Yazar "Pilav, Salim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 16 / 16
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 6 – 12 Yaş Grubu TÜBİTAK Çocuk Kitaplarının Değerler Eğitimi Yönünden İncelenmesi(2020) Pilav, Salim; Orhan, MustafaBu çalışmanın amacı, TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu) tarafından yayımlanan 6 – 12 yaş grubunda yer alan kitapların, değerler eğitimi yönünden incelenmesi ve değerler eğitimine katkısını ortaya koymaktır. Bu amaçla TÜBİTAK Çocuk Kitapları arasında 6 – 12 yaş grubunda yer alan 215 çocuk kitabından, 8 – 12 yaş grubuna ait rast gele seçilen hikâye edici (anlatıma dayalı) 11 kitap incelenmiştir. İnceleme sonucunda; En çok sevgi değerine (156 kez), en az da adalet değerine (22 kez) yer verildiği tespit edilmiştir. Araştırmada var olan bir durumu ortaya koymak amaçlandığı için betimsel araştırma yöntemi ve tarama modeli kullanılmıştır. TÜBİTAK tarafından yayımlanan 6 – 12 yaş grubunda yer alan 215 kitap bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Evren içerisinden, 8 – 12 yaş grubuna ait rast gele seçilen hikâye edici (anlatıma dayalı) 11 kitap örneklem olarak alınmıştır. Araştırma, 11 kitapla sınırlandırılmıştır. Elde edilen bulgular ilgili başlıklar çerçevesinde verilmiştir.Öğe A RESEARCH ON THE TEXT TYPES IN THE TURKISH COURSEBOOKS(Kırıkkale Üniversitesi, 2015) Pilav, Salim; Oğuz, MehmetIn this research, the texts in the 7th and 8th grade Turkish coursebooks prepared by the National Education Ministry were examined. In the study document review method was used. Totally 50 texts, 25 texts in the 7th grade and 25 texts in the 8th grade, were examined. The most text types included in the 7th and 8th grade respectively are story (% 18), essay (% 16), poem (%12), conversation (%10), article (%8), conference, travel writing, memoir, speeclı, biography, theatre, (% 4) legend, joke, epic, news, tale, novel (%2). There were 10 different types in the 25 texts in the 7th grade Turkish coursebooks; 15 different types in the 25 texts in the 8th grade Turkish coursebooks. In both grade coursebooks compulsory themes were included. As the 7th grade coursebook were in accordance totally with the program, the 8th grade coursebook contradict with the program in some points. It has been noticed that the rate of poems and novels in the 7th and 8th grade coursebooks were less than the other typesÖğe AHMET MİTHAT EFENDİ’NİN LETAİF-İ RİVAYAT KİTABINDAKİ ‘ÇİNGENE’ HİKÂYESİNDE DEĞERLER EĞİTİMİ UNSURLARI(Kırıkkale Üniversitesi, 2016) Aykaç, Nurullah; Pilav, SalimKurmaca metinlerden oluşan edebi eserlerin bir görevi de toplumun yaşantısını, değerlerini, inançlarını, gelenek ve göreneklerini diri tutmak ve sonraki nesillere aktarmak olarak görülebilir. Bazı edebiyatçılarımız bu doğrultuda eserler kaleme almışlar, huzurlu bir toplumun huzurlu bir yaşam ile olabileceğini ifade etmişlerdir. Eserlerinde de birbirlerine saygı duymanın, kendisi için istediğini başkası için de istemenin, kendisine yapılmasını istemediğini başkasına da yapmamanın, kadınıyla erkeğiyle dini, dili, ırkı ne olursa olsun beraber huzurlu yaşamanın önemi üzerinde durmuşlardır. Günümüzde edebi eserlerin dışında birçok alanda da huzurlu bir yaşama temel olabilecek değerlerin önemi vurgulanmaktadır. Son yıllarda eğitim öğretim sürecinde de değerler eğitimi verilmeye çalışılmaktadır. Yapılan farklı etkinliklerle, aslında toplum olarak sahip olduğumuz, bizi birbirimize bağlayan, mutlu ve huzurlu bir yaşam sürmemizi sağlayan değerler hatırlatılmaya, gelecek nesillere aktarılmaya çalışılıyor. Edebiyatın farklı türlerinde eserler veren Ahmet Mithat çoğu eserinde