Yazar "Hareket, Erdem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe An overview of research on children's rights in primary school: A meta synthesis(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2021) Hareket, Erdem; Kartal, AycaThis paper focused on qualitative research on children's rights in primary schools. This study aimed to reconceptualize and interpret research findings to develop new insights rather than simply summarizing articles. The study adopted meta-synthesis, which is a qualitative research design. The sample consisted of 21 qualitative studies: 14 scientific articles from the International Scientific Indexing (n = 9) or the Social Sciences Citation Index (n = 5), and seven national theses (one Ph.D. thesis and six master's theses). Data were analyzed using inductive content analysis. The results show that most research on students' rights in primary schools addresses the right to participation but that some studies focus also on raising students' awareness of the right to education and children's rights. However, there is no research on other rights. Studies also make three recommendations: School staff should have a certain degree of literacy concerning children's rights; schools should adopt approaches based on children's rights; all segments of society should participate in training on children's rights. We also made some suggestions based on our results.Öğe Are Children and Youth Right in Animated Movies? A Systematic Analysis(Brill, 2024) Hareket, Erdem; Kartal, AyçaAnimated movies guide children, help them recognise issues and adopt positive behaviours. How do animated movies convey messages about children's rights and their violations? We conducted an inductive content analysis of 23 animated movies for children to answer this question. The movies were analysed regarding gender balance, self-awareness representations of children's rights, children's rights made visible and representations of violations of children's rights. The results show that the movies focus on relationships and individual development. The movies also convey messages about the right to dream, play, have fun and grow up in a peaceful family environment. On the other hand, the movies convey messages about violating the prohibition of discrimination against the right to gender equality. The movies associate girls with housework and marriage while portraying boys as powerful villains. In addition, the movies contain some messages that violate the right to grow up in a peaceful family environment and be protected from mistreatment, neglect and abuse. The young protagonists in the movies generally do not have families. Those with families generally have only a mother or a father. Children with parents also have negative behaviours, such as substance abuse, violence and making money off of children.Öğe Çocuk Hakları Evrensel Sözleşmesi Hükümleri Çerçevesinde Türk Çocuk Oyunlarının İncelenmesi(2020) Hareket, ErdemOyun oynamak, dünya çocuklarının en temel hakları arasında yer almaktadır. Bunun yanı sıra, oynama faaliyetinin temel aracı olan çocuk oyunlarının, kültürel birikimin ve toplumsal dokunun korunması, nesiller arasında aktarılması ve bunun sürekliliğinin sağlanmasındaki rolü, medeniyetler açısından büyük önem arz etmektedir. Çocuk haklarının evrensel güçteki teminatı sayılan Çocuk Hakları Evrensel Sözleşmesi hükümlerinde de bu hususlar üzerinde ciddiyetle durulduğu görülmektedir. Türk çocuk oyunlarının da, çocuk haklarıyla önemli temas noktalarının olabileceği ön görüsünden hareketle araştırmada, küresel kabule sahip Evrensel Sözleşme hükümleri ışığında, ulusal (kültürel) birikim unsurlarından olan Türk çocuk oyunlarının, Türk çocuklarının hakları ile uyarlık gösterme durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yaklaşımına uygun tasarlanmış bir alanyazın incelemesidir. Araştırmada 1677 türde Türk çocuk oyunu, içeriksel olarak incelenmiştir. Sözleşme ekseninde incelenen oyunlar, sekiz başlık altında irdelenmiştir. İrdeleme neticesinde oyunların, çeşitli noktalarda Sözleşme hükümlerine uyarlık gösterdiği görülmüştür. Bu doğrultuda, Türk çocuk oyunlarına yönelik toplumsal farkındalığın geliştirilmesinin, ne yönde olumlu çıktılar oluşturabileceğine dair tespitler ortaya konulmuşturÖğe Çocuk Hakları Perspektifinden Türkiye’de Eğitim Unsurları(2020) Hareket, ErdemBu araştırmada, çocuk hakları bağlamında eğitim unsurlarına ışık tutulması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmada, çocuk hakları konusu çerçevesinde eğitim unsurlarının mevcut durumlarına yönelik değerlendirmelerde bulunulmuş ve bu doğrultuda bazı öneriler sunulmuştur. Araştırma, nitel araştırma yaklaşımına uygun olarak tasarlanmış bir alanyazın incelemesidir. Araştırma verilerinin kaynağını, belirli ölçütlere göre belirlenmiş olan bilimsel nitelikli dokümanlar oluşturmaktadır. Bu çerçevede, eğitim unsurlarının çocuk hakları açısından durumlarını ortaya koyan bulgulara sahip, bu hususta tespitlerde bulunulmuş ve bu doğrultuda tartışmalar içeren dokümanlar bu araştırma kapsamında ele alınarak incelenmiştir. Alanyazın incelemesi sonucunda, çocuk hakları konusunda yeterli bilinç ve farkındalık, bu hakların korunması ve geliştirilmesi yönünde çalışmalar, bu haklara yönelik eğitim araçlarında uygun ve yeterli içeriğin oluşturulması ve bu hakların etkili yaklaşımlarla yetişkinlere/muhataplarına öğretilmesi gibi hususlarda eğitim unsurlarının yetersiz yönlerine işaret eden bilimsel bulguların ve değerlendirmelerin yoğunlukta olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda, eğitim unsurlarının çocuk haklarına ilişkin durumlarının (bilgi düzeyi, tutum ve farkındalık, program içeriği, okul kültürü, yönetimi, sınıf iklimi ve ortamı vb.) geliştirilmesine yönelik olarak bazı öneriler ortaya konulmuştur.