Yazar "Ghafoory, Besmellah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Afganistan'ın safran sektöründe rekabet stratejisi(Kırıkkale Üniversitesi, 2017) Ghafoory, Besmellah; Yüksel, İhsanYüzyıllarca küreselleşmenin artmasıyla sadece ulusal düzeyde yapılan sektörel rekabet analizleri, ülke ekonomilerinin sanayii yapılarının tanımlanabilmesi için yeterli olmamaktadır. İncelemeye konu olan ülkenin, dünya ekonomisi içeresindeki yeri göz önünde tutularak incelenmesi ve ulusal rekabet gücünün uluslararası rekabet koşullar acısından irdelenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, dünya safran sektöründe ve safran şirketlerinin tekelci yapılarının incelenmesi, Afganistan Safran Sektöründe yapısının ve safran şirketlerinin rekabet güçleri incelenmiştir. Safran üretimi gerekli devlet yardımlarıyla Afganistan'da üretim alanları genişletilerek ekonomiye büyük bir katkı sağlayacağı söylenebilir. Ayrıca, safranın yüksek ekonomik getirisi sayesinde çiftçilerin safran üretimi teşvik edilmiş olacağından dar gelirli çiftçilerin kazançlı bir iş sahibi olması sağlanmış olur. Ayrıca çiftçilerin helmand gibi zararlı bitkileri üretme mecburiyetinden kurtulmuş olur. Bunun sonucunda Afganistan; uluslararası imajını yenileyip olumsuz etkileyen unsurlarla mücadelesinde etkin bir girişimde bulunmuş olacaktır. Bu düşünceler ışığında bu çalışmada; stratejik yönetim ve genel rekabet stratejileri, uluslararası pazarlar, işletmelerin uluslararası pazarlardaki etkinlikleri ve uluslararası pazarlara giriş şekilleri açıklanarak Afganistan'daki safran ve safran sektörü üzerine genel bir değerlendirme yapılmıştır. Bununla birlikte Afganistan'ın safran sektöründe SWOT analizi yapılmıştır. Çalışmada SWOT analizi neticesinde rekabet stratejilerini betimlemeye çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Afganistan safran sektörün , Safran, stratejik, rekabet stratejisi, uluslararası pazar, rekabet, SWOT analiz.Öğe Makro çevre faktörlerinin küçük ve orta ölçekli işletmelerin performansına etkisi: Afganistan örneği(Kırıkkale Üniversitesi, 2023) Ghafoory, Besmellah; Gökdeniz, İsmailSon birkaç yıl içerisinde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde küçük ve orta ölçekli işletmeler, iş yaratmanın ana kaynakları olarak kabul edilmiştir. Bu tür işletmeler, özel yapıları ve özellikleri nedeni ile ülkelerin işsizlik oranını olumlu yönde etkilemektedir. Aynı zamanda toplumların ekonomik büyüme ve kalkınmasını artırmada önemli rol oynamaları nedeniyle hükümetler için de oldukça önemlidir. Bu çalışmanın konusu, makro çevre faktörlerinin Afganistan'daki küçük ve orta ölçekli işletmelerin performansı üzerindeki etkisini incelemektir. Küçük ve orta ölçekli işletmeler ülkenin ekonomik büyümesi için önem teşkil etmekte aynı zamanda yoksulluk ve işsizliği azaltmada roller üstlenmektedir. Bunun sonucunda küçük ve orta büyüklükteki işletmeler ile devlet, araştırmacılar, yatırımcılar ve paydaşlar önemli unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca çalışmanın, zayıf iş performansı gösteren girişimcilere yol gösterecek stratejiler oluşturmada yardımcı olması beklenmektedir. Çalışmada, birincil veri yöntemlerinden olan anket yoluyla Afganistan'daki KOBİ'lerden veriler toplanmıştır. Bu veriler, tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada güvenilirlik analizi metodu olarak iç? tutarlılık analizi metotlarından biri olan Cronbach Alfa Katsayısı kullanılmıştır. Değişkenler arası ilişkilerin incelenmesinde ise korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Bulgular, Afganistan'daki makro çevre faktörlerinin küçük ve orta ölçekli işletmelerin performansı üzerindeki etki düzeyini göstermektedir. Buna göre, sırasıyla politik ve yasal çevre, ekonomik çevre, sosyal kültürel çevre, doğal çevre ve teknolojik çevrenin, bu işletmelerin performansı üzerinde pozitif yönde etkili olduğu anlaşılmaktadır. Son olarak araştırma bulguları yorumlanmakta, araştırma sonuçlarını özetlerken ve belirtirken benzer araştırmaların gelecekte de devam etmesi ve takibinin yapılmasının yanı sıra yöneticilere ilgili yönde önerilerde bulunulmaktadır.