hitap ettiği kitleyi modernleştirmeyi, eğitmeyi hedeflemiştir. Yukarıda bahsettiğimiz huzurlu toplum arayışında olan ve bunu insanlara aktarmaya çalışan önemli bir isim de Ahmet Mithat’tır. Bu çalışmada ele aldığımız Ahmet Mithat’ın Letaif-i Rivayat kitabındaki Çingene hikâyesinde yazar Ziba’nın hikâyesini anlatırken bazı değerlerin de vurgusunu yapmıştır. Bu çalışmanın amacı Çingene hikâyesinde işlenen değerleri vurgulamak bu değerlerin toplum için faydalı olduğunu belirtmektir. Dolayısıyla aslında hayatın her alanında huzurlu bir toplumun temelini oluşturan değerlere dikkat çekmektir.Anahtar Kelimeler: Ahmet Mithat Efendi, Değerler Eğitimi, Letaif-i Rivayat, Çingene Hikâyesi.Öğe Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın ‘yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme(2014) Pilav, SalimBütün yaşlara hitap eden edebî eserler, hem düşüncelerin şekillenme- sinde hem de duyguların çeşitlenmesinde oldukça önem arz etmektedir. Özel- likle hedef kitlesi çocuklar olan edebî eserler, bir yandan çocuklara edebî zevk ve estetik bakış kazandırırken diğer yandan da güzel bir dil kazanımı sağla- maktadır. Dilin etkili ve zengin bir biçimde kullanıldığı edebî ürünler ana dili sevgisi ve bilinci kazanılmasında da oldukça faydalıdır. Bütün bunların yanın- da bu tür eserlerin olumlu kişilik gelişimine de zemin hazırladığı bir gerçektir. Bu çalışmada, Halikarnas Balıkçısı mahlaslı Cevat Şakir Kabaağaçlı’nın, hedef kitlesi çocuklar olan “Yol Ver Deniz” adlı eserinin çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında değerlendirilmesi yapılmıştır. Eserin muhteva özellikleri ortaya konu- larak özellikle söz varlığını oluşturan unsurları dikkatlere sunulmuştur. Buna göre eserin çocukların algı gelişimine, sosyal ve duygu gelişimine, kişilik gelişi- mine ve hayal gücünün zenginleşmesine ortam hazırlamak gibi çocuk edebiya- tı hedeflerine hizmet ettiği görülmüştür. Ayrıca eserde çocukların söz varlığını geliştirecek kelime, deyim, tabir, atasözü ve terimlere yer verilmesi, eserin dik- kat çeken yönlerini oluşturmuştur.Öğe İLKÖĞRETİM 7. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN DEĞER İLETİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ(2015) Pilav, Salim; Demir, Hasan Ali; Demir, HaticeTürkçe öğretiminin temel aracı olan metinler, ulusal ve evrensel kültü- rün dayandığı değerlerin öğrencilere aktarılması için birer araç olma özelliğine sahiptir. Bu doğrultuda Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları tarafından basılan 7. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan okuma metinlerinin hangi değerleri ilettiği- ni tespit etmek ve bu değerlerin dağılımını belirlemek bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabındaki okuma metinlerin- de değerlere yer verilme durumunu belirlemeye yönelik olarak gerçekleştirilen bu çalışmanın evrenini, incelenen Türkçe ders kitabı oluşturmaktadır. Araştırmada, evrende bulunan okuma metinleri değerlendirilmiştir. Değerler konusunda bir liste oluşturulmuş ve Türkçe ders kitabı incelendikçe bu liste şekillendirilip geliştirilmiştir. Çalışmanın sürecinde Türkçe ders kitapları oluş- turulurken metinlerde değerlere yönelik ögelerin yeterince yer alması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu açıdan çalışmanın, ders kitabı yazarlarına, bu konuda daha sonra çalışma yapacak araştırmacılara ve Türkçe eğitimi alanına katkı sağ- layacağı ve yardımcı olacağı düşünülmektedir.