Öğe Disciplinary Offenses and Punishments Related to Higher Education Students in Educational Law: On Some Problematics with Legal Principles(Deomed Publ, Istanbul, 2021) Hareket, ErdemFor all public officials serving within the public sphere and university students studying in higher education institutions with public legal personality, compliance with the law as regards their rights, responsibilities, duties or statuses is an indispensable requirement of public life. This requirement is framed by positive norms provisions. Actions and penalties for disciplinary offenses against higher education students fall within the subject boundaries of various law fields such as administrative, criminal, disciplinary and educational law. Therefore, the provisions of the legislation on higher education students' disciplinary offenses and penalties must be clearly stated on the basis of legal principles. Based on this necessity, this study attempts to shed light on the investigation and punishment processes executed as per the Higher Education Institutions Student Disciplinary Regulations, from the perspective of the legal provisions and principles involved.Öğe İnsan Haklarının ve Temel Özgürlüklerin İhlaline Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Farkındalık Durumlarının İncelenmesi(2021) Hareket, ErdemBu araştırmada Türkiye’nin çeşitli üniversitelerinde öğrenim görmekte olan sınıf öğretmeni adaylarının, insan hak ve özgürlükleri noktasında ulusal ve uluslararası ölçekteki ihlallere, bunların neden dinamiklerine ve bu ihlallerin önlenmesi noktasındaki önerilerine yönelik farkındalık durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya, ölçüt örneklem yöntemi ile belirlenmiş 702 öğretmen adayı katılmıştır. Nitel araştırma yaklaşımına uygun olarak tasarlanan araştırmada veriler, katılımcılar tarafından oluşturulmuş olan yazılı dokümanlar ile elde edilmiştir. Edinilen nitel veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde katılımcıların, küresel çerçevede en çok yaşam hakkı, eğitim hakkı, çocuk hakları, ayrımcılıktan korunma ve vücut bütünlüğü ve dokunulmazlığı hakkının ihlal edildiğini, ülkemiz özelinde ise küresel çerçevede belirtilen bu ihlal alanlarına ilaveten yoğun olarak cinsel dokunulmazlık hakkının, düşünce ve ifade hürriyeti hakkının, şiddetten korunma hakkının, adil yargılanma ve savunma, özgürlük ve güvenlik, siyasal haklar, eşitlik ve basın hürriyeti haklarının ihlal edildiği belirtilmiştir. Bu ihlallerin gerekçelerine yönelik olarak ise ekonomik sebeplerin, geleneksel anlayışların, örf ve adetlerin, politik çıkar çatışmalarının, kamu yönetimindeki antidemokratik uygulamaların, plansız nüfus politikalarının, eğitim sistemlerindeki eksikliklerin ve yanlış politikaların işaret edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca ülkemizde yaşanan insan hak ve özgürlük ihlalleri konusunda katılımcılar arasında önemli düzeyde bir konsensüsün mevcut olduğu sonucuna da ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda, öğretmen adaylarının küresel ve yerel çerçevede mevcut olan insan hak ve özgürlük ihlallerine ilişkin belirli bir farkındalığa sahip oldukları, bununla birlikte insan hakları ve özgürlüklerine ilişkin konularda eğitim ihtiyaçlarının varlığına yönelik değerlendirmeler ortaya koydukları görülmüştür.Öğe Öğretmen Adaylarının Çocuk Sevme, Çocuk Hakları ve Çocuk Hakları Eğitimine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2023) Hareket, Erdem; Leblebici, HaticeBu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının çocuk sevme, çocuk hakları ve çocuk hakları eğitimine ilişkin tutumlarının ilişkisel bağlamda belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma yaklaşımına uygun şekilde ilişkisel tarama deseninde tasarlanmıştır. Araştırma grubunu amaçlı örnekleme yoluyla belirlenmiş 314 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Duyan ve Gelbal (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan Barnett’in Çocuk Sevme Ölçeği, Karaman Kepenekçi (2006) tarafından geliştirilen “Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği ile Öztürk ve Doğanay (2017) tarafından geliştirilen ‘‘Çocuk Hakları Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği’’ uygulanarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde sınıf öğretmeni adaylarının çocuk haklarına yönelik tutumları, çocuk sevme düzeyleri ve çocuk hakları eğitimine ilişkin tutumlarının farklı değişkenler açısından karşılaştırılması için “Bağımsız Gruplar t-Testi”, “Tek Yönlü Varyans Analizi” kullanılmıştır. “Tek Yönlü Varyans Analizi-ANOVA” sonucunda ortaya çıkan anlamlı farklılığın hangi alt gruplar arasında olduğunu belirlemek için ise “Post-Hoc LSD Testi” analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmeni adaylarının çocuk sevme, çocuk hakları ve çocuk hakları eğitimine yönelik tutumları farklı değişkenler açısından ilişkisel olarak ele alınmış ve bu doğrultuda da çeşitli tespitler ve önerilerde bulunulmuştur.Öğe Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çocuk Haklarına Yönelik Tutumlarının Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyi Bağlamında İncelenmesi(2020) Hareket, Erdem; Altıok, SerhatBu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının, çocuk haklarına yönelik tutumlarıyla kültürlerarası duyarlılık düzeyleri arasındaki ilişki durumunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma yaklaşımına uygun olarak ilişkisel tarama deseninde tasarlanmıştır. Araştırma örneklemini, basit seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenmiş 419 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde, parametrik ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Adayların kültürlerarası duyarlılık puanlarının cinsiyete göre anlamlı farklılaşmadığı, çocuk hakları tutum puanlarının ise kadın öğrenciler lehine anlamlı farklılaştığı belirlenmiştir. Adayların, kültürlerarası duyarlılık puanları ile çocuk haklarına yönelik tutum puanları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişkinin varlığı, araştırmanın önemli bulgularından bir diğeridir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda, adayların çocuk haklarına yönelik tutumlarının ve kültürel farklılıklara duyarlılık düzeylerinin geliştirilmesi amacına yönelik bazı öneriler geliştirilmiştir.Öğe Temel Eğitim Bölümü Öğrencilerinin Çocuk Haklarına Yönelik Bilişsel Algıları(2019) Hareket, ErdemBu araştırma, temel eğitim bölümü öğrencilerinin çocuk haklarına ilişkin bilişsel algılarının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma yaklaşımına uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırma grubunu, ölçüt örneklem yöntemi ile belirlenmiş 174 temel eğitim bölümü öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri, kelime ilişkilendirme testi ve odak grup görüşmesi aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmada edinilen verilerin analizleri, içerik analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Bu analiz doğrul tusunda, temel eğitim bölümü öğrencilerinin çocuk haklarına yönelik bilişsel algıları, sekiz farklı başlık altında kategorize edilmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde, katılımcıların çocuk haklarına ilişkin bilişsel algılarının, çocukların temel yaşam gereksinimleri olarak ele alınabilecek yaşama, güvenlik, kişi dokunulmazlığı ve vücut bütünlüğü gibi haklar olarak ifade edebileceğimiz negatif statü hakları çerçevesinde yoğunlaştığı görülmüştür. Diğer taraftan eğitim, seyahat ve sağlık hakkı gibi hakları ifade eden pozitif statü h aklar ve siyasi yaşama katılım, karar mekanizmalarına katılım, toplanma, dernek kurma hakkı ve vatandaşlık hakkı gibi haklar olarak ifade edilen aktif statü haklarına ilişkin sahip oldukları bilişsel algılarının, son derece dar bir kapsamı temsil ettiği görülmüşt ür. Araştırma sonucunda katılımcıların, çocuk hakları konusundaki algılarının ve farkındalık durumlarının geliştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Buradan hareketle lisans öğretim programlarına konu ile ilgili derslerin yerleştirilebileceği, bu derslerden ba ğımsız olarak lisans düzeyinde çocuk haklarının öğretimine yönelik çeşitli eğitim seminerlerinin, kulüp çalışmalarının ve projelerin yaygın bir biçimde gerçekleştirilebileceği önerisinde bulunulmuştur.Öğe TÜRKİYE'DE ÇOCUK HAKLARI BAĞLAMINDA YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN ARAŞTIRMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ(2017) Dündar, Hakan; Hareket, ErdemBu araştırma, Türkiye'de çocuk hakları bağlamında gerçekleştirilmiş tez çalışmalarının, çeşitli açılardan incelenmesi ve araştırma eğilimlerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yaklaşımına uygun olarak tasarlanan araştırma, betimsel desene sahiptir. Araştırma verilerinin edinilmesinde, doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada, ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen toplam 133 lisansüstü tez çalışması incelenmiştir. Araştırma verilerinin analizi, içerik analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, tez çalışmalarının; genel kategorisi, konu alanı, yayın yılı, yayın dili, danışman kişi akademik unvanı, tezin; üniversitesi, enstitüsü, araştırma yöntemi ve deseni, örneklem türü, örneklem seçim yöntemi, örneklem sayısı, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri açısından elde edilen bulgularına yer verilmiştir. Araştırma sonucunda, bu bulgulara dayalı olarak; konu ile çalışmalar yürüten araştırmacılara yönelik ve ilgili konu bağlamında gerçekleştirilecek yeni bilimsel araştırmalara yönelik görüş ve öneriler geliştirilmiştir.