Yazar "SOYSAL BURAK ATAKAN" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bir meleke (habitus) olarak dindarların tüketim davranışları(Kırıkkale Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sosyoloji Ana Bilim Dalı, 2021) SOYSAL BURAK ATAKANDin ve kültür tüketim davranışlarını etkileyen en önemli unsurlardandır. Dinler tüketim kültürü açısından helal-haram ve makul-makul olmayan gibi aleyhte sınırlar çizerler. Araştırmanın temel amacı orta ve alt sınıf katmanlarında kendini dindar olarak niteleyen kişilerde bir tüketim melekesinin ne düzeyde ortaya çıktığını ve yaşam tarzlarında modern tüketim kültürünü ne ölçüde taşıdıklarını tespit etmektir. Bu amaçla nitel yöntem temelinde saha araştırması bağlamında toplam 23 kişi ile yarı yapılandırılmış mülakat ve katılımlı gözlem yapılmıştır. Gerçekleştirilen nitel araştırmanın neticesinde grupla ilgili olarak iki ana bulguya rastlanmıştır. Birincisi araştırmanın katılımcılarının, orta düzeyde bir tüketim melekesi geliştirdiği tespit edilmiştir. İkincisi ise uyguladıkları fon sistemidir. Katılımcılar tüketim davranışları açısından tüketim toplumunun ileri tüketim alışkanlıkları ile azla yetinmenin ahlaki ilkeleri arasında bir noktaya konumlandırmaktadırlar. Alışveriş tercihlerinde, beslenme ve tatil tercihlerinde orta halli bir yaşam tarzını benimsedikleri söylenebilir. Bu noktada katılımcıların "itidalli bir tüketim melekesi" geliştirdiği söylenebilir. Bunun yanında katılımcılar tüketim değerlerinin dini değerleri aşındırması endişesini taşımaktadır. Katılımcıların gündelik hayatın refah değerlerini yaşayamama ve "anı yaşamanın" bağlamında gelir gider dengesi tutturma kaygısı ile gelecek kaygısı yaşadıkları söylenebilir. Katılımcılar tarafından gelecek kaygısının çözümü olarak fon sistemini uygulanmaktadır. Bu bağlamda tasarruf söyleminin ve fon sisteminin zorunlu ihtiyaçlardan dinî harcamalar, sosyal ve grup harcamaları için para biriktirmeye dönük bir tüketim söylemi ve uygulaması olduğu söylenebilir. Sonuç olarak materyalist ve hedonist hazlar üzerine kurulmuş modern tüketimin imgelerine karşıt olarak din, tüketim davranışları üzerinde etkisini belirli düzeyde koruyabilmiştir. Anahtar Kelimler: Tüketici Davranışları, Meleke, Habitus, Dini Tüketim Kültürü