Öğe LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYATLA İLGİLİ ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(2013) Pilav, Salim; Usluüstten, Aliye UsluOrtaöğretim öğrencilerinin edebiyat kavramıyla ilgili algılarının metaforlar yoluyla belirlenmeye çalışıldığı bu araştırmada nitel araştırma kullanılmıştır. Çalışma grubunu Kırıkkale ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 4 farklı liseden 276 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan ve geçerli metafor üreten öğrencilerden 97'si 9. sınıf, 58'i 10. sınıf, 73'ü 11. sınıf ve 58'i 12. sınıfa gitmektedir. Araştırmanın verileri tek sorudan oluşan boşluk doldurma yöntemine göre hazırlanmış bir formla toplanmıştır. Öğrencilerden edebiyata ilişkin bir metafor geliştirmeleri ve benzetme yönünü de yazmaları istenmiştir. Bu araştırma, aynı zamanda edebiyat dersiyle ve dolayısıyla edebiyat kavramıyla ilk defa lisede karşılaşan öğrencinin bu kavrama ilişkin algısını belirlemek, bu algıdan yola çıkarak edebiyat eğitiminin boyutlarına dair tespitler yapmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Öğrencilerin geliştirdikleri metaforlar sınıf düzeyinde ayrı ayrı tespit edilmiş, ardından bu metaforlar benzetme yönlerinden hareketle altı başlık altında sınıflandırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin metafor geliştirirken karşılaştırma yaptıkları ve yaratıcı düşünebildikleri anlaşılmıştır. incelendiğinde öğrencilerin edebiyatın insanla ve günlük hayatla olan ilişkisinin farkında oldukları sonucuna varılabilir. Ayrıca, öğrencilerin edebiyatın önemi ve gerekliliğine gönderme yapan metaforlar geliştirmiş olmaları, düşündürmektedir. Araştırma, özellikle edebiyatla ilgili geliştirilen olumsuz metaforların kaynağının neler olabileceği konusunda da fikir vermesi bakımından oldukça önem arz etmektedirÖğe Öğretmen Adaylarının Türkçe Kavramına İlişkin Metaforları(2013) Pilav, Salim; Elkatmış, MetinBu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının Türkçeyle ilgili algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (Fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü ve İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören 142 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri boşluk doldurmayı gerektiren ve tek sorudan ibaret olan bir formla toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının metafor geliştirirken farklı bilgi alanlarını kullanabildikleri, karşılaştırma yapabildikleri ve yaratıcı düşünebildikleri anlaşılmıştır. Bu araştırma, ana dili temsil eden Türkçe kavramını ana dilin ilk elden öğreticileri olan sınıf öğretmeni adayları ile ikinci kademede bayrağı devralan Türkçe bölümü öğretmen adaylarının Türkçeye ilişkin metaforlarını belirleme amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda araştırma sürecine katılan ve kendilerinden veri alınan 142 lisans öğrencisi 55 geçerli metafor üretmiştir. Toplamda sınıf öğretmeni adayları 42, Türkçe öğretmen adayları ise 31 adet metafor üretmişlerdir. 55 metafordan 23 tanesi sadece sınıf öğretmenliği, 12 tanesi de sadece Türkçe öğretmeni adayları tarafından üretilmiştir. Geriye kalan metafordan 19'u ise her iki gruptaki katılımcılar tarafından söylenmiştir. Geliştirilen bu metaforlar "bir toplumu millet yapan bağlayıcı unsur olarak Türkçe, iletişim aracı olarak Türkçe, kurallı, etkileyici ve zengin yapısıyla Türkçe ve hayatımıza yön veren, kültürel aktarım aracı olarak Türkçe" gibi dört temel kategori altında toplanmıştır.Öğe OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİ(Kırıkkale Üniversitesi, 2017) Pilav, Salim; Balantekin, MüjganBu araştırmanın amacı, okuma çemberi yönteminin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ili Etimesgut ilçesinde 2015 - 2016 eğitim - öğretim yılında öğrenim görmekte olan ortaokul yedinci sınıf öğrencileri oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, 2 deney ve 2 kontrol grubunda bulunan toplam 117 öğrenciden ibarettir. Bu öğrencilerin 58’i deney, 59’u ise kontrol grubundadır. Uygulama 5.5 ay (22 hafta) sürmüştür. Dersler, deney grubunda Türkçe Dersi Öğretim Programı’na dayalı öğretime ek olarak yeni bir strateji olan okuma çemberi yöntemine göre; kontrol gruplarında ise sadece Türkçe Dersi Öğretim Programı’na dayalı öğretime göre işlenmiştir. Öğrenciler programın belirlediği şekilde okumaya yönlendirilmiştir. Ön - test ve son - test uygulama sonuçlarına göre deney grubunda okuduğunu anlama becerisi, kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde daha çok artış göstermiştir. Bu artış, deney öncesi okuduğunu anlama becerisi düşük olanlarda, yüksek olanlara göre daha çok gerçekleşmiştir.Öğe Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin Değer İletimi Açısından İncelenmesi(2016) Pilav, Salim; Erdoğan, ŞirinDil öğretiminin temel kaynakları olan metinler, öğrencilere Türkçeyi etkili bir şekilde kullanmayı öğretmenin yanında insanı insan yapan milli, manevi ve evrensel değerlerin benimsetilmesinde en sık kullanılan araç olma özelliğine sahiptir. Bu kapsamda ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici metinlerin hangi değerleri ilettiğini tespit etmek ve bu değerlerin dağılımını belirlemek bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Çalışmanın evrenini, yayınlanan bütün ortaokul Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. Örneklem olarak random yöntemiyle 5.sınıf FCM Yayıncılık'tan 21, 6.sınıf Gizem Yayıncılık'tan 16, 7.sınıf Cem Ofset Yayıncılık'tan 20 ve 8.sınıf Yıldırım Yayınları'ndan 18 bilgilendirici metin seçilmiştir. Araştırma için Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programı'ndaki değerler göz önünde bulundurularak bir liste oluşturulmuş ve metinler teker teker taranmıştır. Türkçe ders kitapları incelendikçe bu liste şekillendirilip geliştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda Türkçe ders kitapları oluşturulurken metinlerde milli, ahlaki ve evrensel değerlere yeterince yer verilmediği bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen verilere dayanılarak, değerler iletimi ile ilgili metinler seçilirken nelere dikkat edilmesi gerektiği hususunda çalışmanın yol gösterici olacağı düşünülmektedir.Öğe Temel Seviyede Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Çizgi Romanların Öğrenme Düzeyine Etkisi(2016) Üstten, Aliye Uslu; Pilav, SalimÖğrenme biçimlerindeki farklılık, eğitim uygulamalarında; özellikle de dil öğretiminde çoklu eğitim ortamlarını âdeta zorunlu kılmaktadır. Sadece ders kitabı aracılığıyla gerç ekleştirilmeye çalışılan eğitim-öğretim, hedef kitlenin belli bir süre sonra sıkılmasına sebebiyet vermekte ve yeni öğrenmeler için bir motivasyon unsuru olmaktan uzak kalmaktadır. Bu yüzden hem ders kitabına yardımcı hem de öğrenmeyi daha zevkli, daha anlamlı ve daha kalıcı hâle getirici unsurlara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu unsurların başında çizgi romanlar gelmektedir. Çizgi roman, diğer yazın türlerinden farklı olarak okurun ihtiyaçlarına göre şekillenen ürünlerdir. Resimle metnin iç içe geçtiği bu tür, dil öğretiminde özellikle okuma-anlama becerisine katkı sağl ayan önemli bir araçtır. Diğer metin türleri gibi çizgi romanlar da yabancı dil öğretiminde çok farklı yönleriyle kullanılabilir. Çizgi romanlar, özellikle A1 ve A2 seviyelerinde günlük dil kalıplarını öğrenme konusunda öğrencilere kolaylık sağlayabilir. Bu çalışmada yabancılara Türkçe öğretiminde çizgi romanların kullanımının etkisi üzerinde durulacaktır. Araştırma, Kırıkkale Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezlerinde