Yazar "Gençer, Muhammed Abdullah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ankara metrosu M1 (Kızılay-Batıkent) hattı hareket saatlerinin çizelgelenmesi(Kırıkkale Üniversitesi, 2016) Gençer, Muhammed Abdullah; Eren, TamerSon zamanlarda artan nüfus ile kent içi seyahat eden yolcu sayısı her geçen gün artmaktadır. Halkın memnuniyeti ve işletmenin imkanları dikkate alınarak, toplu taşıma araçlarının sefer zamanlarının en uygun şekilde çizelgelemesinin yapılması gerekmektedir. Ulaşımda planlama yaparken kullanılan faktörlerin hesaplanabilmesi için yolcuların ulaşım bilgisine ihtiyaç vardır. Bunun için özellikle günlük yolculuk hareketleri ile ilgili kayıtlar dikkate alınmaktadır. Ulaşım sisteminde etkinlik, güvenlik, verimlilik ve memnuniyetin sağlanması faaliyetlerin önceden planlanmasına bağlıdır. Talep tahmini çalışmalarında mevcut talep bilgileri doğrultusunda ileriye dönük bilgiler yaklaşık olarak tahmin edilmektedir. Bu tezde Ankara M1 (KIZILAY-BATIKENT) metro hattı için altı farklı yöntem kullanılarak talep tahmini yapılmıştır. Bu altı yöntemin sonuçları kıyaslanmıştır. Kıyaslanan sonuçlar gerçek veriler ile karşılaştırılarak, en iyi talep tahmin yöntemi belirlenmiştir. Talep tahmin yöntemine göre sonraki dönemler için yolcu sayısı tahmin edilmiştir. Kaynakların etkin kullanımı ışığında planlar ve tahminler yapılırken bununla birlikte zaman çizelgesi hazırlanmalıdır. Bu çalışmada Ankara M1 (KIZILAY-BATIKENT) metro hattında, yolcu talebi ve metro işletme imkanları dikkate alınarak zaman çizelgelemesi yapılmıştır.Öğe Raylı sistemlerde ve teleferiklerde personel çizelgeleme uygulamaları ve yeni model önerileri(Kırıkkale Üniversitesi, 2024) Gençer, Muhammed Abdullah; Eren, TamerKentsel raylı sistemler farklı nitelikte personeli barındıran birçok farklı işin olduğu bir sektördür. Bu tezde, personel çizelgeleme problemi farklı personel türleri ve raylı sistem birimlerinde yedi ayrı uygulama şeklinde gerçekleştirilmiştir. Uygulama 1 için 36 tren düzeltici bakım personelinin nitelikleri ve beklentileri dikkate alınarak 181 günlük arıza verileri incelenmiştir. Sekiz tahmin yöntemi arasından en az hatayı veren tahmin yöntemine göre günlük personel ihtiyacı belirlenmiştir. Daha sonra personelin vardiyalara eşit şekilde dağıtılması amacıyla arızanın türüne göre personel elektronik, elektromekanik ve mekanik olarak sınıflandırılmıştır. Problemin hedef programlama modeliyle çözüm sonucu mevcut durumla kıyaslandığında personel arasında önemli bir denge sağlandığı görülmüştür. Uygulama 2 için tren bakım personelinin ergonomik risk faktörlerinin dengelenmesi ve çalışan sağlığının korunması amacıyla ergonomik personel çizelgeleme problemi ele alınmıştır. 144 tren ekipmanı bakım görevlerinin fiziksel riskleri REBA yöntemiyle hesaplanmıştır. Personelin ekipman becerileri 36 bakım personeli için belirlenmiştir. Personel nitelikleri dikkate alınarak REBA puanlarıyla birlikte hedef programlama modeli oluşturulmuştur. Ergonomik risk faktörlerinin en aza indirilmesi ve personelin çalışma sürelerinin dengelenmesi amacıyla oluşturulan modelin çözüm sonuçları iş rotasyonuna izin vermiştir. Personelin fiziksel risk faktörleri değerlendirildiğinde sonuçlar mevcut duruma yaklaşık %10 iyileştirme sağlamış ve ergonomik iş yükleri personel arasında dengeli dağılmıştır. Ayrıca ergonomik risk dikkate alınmaksızın personelin yarısından fazlasının yüke maruz kaldığı görülmüştür. Uygulama 3'te Ankara metrosunun dört hattına personel ihtiyacına göre 751 güvenlik personeli dağıtılmıştır. Personele anket uygulanarak çalışmak istedikleri istasyon tercihleri dikkate alınmıştır. İstasyonlarda personel ihtiyaçları, çalışma kuralları ve personel tercih puanlaması dikkate alınarak personelin istasyonlara atanması amacıyla personelin tercih puanlarını en aza indirecek hedef programlama modeli kullanılmıştır. Dört hat için çözülen matematiksel modelin çözüm sonucunda M-1 hattında personelin %24,23'ü, M-2 hattında personelin %27,94'ü, M-3 hattında personelin %23.32'si ve M-4 hattında personelin %35.85'i ilk üç tercihine atanmıştır. Ayrıca personel tercihleri arasında önemli bir denge sağlanmıştır. Uygulama 4'te teleferik ekipmanlarının bakım planlaması ile entegre personel çizelgelemesi problemi ele alınmıştır. Periyodik bakım görevleri incelenerek toplam 30 adet ekipmanın bakım aralıklarına göre hangi günlerde bakım yapılacağı hedef programlama modeli kullanılarak belirlenmiştir. Çözüm sonucunda ekipman bakım günlerinde ilgili ekipman bakımı konusunda yetkin ekiplerin bulunması istenmiştir. Personeli vardiyalara ve ekipman bakım görevlerine eşit şekilde dağıtmak için hedefler belirlenmiştir. Modelin çözüm sonucunda personelin bakım görevlerinde, vardiyalarda ve toplam çalışma süresinde mevcut duruma göre önemli bir denge sağlandığı görülmüştür. Uygulama 5'te kentsel metro hatlarında istasyonların bakımını ve kontrolünü yapan personelin vardiya çizelgeleme problemi ele alınmıştır. Personelin niteliğine göre hatlarda bulunması gereken personel sayıları belirlenmiştir. Belirlenen ihtiyaçlarla birlikte personelin vardiyalara ve hatlara dengeli dağıtılması amacıyla hedef programlama modeli oluşturulmuştur. Uygulama 6'da Ankara metrosu hatlarının bakımını ve kontrolünü yapan personelin ekip çizelgeleme problemi ele alınmıştır. Ekip sayısı, personel ve vardiya kısıtlarıyla birlikte personelin görevlere dengeli ve eşit dağıtılması amacıyla hedef programlama modeli oluşturulmuştur. Modelin çözüm sonucunda aylık çalışma süreleri, ekip görevleri çok az bir sapmayla gerçekleşmiş ve gerçek hayata uygun sonuçlar vermiştir. Uygulama 7'de istasyonlarda temizlik personelinin vardiya çizelgeleme problemi ele alınmıştır. Problemde öncelikle istasyonların yolcu sayısı oranı aylık personel görevlerine oranlanarak her personel için görevlerin eşit ve dengeli dağıtılabilmesi amacıyla hedef programlama modeli kullanılmıştır. Çözüm sonuçları değerlendirildiğinde personelin hatlara dengeli atandığı ve aylık çalışma sürelerinin neredeyse eşit dağıldığı gözlenmiştir.