Yazar "Orhan, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 6 – 12 Yaş Grubu TÜBİTAK Çocuk Kitaplarının Değerler Eğitimi Yönünden İncelenmesi(2020) Pilav, Salim; Orhan, MustafaBu çalışmanın amacı, TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu) tarafından yayımlanan 6 – 12 yaş grubunda yer alan kitapların, değerler eğitimi yönünden incelenmesi ve değerler eğitimine katkısını ortaya koymaktır. Bu amaçla TÜBİTAK Çocuk Kitapları arasında 6 – 12 yaş grubunda yer alan 215 çocuk kitabından, 8 – 12 yaş grubuna ait rast gele seçilen hikâye edici (anlatıma dayalı) 11 kitap incelenmiştir. İnceleme sonucunda; En çok sevgi değerine (156 kez), en az da adalet değerine (22 kez) yer verildiği tespit edilmiştir. Araştırmada var olan bir durumu ortaya koymak amaçlandığı için betimsel araştırma yöntemi ve tarama modeli kullanılmıştır. TÜBİTAK tarafından yayımlanan 6 – 12 yaş grubunda yer alan 215 kitap bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Evren içerisinden, 8 – 12 yaş grubuna ait rast gele seçilen hikâye edici (anlatıma dayalı) 11 kitap örneklem olarak alınmıştır. Araştırma, 11 kitapla sınırlandırılmıştır. Elde edilen bulgular ilgili başlıklar çerçevesinde verilmiştir.Öğe Amantadinin alt ekstremite iskemi/reperfüzyon sıçan modelinde akciğer dokusu üzerindeki etkileri(2021) Orhan, Mustafa; Tuna, Ayça Taş; Ünal, Yusuf; Arslan, Mustafa; Yazar, Hayrullah; Sezen, Şaban Cem; Gözükara, Sezen IrmakAmaç: Bu çalışmada, sıçanlarda alt ekstremite iskemi/reperfüzyon\rhasarından sonra amantadinin akciğer dokusu üzerindeki etkisi araştırıldı.\rÇalışma\rplanı:\rToplam 24 adet Wistar cinsi sıçan her grupta altı\rsıçan olacak şekilde dört eşit gruba ayrıldı: Sham grubu (Grup S),\ramantadin grubu (Grup A), iskemi/reperfüzyon grubu (Grup I/R) ve\rI/R+amantadin grubu (Grup I/R-A). Tüm gruplara orta abdominal insizyon\ruygulandı. Grup I/R ve I/R-A?da infrarenal abdominal aorta 120 dk.\rsüreyle klemplendi ve ardından klemp kaldırılarak 120 dk. süreyle\rreperfüze edildi. Grup A ve I/R-A?daki sıçanlara 45 mg/kg amantadin\rhidroklorür cerrahiden 15 dk. önce intraperitoneal olarak uygulandı.\rReperfüzyon periyodu sonunda (240 dk.) tüm sıçanlar sakrifiye edildi ve\rakciğer dokuları alındı. Akciğer dokusunda katalaz ve süperoksit dismutaz\raktiviteleri ve glutatyon S-transferaz ve malondialdehit düzeyleri çalışıldı.\rAkciğer dokuları histopatolojik olarak incelendi.\rBulgular:\rKatalaz aktivitesi Grup A, I/R ve I/R-A?da, Grup S’ye kıyasla\rdaha düşüktü. Süperoksit dismutaz aktivitesi Grup I/R?de, Grup S?ye kıyasla\rdaha yüksekti. Grup I/R-A ve A?da, Grup S ve I/R?ye kıyasla, süperoksit\rdismutaz aktivitesi azaldı. Glutatyon S-transferaz düzeyleri Grup I/R ve\rA?da, Grup S’ye kıyasla azaldı. Glutatyon S-transferaz düzeyleri, Grup I/RA’da,\rGrup I/R ve A’ya kıyasla daha yüksekti. Malondialdehit düzeyleri,\rGrup I/R’de en yüksek ve Grup IR-A?da en düşük izlendi. Histopatolojik\rincelemeye göre, Grup S?de infiltrasyon skoru Grup I/R ve Grup I/R-A?ya\rkıyasla, anlamlı düzeyde daha düşüktü (sırasıyla. p=0.009 ve p=0.011).\rGrup I/R?de alveol duvar kalınlaşması skoru, Grup S ve Grup A?ya kıyasla,\ranlamlı düzeyde yüksekti (sırasıyla, p=0.001 ve p=0.001).\rSonuç:\rAkciğer dokusu iskemi/reperfüzyon hasarından etkilenebilir ve bu\rhasar amantadin kullanımı ile geri döndürülebilir.Öğe The effects of amantadine on lung tissue in lower limb ischemia/reperfusion injury model in rats(Baycinar Medical Publ-Baycinar Tibbi Yayincilik, 2021) Orhan, Mustafa; Tuna, Ayca Tas; Unal, Yusuf; Arslan, Mustafa; Yazar, Hayrullah; Sezen, Saban Cem; Gozukara, Sezen IrmakBackground: This study aims to evaluate the effect of amantadine on lung tissue of after lower limb ischemia/reperfusion injury in rats. Methods: A total of 24 Wistar rats were divided into four equal groups including six rats in each: sham group (Group S), amantadine group (Group A), ischemia/reperfusion group (Group I/R), and ischemia/reperfusion + amantadine group (Group I/R-A). All groups underwent a midline abdominal incision. In Groups I/R and I/R-A, the infrarenal abdominal aorta was clamped for 120 min and, then, reperfused for 120 min after removal of the clamp. Amantadine hydrochloride 45 mg/kg was administered intraperitoneally to the rats of Groups A and Group I/R-A 15 min before surgery. At the end of reperfusion period (240 min), all rats were sacrificed, and their lung tissues were obtained. Lung tissue catalase and superoxide dismutase activities and glutathione S-transferase and malondialdehyde levels were analyzed. Lung tissues were examined histopathologically. Results: Catalase activity was lower in Groups A, I/R, and I/R-A compared to Group S. Superoxide dismutase activity was higher in Group I/R than Group S. Superoxide dismutase activity in Groups I/R-A and A decreased, compared to Groups S and I/R. Glutathione S-transferase levels decreased in Groups I/R and A, compared to Group S. Glutathione S-transferase levels in Group I/R-A were higher than Groups I/R and A. The highest level of malondialdehyde was found in Group I/R and the lowest level was found in Group I/R-A. According to histopathological examination, infiltration scores were significantly lower in Group S than Groups I/R and I/R-A (p=0.009 and p=0.011, respectively). The alveolar wall thickening scores in Group I/R were also significantly higher than Groups S and Group A (p=0.001 and p=0.001, respectively). Conclusion: Lung tissue can be affected histopathologically by ischemia/ reperfusion injury and this injury can be reversed by amantadine administration.Öğe TÜBİTAK ÇOCUK KİTAPLARININ ÇOCUK EDEBİYATI YÖNÜNDEN İNCELENMESİ(2021) Orhan, Mustafa; Pilav, SalimBu çalışmanın amacı, TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu) tarafından yayımlanan 6 – 12 yaş grubunda yer alan kitapların, çocuk edebiyatı yönünden incelenmesi ve çocuk edebiyatına uygunluğunu ortaya koymaktır. Bu amaçla TÜBİTAK Çocuk Kitapları arasında 6 – 12 yaş grubunda yer alan 215 çocuk kitabından, farklı konularda olmasına dikkat edilerek 37 hikâye edici ve 38 bilgi verici anlatım türünde, rast gele seçilen 75 kitap araştırmaya konu edilmiştir. Araştırmada var olan bir durumu ortaya koymak amaçlandığı için betimsel araştırma yöntemi ve tarama modeli kullanılmıştır. TÜBİTAK tarafından yayımlanan 6 – 12 yaş grubunda yer alan 215 kitap bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Evren içerisinden, hikâye edici ve bilgi verici anlatım türünde, farklı konularda olmasına dikkat edilerek rast gele seçilen 75 kitap örneklem olarak alınmıştır. Araştırma, 75 kitapla sınırlandırılmıştır. Elde edilen bulgular ilgili başlıklar çerçevesinde verilmiştir. Belirlenen kitaplar; “görsel (biçimsel – dış yapı) özellikleri, dil ve anlatım özellikleri, içerik özellikleri” bakımından incelenmiştir. İnceleme sonucunda; 75 kitabın tamamı, üç temel kriterin tamamı yönünden yeterli bulunmamıştır. 62 kitap (%92, n= 75) görsel özellikler, 49 kitap (%65, n=75) dil ve anlatım özellikleri, 9 kitap (%24, n=37) hikâye edici metinler içerik özellikleri, 19 kitap (%50, n=38) bilgilendirici metinler içerik özellikleri bakımından kısmen yeterli görülmüştür.Öğe TÜBİTAK çocuk kitaplarının çocuk edebiyatı yönünden incelenmesi(Kırıkkale Üniversitesi, 2020) Orhan, Mustafa; Pilav, SalimBu çalışma, TÜBİTAK tarafından yayınlanan çocuk kitaplarını, çocuk edebiyatına uygunluğu yönünden incelemek, elde edilen sonuçlar çerçevesinde eğitimcilere, popüler bilim kitapları yayıncılarına ve velilere öneriler sunmak maksadıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini çocuk kitapları oluşturmaktadır. Araştırmada TÜBİTAK Popüler Bilim Yayınları adı altında çocuklar için yayımlanmış olan toplam 250 kitabın %30'una karşılık gelen 75 kitap, araştırmanın örneklemi olarak belirlenmiş ve çocuk edebiyatı yönünden incelenmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemi kullanılarak oluşturulmuş ve betimsel analiz yöntemi ile likert tipi sorular kullanılarak değerlendirme kriterleri belirlenmiş, elde edilen veriler doğrultusunda doküman incelenmesi yöntemiyle veriler değerlendirilmiş ve araştırmacı tarafından verilere bağlı kalınarak tablo yorumlamaları yapılmıştır. Belirlenen 75 kitabı, çocuk edebiyatına göre değerlendirmek amacı ile uzmanların görüşü alınarak "çocuk kitaplarını inceleme formu" oluşturulmuştur. Kitaplar, oluşturulan forma göre incelenmiş ve formda oluşturulan başlıklar çerçevesinde veriler elde edilmiştir. Veriler, belirlenen başlıklar çerçevesinde analiz edilerek yorumlanmıştır. İncelenen kitapların görsel özellikler bakımından; hacim ve kalınlık, kapak, kapak dokusu vb. yönlerden yeterli olduğu tespit edilirken, yazı karakterlerinin, görsellerin ve kitapların dış tasarımının yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Dil ve anlatım özellikleri bakımından; cümle yapısı, metinde işlenen zaman algısı vb. hususlarda yeterli olduğu tespit edilmiştir. Mizah ögelerinin ve çocukların gelişim düzeyine uygun benzetme, kişileştirme vb. söz sanatlarının yetersiz olduğu tespit edilmiştir. İçerik özellikleri bakımından; kitaplarda din, dil ve cinsiyet ile ilgili ön yargıların bulunmaması, konu ve olay örgüsünün yaş gruplarına uygun olması gibi yönlerden yeterli oldu gözlenmiştir. Sıra dışı karakterlere yer verilmesi, anlatımda yaş gruplarına uygun edebî türlere yer verilmesi, kurgunun özgün olması anlatılan konu ile ilgili tanıtıcı bilginin verilmesi konularının yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Tespit edilen yetersizliklerle ilgili önerilerde bulunulmuştur.Öğe Türkmenistan çocuk edebiyatı ve Kasım Nurdadov(Kırıkkale Üniversitesi, 1998) Orhan, Mustafa; Kahraman, Y.MehmetÖZET Bu çalışmamızda, başlangıçtan günümüze kadar Türkmenistan çocuk edebiyatının durumunu araştırdık. Yaptığımız çalışma neticesinde, Türkmenistan çocuk edebiyatının yüz yıla yakın bir geçmişi olduğunu söyleyebiliriz. Türkmenistan'da çocuk edebiyatı alanındaki çalışmalar yirminci yüzyılın başlarından itibaren başlamış ve günümüzde de devam etmektedir. Çalışmamız neticesinde, Türkmen devlet yetkililerinin, şair ve yazarların çocuk edebiyatına büyük önem verdiklerine, bu edebiyatın gelişmesi için her türlü çabayı gösterdikleri ortaya çıkmıştır. Kasım Nurbadov, Türkmenistan çocuk edebiyatında önemli bir yere sahiptir. Çalışmalarıyla, Türkmen çocuk edebiyatına büyük katkılar sağlamıştır. Çalışmalarımız neticesinde Nurbadov'un ilerisi için ümit veren bir yazar olduğunu söyleyebiliriz. Kasım Nurbadov'un eserlerini ve hakkında yazılan yazıları da verdiğimiz bu çalışmamızın, kardeş iki ülke arasındaki bağlan daha da kuvvetlendirmesini ümit ediyoruz. II