Yazar "Kanat, Bilge" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Fen bilimleri öğretmenlerinin araştırma – sorgulama yaklaşımının fen laboratuvarlarında uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri ve yeterlikleri (Kırıkkale İli örneği)(Kırıkkale Üniversitesi, 2018) Kanat, Bilge; Çelik, HarunFen bilimleri dersi evreni, yaşadığımız çevreyi ve bizi bize tanıtan, dünyayı anlamak için izlenen sistemli bir yoldur. Fen bilimleri hem canlı hem de cansız çevre ile ilgili olup, sorunlar karşısında bireyleri araştırmaya, sorgulamaya, sorunlara çözüm üretebilme becerisini geliştirmeye büyük oranda katkı sağlayan bir derstir. Diğer bir değişle fen bilimleri günlük yaşamda karşılaşılan durumları ve hala cevap bulmamış, insanlarda merak uyandıran durumları; düşünen, neden-sonuç ilişkisi içinde sorgulayıp araştıran, olaylar arasında ilişkiler kurarak çözüm üreten bireyler yetiştirir. Fen bilimleri öğretiminde bireyde amaçlanan gelişim için ise fen laboratuvarları oldukça önemli bir yer tutar. Bu araştırmada, fen bilimleri öğretmenlerinin araştırma – sorgulama yaklaşımının fen laboratuvarlarında uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri ve yeterlikleri incelenmiştir. Bu araştırmada birlikte kullanılabilen nicel ve nitel yöntemlerin kullanılmasına imkân sağlayan karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada hem nitel (görüşme formu, kontrol listesi) hem de nicel (anket) analiz yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada Kırıkkale merkez ortaokullarında çalışan 79 fen bilimleri öğretmenine laboratuvar yeterlilik ölçeği ve 20 öğretmene ise nitel görüşme formu uygulanmıştır. 32 okulda ise laboratuvarların fiziki ve güvenlik durumunun yanı sıra öğretim programına uyumluluğu kontrol listesi üzerinden değerlendirilmiştir. Nicel verilerin analizi SPSS 23 programı ile yapılmış ve %95 güven düzeyi ile çalışılmıştır. Nitel veri analizinde ise içerik analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Nitel analiz sonucu elde edilen verilere göre, okulların 17'sinde aktif laboratuvar bulunmaktadır. 14 fen öğretmeni laboratuvarı aktif olarak kullandığını belirtmiştir. Elde edilen veriler göre 16 katılımcı laboratuvar kullanımı konusunda kendilerini yeterli gördüklerini belirtmiştir. Mevcut öğretim programının uygulanabilirliği ve laboratuvardaki malzemelerin özelliği amaca hizmet etmesi durumu konusunda, 6 öğretmen amaca uygun hizmet ettiğini belirtmiştir. 6 farklı öğretmen ise eksik ve gereksiz malzemelerin olduğunu dile getirmiştir. Laboratuvar malzemelerinin yeterlilikleri konusunda, genel görüşün yeterli olduğu anlaşılmaktadır. Öğrencilerin deney ve laboratuvar kültürüne sahip olmadıklarını belirten katılımcı sayısı 10'dur. Yönetmelikler ile laboratuvar kullanımında öğretmen motivasyonunu arttırabilecek teşvikler konusunda elde edilen verilere göre, genel görüşün laboratuvar için ayrı ek ders konulmasının gerekliliğidir. Okul yönetiminin fen laboratuvarlarında fen öğretimine karşı tutumları konusunda yönetiminin gerekli özeni gösterdiği, motive edici ve sorun çözmeye yönelik bir yaklaşımda bulunduğunu belirtmiştir. Olası bir güvenlik sorununda öğretmenler laboratuvar kullanımını azaltmayı düşünmektedirler. Nicel analiz neticesinde elde edilen verilere göre; Öğretmenlerin en yüksek katılım gösterdikleri yeterlilik deney sonuçlarını yorumlama iken, en düşük katılım gösterdikleri yeterlilik laboratuvar malzemelerine ilişkin bakım ve onarım bilgi ve becerisine sahip olmadır. Kadınların laboratuvar yöntemini uygulamada kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerini bilme, derslerde kullanabilme, derslerde kullanmaya karşı istekli olma, basit araç gereçler geliştirme ve kullanma becerisine sahip olma ve deney sonuçlarını teorik bilgilerle bütünleştirerek yeni sonuçlar üretme ve laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlilik düzeyi erkeklere göre daha yüksektir. Fen bilimleri laboratuvar kontrol anketi neticesinde elde edilen veriler ise şu şekildedir: Araştırma sonucuna göre laboratuvarın fiziki konumunun kullanıma uygun olduğu en çok olumlu yanıt alınan seçenektir. Laboratuvarın güvenliği ile ilgili, laboratuvarın konumunun havalandırmaya uygun olduğu seçeneği en fazla evet yanıtını almıştır. Laboratuvarın programa uygunluğu ile ilgili en fazla evet yanıtı verilen ifade; laboratuvarda gerektiğinde kullanılmak üzere gündelik anlamda basit araç-gereçlere yer verilmektedir.