A1 ve A2 seviyesindeki öğrenciler kapsamında gerçekleştirilmiştir. Örnekleme yönteminin uygulandığı çalışmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen "Anlama Becerisi Ölçme Aracı" ile elde edilmiştir. Buna göre, çizgi romanların okuduğunu anlama becerisinin kavrama basamağının geliştirilmesinde düz metinlere göre da ha etkili olduğu tespit edilmiştirÖğe TÜBİTAK ÇOCUK KİTAPLARININ ÇOCUK EDEBİYATI YÖNÜNDEN İNCELENMESİ(2021) Orhan, Mustafa; Pilav, SalimBu çalışmanın amacı, TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu) tarafından yayımlanan 6 – 12 yaş grubunda yer alan kitapların, çocuk edebiyatı yönünden incelenmesi ve çocuk edebiyatına uygunluğunu ortaya koymaktır. Bu amaçla TÜBİTAK Çocuk Kitapları arasında 6 – 12 yaş grubunda yer alan 215 çocuk kitabından, farklı konularda olmasına dikkat edilerek 37 hikâye edici ve 38 bilgi verici anlatım türünde, rast gele seçilen 75 kitap araştırmaya konu edilmiştir. Araştırmada var olan bir durumu ortaya koymak amaçlandığı için betimsel araştırma yöntemi ve tarama modeli kullanılmıştır. TÜBİTAK tarafından yayımlanan 6 – 12 yaş grubunda yer alan 215 kitap bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Evren içerisinden, hikâye edici ve bilgi verici anlatım türünde, farklı konularda olmasına dikkat edilerek rast gele seçilen 75 kitap örneklem olarak alınmıştır. Araştırma, 75 kitapla sınırlandırılmıştır. Elde edilen bulgular ilgili başlıklar çerçevesinde verilmiştir. Belirlenen kitaplar; “görsel (biçimsel – dış yapı) özellikleri, dil ve anlatım özellikleri, içerik özellikleri” bakımından incelenmiştir. İnceleme sonucunda; 75 kitabın tamamı, üç temel kriterin tamamı yönünden yeterli bulunmamıştır. 62 kitap (%92, n= 75) görsel özellikler, 49 kitap (%65, n=75) dil ve anlatım özellikleri, 9 kitap (%24, n=37) hikâye edici metinler içerik özellikleri, 19 kitap (%50, n=38) bilgilendirici metinler içerik özellikleri bakımından kısmen yeterli görülmüştür.Öğe Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Adaylarının Okurluk Profili Üzerine Bir Araştırma(2016) Pilav, SalimDil öğretimi beceriler üzerinden gerçekleştirilmektedir. Bütün beceriler birbiriyle ilişkili olup bir becerinin geliştirilmesi aynı zamanda diğer becerilerin de belirli düzeyde gelişimini sağlar. Okuma becerisi, bir dinleyicisinin olması yönüyle dinleme becerisini, sesli olması yönüyle konuşma becerisini, örnek yazılı bir eser olmasıyla yazma becerisini, anlama ve yorumlama yönüyle de hem konuşma hem de yazma becerisini etkilemektedir. Kişinin iyi bir yazar olması için iyi bir okuyucu olması da gerekmektedir. İyi okuyucudan maksat da okumayı bir zevk ve ihtiyaç olarak gören ve bunu alışkanlık hâline getirerek bütün hayatı boyunca sürdüren kişidir. Bu çalışmada bir taraftan öğrencilere dil öğretimi görevini üstlenirken diğer yandan da okuma zevk ve alışkanlığı kazandırmakla yükümlü geleceğin Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin kendilerinin okurluk donanımlarını belirlemek ve aynı zamanda yazmaya yönelik ilgilerini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Pedagojik Formasyon eğitimi alan 246 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adayından veriler alınmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının belirli düzeyde okuma kültürüne sahip oldukları, daha çok akıcılık yönü güçlü olan kitapları okumayı tercih ettikleri, bireysel yazma deneyimleri çok fazla olmamakla birlikte roman, şiir, öykü gibi kurguya ve hayal gücüne dayalı edebî türlerde daha çok yazma çalışmaları yapmayı istedikleri görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının şairlik ve yazarlığı bir meslek olarak gördükleri ve tanınmış kişilerin eserlerine yönelik daha fazla ilgi duydukları da tespit edilmiştir.