deneyimleri olumlu stres ögesi olarak tanımlamaktadır.
  • [ X ]
    Öğe
    University students’ awareness profile on environmental sensitivity and global climate change
    (Springer Science and Business Media B.V., 2023) Sakarya, Seda; Güney, Mehmet; Akıncı Demirbaş, Ezgi; Çakmak, Aygen
    Environmental sensitivity is defined as a person’s willingness to engage in positive behavior concerning environmental issues. We need to sensitize and educate people to make them environmentally sensitive. Humans both affect and are affected by nature because they consume natural resources as if they were limitless. This interaction causes numerous environmental issues. The concept of climate change has risen to the top of the global agenda. This is especially true with the increase in greenhouse gases accumulating in the atmosphere. We need to help people develop habits early to make them eco-friendly individuals. In this context, we need to turn undergraduates into eco-friendly people because they are responsible for supporting children’s development. We must associate environmental awareness with global climate change and offer related recommendations. The sample consisted of 414 undergraduates from the child development departments of health sciences faculties of public universities in Türkiye. Data were collected using a personal information form developed by the researchers, the University Students’ Environmental Awareness Scale (USEAS) developed by Akbaş and Kırımlı (Kastamonu Educ J 27(3):1245–1256, 2019. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2973), and the Awareness Scale of University Students about Global Climate Change (ASUSGCC) developed by Deniz et al. (Int J Geogr Geogr Educ 43:252–264, 2021. https://doi.org/10.32003/igge.818561). The data were analyzed using one-way analysis of variance, Pearson’s correlation test, and discriminant analysis. The results showed that participants from Central Anatolia had a significantly higher mean USEAS score than those from Southeast. There was a weak correlation between USEAS and ASUSGCC scores. The results also showed that participants’ environmental and global climate change awareness explained 75% of the total variance of their recycling preferences. © 2023, The Author(s), under exclusive licence to Springer Nature B.V.

| Kırıkkale Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim