Yazar "KEMAL FARUK AKSOY" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Medresetü'l-Kudat ve Türk hukuk eğitimindeki yeri(Kırıkkale Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Tarih Ana Bilim Dalı, 2023) KEMAL FARUK AKSOY; HAMİT PEHLİVANLIBu çalışmanın amacı XIX. yüzyıl Osmanlı Şer'î ve Nizamî hukuk eğitiminin yüksek dereceli müessesesi Medresetü'l-Kudat'ı ve Türk hukuk eğitimine olan katkısını ortaya koymaktır. Çalışmanın temel iddiası ise son dönem Osmanlı ilmiyesinin tarihinin; hızlı bir çöküşün tarihi olarak değil, bir dönüşümün tarihi olarak ele almanın daha tutarlı olacağıdır. Ulema; Tanzimat reformlarının arka arkaya gerçekleştirildiği bu dönemde ve cumhuriyet döneminde, konumunu yeni bir vaziyet alışla kuvvetlendirmeye çalışmıştır. Medresetü'l-Kudat kurumunun, zamanla geçirdiği dönüşüm ve yeni koşullara verdiği tepkiler önemlidir. Amit Bein'in tabiriyle; kendilerini, "değişimin failleri ve geleneğin muhafızları" olarak gören bir zümre, bu kurum sayesinde Osmanlı ilmiyesinde vücut bulmuştur. Kurum mezunları; Tanzimat ve Cumhuriyet devri hukuk ve din eğitimi reformlarına hem teoride hem de pratikte katkıda bulunmuşlardır. Medresetü'l-Kudat tecrübesi; modern olan ile geleneksel olanın bir arada bulunabileceğini, bu iki olgunun birbirlerinin alternatifi olmak zorunda olmadığını göstermiştir. Bu çalışma; Tanzimat sonrası yüksek din eğitimi ve şer'i hukuk eğitiminin geçirdiği evreleri anlamak için okulun hizmet verdiği 70 eğitim dönemini (1855 – 1924) inceleyecektir. Bu tarih aralığı son dönem hukuk eğitiminin ne şekilde icra edildiğine dair veriler sunacak ve şer'î hâkimlerin eğitimi sürecinde hangi derslerin nasıl işlendiği hususuna açıklık getirecektir.Öğe Medresetü'l-Kudat ve Türk hukuk eğitimindeki yeri(Kırıkkale Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Tarih Ana Bilim Dalı, 2023) KEMAL FARUK AKSOY; HAMİT PEHLİVANLIBu çalışmanın amacı XIX. yüzyıl Osmanlı Şer'î ve Nizamî hukuk eğitiminin yüksek dereceli müessesesi Medresetü'l-Kudat'ı ve Türk hukuk eğitimine olan katkısını ortaya koymaktır. Çalışmanın temel iddiası ise son dönem Osmanlı ilmiyesinin tarihinin; hızlı bir çöküşün tarihi olarak değil, bir dönüşümün tarihi olarak ele almanın daha tutarlı olacağıdır. Ulema; Tanzimat reformlarının arka arkaya gerçekleştirildiği bu dönemde ve cumhuriyet döneminde, konumunu yeni bir vaziyet alışla kuvvetlendirmeye çalışmıştır. Medresetü'l-Kudat kurumunun, zamanla geçirdiği dönüşüm ve yeni koşullara verdiği tepkiler önemlidir. Amit Bein'in tabiriyle; kendilerini, "değişimin failleri ve geleneğin muhafızları" olarak gören bir zümre, bu kurum sayesinde Osmanlı ilmiyesinde vücut bulmuştur. Kurum mezunları; Tanzimat ve Cumhuriyet devri hukuk ve din eğitimi reformlarına hem teoride hem de pratikte katkıda bulunmuşlardır. Medresetü'l-Kudat tecrübesi; modern olan ile geleneksel olanın bir arada bulunabileceğini, bu iki olgunun birbirlerinin alternatifi olmak zorunda olmadığını göstermiştir. Bu çalışma; Tanzimat sonrası yüksek din eğitimi ve şer'i hukuk eğitiminin geçirdiği evreleri anlamak için okulun hizmet verdiği 70 eğitim dönemini (1855 – 1924) inceleyecektir. Bu tarih aralığı son dönem hukuk eğitiminin ne şekilde icra edildiğine dair veriler sunacak ve şer'î hâkimlerin eğitimi sürecinde hangi derslerin nasıl işlendiği hususuna açıklık getirecektir.