Yazar "Nacak, Osman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Avrupa Birliği sürecinde Türkiye'de yerel yönetimlerin demokratikleşmesi ve idari denetimi(Kırıkkale Üniversitesi, 2007) Nacak, Osman; Onur, Y.SaraDeğişimin bir yaşam biçimine dönüştüğü günümüzde, değişimdinamikleri, bütün kurumsal sistemleri daha demokratik, şeffaf ve etkinolmaya yöneltmektedir. Tüm sektörlerde kendini gösteren değişim rüzgârı,biraz geç de olsa kamu yönetimini ve özellikle de yerel yönetimleri değişimezorlamaktadır. Kamu yönetiminin yeniden tanımlanmasına yol açan budeğişim ve dönüşüm süreci, kamu yönetiminin demokratikleştirilmesitaleplerini de beraberinde getirmiş ve yerel yönetimleri, demokratik yönetimanlayışının temel öğelerinden biri olarak kabul etmiştir.Günümüzde yerel yönetimler, ülkelerin çoğunda, anayasa iledüzenlenmiş, demokratik ve özerk kuruluşlar olma özelliği ile ülkelerinyönetim sistemleri içerisinde her geçen gün ağırlıklarını arttırmaktadırlar.Değişen dünya koşulları içerisinde merkezi yönetimlerin iş yükünün bir hayliartması nedeniyle, görevlerini yerine getiremez bir hale gelmeleri, yerelnitelikli kamu hizmetlerinin halka en yakın yerel yönetim birimlerince yerinegetirilmesi anlayışının benimsenmesi, yerel nitelikli kamu hizmetlerininsunumunda halkın beklentilerinin tam olarak karşılanmak istenmesi, kamuhizmetlerinde etkinliğin ve verimliliğin sağlanmak istenmesi gibi nedenleryerel yönetimlerin önemini son derecede arttırmaktadır. Çünkü demokrasinintemel kurumlarından biri olarak görülen yerel yönetimlerin, halka en yakınyönetim birimleri olarak toplumsal talepleri daha iyi karşılayacağı, kamuhizmetlerini daha hızlı ve etkin bir şekilde yerine getireceği ve halkınyönetime katılımını kolaylaştıracağı düşünülmektedir.Avrupa'da toplumsal gelişmeler ve beklentiler sonucunda ilk olarakorta çağda ortaya çıkmaya başlayan yerel yönetimler, ülkemizde Tanzimatdöneminde devlet tarafından suni olarak ortaya çıkarılmıştır. İlk ortayaçıkışından günümüze kadarki süreçte, merkezi yönetimin aşırı denetimialtında bulunan, bu nedenle merkezi yönetim karşısında yetkilerinikullanamayan ve daha çok merkezi yönetimin bir uzantısı şeklinde algılananyerel yönetimler, yerel özerklikten ve demokratikleşmeden bir hayli uzaktırlar.21. yüzyılda yerel yönetimlerin, demokratik yönetim anlayışına enuygun yönetim kurumları olduğu herkesçe kabul görmektedir. Özellikleuluslararası örgütlerden biri olan Avrupa Birliği'nde bu konu sıkça gündemegetirilmekte ve yerel yönetimlerin demokratik ve verimli hizmet üreten biryönetim birimi haline getirilmesine ilişkin kararlar alınmakta, ilkelerbenimsenmektedir. Bu doğrultuda Avrupa Birliği, yerellik (subsidiarity) ilkesinibütün birliği etkileyecek bir biçimde, genel bir ilke olarak benimsemiş veAvrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı'nı kabul ederek üye ülkelerce debenimsenecek ortak bir yerel yönetim politikası oluşturmaya çalışmıştır.Ülkemizde de yerel yönetimlerin önemi giderek artmaktadır. Zamaniçerisinde yerel yönetimlerin demokratikleşmesine ilişkin birçok düzenlemeyapılmış ise de başarıya ulaşıldığı söylenemez. Ancak son dönemde,özellikle Avrupa Birliği'ne tam üyelik görüşmelerinin yoğunlaştığı bir süreçte,yerel yönetimlerin demokratikleşmesine yönelik ciddi reform çalışmalarıgündeme gelmiş ve bu alanda birçok yasal düzenlemeye gidilmiştir. Yapılanyeni düzenlemelerle bir yandan yerel yönetimlerin demokratikleştirilmesidiğer yandan da yerel yönetimler üzerindeki idari denetimin sınırlandırılmasıhedeflenmektedir. Ancak bunlar yapılamaya çalışılırken yasal düzenlemelerinalt yapısının olup olmadığına dikkat edilmemektedir. Bu nedenle TürkiyeAvrupa Birliği ilişkilerinin geleceği ve Türkiye'nin Avrupa Birliği politikasıçerçevesinde, yerel yönetim sistemimizin demokratikleştirilmesi için yapılanyeni düzenlemelerin incelenmesi, yerel yönetim sistemimizin geleceğiaçısından son derece büyük bir önem taşımaktadır.