Öğe Türkçe Eğitimi Açısından Celal Nuri İleri’nin “Yeni Alfabe ve İmla Dersleri” Adlı Eseri(2019) Pilav, Salim; İnaç, SevinçBu araştırma ile Celal Nuri İleri’nin Yeni Alfabe ve İmla Dersleri1 adlı eserinin ilk okuma ve yazma açısından durumunun tespit edilmesi, eserde kullanılan öğretim ilke, yöntem ve tekniklerinin belirlenmesi ve dil bilgisi öğretimi açısından durumunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Veriler doküman incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde nitel analiz tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Celal Nuri İleri’nin söz konusu eseri incelendiğinde Latin harflerini tanıtmak ve öğretmek amacıyla kaleme alındığı, aynı zamanda Türkçe eğitimi açısından önemli olan dört temel dil becerisinden okuma ve yazma becerilerine ağırlık verildiği görülmüştür. Eser, Türkçe özel öğretim yöntemlerine göre değerlendirildiğinde ise eserde bütünlük, hayatîlik, bilinenden bilinmeyene, hedef kitleye görelik olmak üzere dört ilke; anlatma ve gösterip yaptırma olmak üzere iki yöntem; soru-cevap, analiz-sentez, tamamlayıcı görev, özetleme, tekrar çalışması, ilgi kurma, anlamlandırarak kodlayarak öğrenme olmak üzere yedi teknik tespit edilmiştir. Eserin içerisinden bu ilke, yöntem ve tekniklere uygun örnekler verilmiştir.Öğe Türkçe ve edebiyat ders kitaplarında yesevilik, Bektaşilik ve Mevlevilik unsurları(2015) Pilav, Salim; Yazıcı, M. HüseyinHer toplumun ve kültürün kendine ait unsurları ve özellikleri vardır. Bu özellikler dil gibi araçlarla gelecek nesillere aktarılır. Eğitim-öğretim ortamlarında ana dili eğitiminde bireylere sadece dilin kullanım ve beceri alanları değil, aynı zamanda o dilin içinde barındığı toplumun kültürel unsurları ve değerleri de öğretilmesi gerekir. Dilin içinde toplumun geçmişten geleceğe kültürel alt yapılarını oluşturan, topluma şekil veren unsurlar bulunmaktadır. Türkçenin ana dili olarak eğitiminde de eğitim ve öğretim ortamlarında bulunan bireylere, içinde barındıkları bu toplumun kültürel alt yapılarını oluşturan değerlerin öğretilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda, geçmişten günümüze toplumu derin bir şekilde etkileyen, toplumun hayat tarzını, dünyaya bakış açısını değiştiren tasavvufi unsurlar arasında gösterebileceğimiz Yesevilik, Mevlevilik ve Bektaşilik gibi tasavvufî akımların öğretilmesi gerekir. Yapılan bu çalışmada; ortaokul 5, 6, 7, 8; lise 9, 10, 11 ve 12. sınıfarda okutulan MEBin Türkçe ve Edebiyat ders kitapları incelenerek Yesevilik, Mevlevilik, Bektaşilik gibi tasavvuf inanç sistemlerinin ne derecede bu kitaplarda yer aldığı, öğrencilere bu inanç sistemlerinin hangi unsurlarının öğretildiği, Türk toplumunun kültürel alt yapı taşları olan bu düşünce sistemlerine hangi konularda nasıl değinildiği gibi özellikler araştırılmıştır. Bu çalışmada, doküman incelenmesi yöntemi kullanılarak 5, 6, 7, 8. sınıf Türkçe ve 9, 10, 11, 12. sınıf edebiyat programlarında, ders ve çalışma kitaplarında yer alan kazanımlar, metinler, etkinlikler ile değerlendirme soruları incelenmiştir. Bu değerlere ne kadar önem verildiği, ne derecede değinildiği, hangi konularda ne tür ve şekillerde bu akımlara ait unsurların yer aldığı saptanmaya çalışılmıştır. Türkçe ve Edebiyat derslerinin öğrencilere Yesevilik, Mevlevilik ve Bektaşilik gibi tasavvufî akımlarla ilgili hangi seviyede bilgi verdiği ortaya konulmuşturÖğe Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin derslerinde dijital imkânlardan faydalanma düzeyleri(2023) Pilav, Salim; Tunay, BurcuGünümüz şartlarında