Yazar "Nurettin, Abdülhamit" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Hybrid Speed Controller Design Based on Sliding Mode Controller Performance Study for Vector Controlled Induction Motor Drives(Taiwan Association of Engineering and Technology Innovation, 2021) Nurettin, Abdülhamit; İnanç, NihatThe discontinuous control of the sliding mode control (SMC) law causes chattering phenomenon in system trajectories (the oscillation around the desired value), which results in various unwanted effects such as current harmonics and torque ripples. Therefore, this study aims to investigate the performance of a sliding mode speed controller for a three-phase induction motor (IM) controlled by a rotor flux orientation technique to obtain optimum performance. The study results show that the experimental control gains found in the control law have a clear effect on limiting chattering and the system response speed. According to the study results, a hybrid controller is designed based on the fuzzy logic control (FLC) approach to optimally tune these gains. The designed hybrid controller is verified by experimental approximation of simulations using Matlab/Simulink. The simulation results show that the hybrid controller reduces the chattering phenomenon and improves the system’s dynamic performance. © by the authors. Licensee TAETI, Taiwan.Öğe Vektör kontrollü hız sensörsüz asenkron motor için HFSTSMC hibrit denetleyici ve AGSTSMO hız gözlemci tasarımı(Kırıkkale Üniversitesi, 2022) Nurettin, Abdülhamit; İnanç, NihatBu tez çalışmasında, rotor akı yönlendirmeli yöntemi ile kontrollü üç fazlı asenkron motor (IM) için hibrit bulanık üstün burulma kayan kipli denetleyici (HFSTSMC) şeması tasarlanmış ve gerçekleştirilmiştir. Üstün burulma kayan kipli kontrol (Super twisting sliding mode control STSMC); izleme doğruluğunu ve dayanıklılığını etkilemeden, geleneksel kayan kipli kontrolde bulunan titreşim (chattering) sorununu sınırlamak için potansiyel bir çözüm olarak kullanılmıştır. STSMC şeması; kayma yüzeyinin herhangi bir türevinin bilgisine ihtiyaç duymayan, değiştirilmiş ikinci mertebeden bir kayan kipli kontrol (SOSMC) şemasıdır ancak, kontrol yasasında bulunan kazanç değerlerinin titreşimi azaltma ve dinamik performansı iyileştirmede önemli bir etkisi vardır. Bu nedenle, bu kazançları en uygun şekilde ayarlamak için bulanık mantık kontrol (FLC) yaklaşımına dayalı olarak sağlam bir hibrit HFSTSMC denetleyici önerilmiştir. Bulanık mantık denetleyicisi; yüksek dinamik performansına, yüksek dayanıklılığa, izleme doğruluğuna ulaşmak, titreşim sorununun azaltılmasını sağlamak için hem geçici hem de kararlı durumlarında sistemin durumuna göre kazanç değerini ayarlamak için bir gözetmen denetleyici olarak kullanılmıştır. Elektrikli sürücü algoritmalarının performansının dayanıklılığını ve dengesini arttırmak için, motor eksenine bağlı mekanik veya optik sensörler kullanmak yerine motor hızını tahmin etme yöntemleri kullanılmıştır. Bu nedenle, bu tez çalışmasında; çok düşük ve sıfır hızlar da dahil olmak üzere, geniş bir hız aralığında sensörsüz asenkron motor sürücü sistemleri için tahmin doğruluğu ile titreşim sorunu arasında bir denge sağlamak için, uyarlanabilir kazanç üstün burulma kayan kipli gözlemcisinin (AGSTSMO) tasarlanması ve gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır. Kontrol yasasındaki uyarlanabilir kazançların değeri (gözlemci katsayıları), çok düşük ve sıfır hızda çalışmasında doğruluğu artırmak ve titreşimi bastırmak için tahmin edilen değişkenlerin hızlı yakınsamasını sağlamak için Lyapunov kararlılık teorisi kullanılarak ayarlanmaktadır. AGSTSM gözlemci; eşdeğer kontrol tahmin etmede, gecikmeye neden olan geleneksel birinci dereceden kayan kipli gözlemcide olduğu gibi, eşdeğer kontrol yasasını elde etmek için düşük geçişli bir filtre kullanma ihtiyacını ortadan kaldırmaktadır. Önerilen şemaların geçerliliği, MATLAB/Simulink benzetim modelleri ile DSPACEDS1104 sayısal işaret işlemcisi kullanılarak, deneysel düzeneği ile doğrulanmıştır. Ayrıca benzetim modelleri ve deneysel devresinden elde edilen sonuçlar karşılaştırılarak sistemin doğruluğu gösterilmiştir. Önerilendenetleyicinin geleneksel ve gelişmiş denetleyicilerle karşılaştırılmasıyla elde edilen benzetim ve deneysel sonuçlar, önerilen denetleyicinin; yüksek dinamik performansa, yüksek dayanıklılığa, izleme doğruluğuna ve titreşim sorununun azaltılmasına sahip olduğunu kanıtlamıştır. Ayrıca önerilen gözlemci için STSM gözlemcisi ile karşılaştırılarak elde edilen benzetim ve deneysel sonuçları, önerilen gözlemcinin mükemmel tahmin hassasiyetine ve aynı anda titreşim giderme kabiliyetine sahip olduğunu, böylece motor parametrelerindeki sapmalara karşı dayanıklılığı arttırdığını göstermiştir.