insanın bulunduğu her ortamda teknolojiye ihtiyaç duyulmaktadır. Gerek aile içinde gerek sosyal çevrelerde ve gerekse eğitim amacıyla her birey kendini isteyerek ya da istemeden dijital ortamların içerisinde bulmaktadır. Öyle ki dijital imkânlardan faydalanamayan bireyler çağın dışında kalmış ve çağı yakalayamamış kişiler olarak değerlendirilmektedir. Bu minvalde eğitim ortamlarında öğrenciler ve öğretmenlerin kullandıkları dijital imkânlar yadsınmamalı, geliştirilmeli ve desteklenmelidir. Bu araştırmada aktif olarak çalışan Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin derslerinde dijital imkânlardan faydalanma düzeylerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma için alanyazın taraması ile durum tespiti yapılmış; yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanarak söz konusu öğretmenlerin görüşleri alınmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile işlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin büyük çoğunluğunun derslerinde sosyal medyadan faydalandığı, dijital imkânları kullanarak şiir dinletileri yaptığı, dört temel dil becerisini geliştirmek için dijital mecrayı yeterince kullandıkları anlaşılırken, öğretmenlerin önemli bir kısmının ders kitaplarındaki dinleme metinlerinin yetersiz olduğunu düşündükleri, buna mukabil dinleme becerisini geliştirmek ve anlama düzeyini artırmak için yeterince dijital imkânlardan yararlanmadıkları, telaffuz problemlerini düzeltmek için dijital imkânlardan yine gereğince faydalanmadıkları anlaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların tamamının, istenilen görsel ve sesli içeriğe hızlı ve kolay ulaşabilmesi, çocukların ilgisini çekmesi, zamanın ve içeriğinin öğretmen tarafından ayarlanabilmesi gibi nedenlerden dolayı internetten faydalandıkları görülmüştür.Öğe Üstün Yeteneklilerde Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Araştırma(2018) Saluk, Nazlı; Pilav, SalimBu çalışma yaratıcı yazma etkinliklerinin üstün yeteneklilerin yazma tutumu üzerindeki etkisini tespit etmek veyaratıcı yazma becerilerini geliştirmek amacıyla gerçekleştirilmiş bir araştırmadır. Çalışma hem nicel hem de nitelyöntemler içermesi nedeni ile karma yöntem araştırmasıdır. Nicel verilerin toplanmasında ön-test son-test kontrolgruplu deneysel desen, nitel verilerin toplanmasında uygulanan etkinlikler sonrasında deney grubunungörüşlerine başvurularak görüşme yöntemi uygulanmıştır. Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Kırıkkale İlÖzel İdaresi Bilim ve Sanat Merkezine devam eden 20 altıncı sınıf üstün yetenekli öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın nicel verilerine yönelik analizde örneklem büyüklüğünün düşük olduğu deneysel araştırmalardasıklıkla kullanılan nonparametrik testlerden Mann Whitney U testi uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubuöğrencilerinin ön test, son test yazma tutum puanları ile deney ve kontrol grubu öğrencilerinin son test yaratıcıyazma puanları SPSS 23.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel araştırmaların analizinde ise içerikanalizi uygulanmıştır. Araştırmanın nicel veri sonuçlarına göre deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ön-test veson-test yaratıcı yazma tutumlarında anlamlı farklılaşma olmadığı görülmüştür. Çalışmaların deney grubuöğrencilerinin yaratıcı yazma etkinlik sürecinin sonunda yaratıcı yazma becerilerini geliştirdiği sonuçlarınaulaşılmıştır. Yaratıcı yazma etkinlikleri süreci sonrasında deney grubu öğrenci görüşlerine göre etkinliklerin; hayalgüçlerini geliştirdikleri, yazma becerisi kazandıkları, konu zengin olduğunda daha iyi yazabildiklerini fark ettikleriifade edilmiştir.