Yazar "Tunay, Burcu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Türkçe öğretmenlerinin dil becerileri bağlamında kullandıkları temel ikna teknikleri(Kırıkkale Üniversitesi, 2024) Tunay, Burcu; Pilav, SalimEğitim bir kişide istendik yönde davranış değişikliği oluşturma çabasıdır. Öğretim, eğitimin yalnızca bir parçasıdır; ancak öğretime maruz kalan kişinin davranışlarında olumlu yönde farklılıklar meydana geldiğinde eğitim hâlini alır. Çağın eğitim gerekleri, eğitim ve öğretmene yüklenen yeni anlamlar ve öğrencilerin farklılaşan ihtiyaçları doğrultusunda öğretmenin başarısı; dersi nasıl anlattığı, bilgisinin derinliği, dersteki hızı vb. noktalarla değil bildiği konuyu ne ölçüde öğrenciye geçirebildiği, öğrenciye ne derecede eğilebildiği, manevi olarak öğrenciye ne ölçüde dokunabildiği ile ölçülmektedir. O hâlde öğretim ve eğitimin yuvası olan okullarımızda özellikle de Türkçe öğretmenlerinin iletişim kabiliyetinin yüksek olması ve buna bağlı olarak aynı zamanda ikna edici yönünün de gelişmiş olması derslerin başarısının artmasında etkili olacaktır. Öyle ki ikna da tıpkı eğitimde benzer tanımlarına rastlandığı üzere; maruz kalan kişide kaynağın amaçladığı değişiminin ortaya çıkarılması çabası biçimde değerlendirilmektedir. Bu bağlamda; Türkçe öğretmenlerinin öğrenciler üzerinde, Türkçenin doğru ve etkili kullanımı vesilesiyle dört temel dil becerisini geliştirmeye yönelik bazı yöntemler geliştirdikleri söylenebilir. Bu çerçevede, çalışmada ortaokul Türkçe öğretmenlerinin öğrencileri ile iletişim kurmak ve onları ikna etmek ile alakalı değerlendirmeleri; derslerinde öğrencilerinin istendik yönde değişimlerini sağlamak amacıyla uyguladıkları ikna teknikleri saptanmaya çalışılmıştır. Aynı zamanda derste söz konusu dokuz temel ikna tekniğinin hangi konu ya da durumlarda daha çok kullanıldığı ve hangi konu ya da durumlarda daha çok fayda sağladığı tespit edilmek istenmiştir. Söz konusu tespitlerin ileride sistematik bir şekilde kullanılacak olması durumunda eğitim verenler ile eğitim alanlar arasında iletişim faaliyetlerinin düzenlenmesi ve buna bağlı olarak derslerin başarısının arttırılması mümkündür. Örneklem seçiminde "Tabakalı Örneklem Yöntemi" tercih edilmiş olup tabakalar içerisinden basit rastlantısal yöntemle belirlenen okullar üzerinde araştırma yapılmıştır. Çalışmada 2022-2023 eğitim öğretim yılında Ankara ili sınırları içerisinde 9 merkez ilçede devlete bağlı ortaokullarda aktif olarak görev yapan 30 Türkçe Öğretmeni ile görüşülmüş olup 17 görüşme geçerli kabul edilmiş ve değerlendirilmeye alınmıştır. Araştırmada grup içerisindeki bireylerin görüşlerini paylaşmaya odaklanan nitel araştırma, fenomenografi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile katılımcılara sorular yönlendirilmiş olup verilen cevaplar değerlendirilmeye alınmıştır. Yapılan çalışmanın sonucunda araştırmaya gönüllü olarak katılan Türk Dili öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun iletişim ve ikna faaliyetlerini önemsediği gözlemlenmiş, gerek bilinçli gerekse bilinçsiz olarak öğrencilerine yönelik olarak Cialdini'nin ortaya atmış olduğu taktiklere uygun birçok davranış geliştirdiği ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Eğitim, Türkçe Öğretmeni, ikna teknikleri, Cialdini, karşılıklılık.Öğe Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin derslerinde dijital imkânlardan faydalanma düzeyleri(2023) Pilav, Salim; Tunay, BurcuGünümüz şartlarında insanın bulunduğu her ortamda teknolojiye ihtiyaç duyulmaktadır. Gerek aile içinde gerek sosyal çevrelerde ve gerekse eğitim amacıyla her birey kendini isteyerek ya da istemeden dijital ortamların içerisinde bulmaktadır. Öyle ki dijital imkânlardan faydalanamayan bireyler çağın dışında kalmış ve çağı yakalayamamış kişiler olarak değerlendirilmektedir. Bu minvalde eğitim ortamlarında öğrenciler ve öğretmenlerin kullandıkları dijital imkânlar yadsınmamalı, geliştirilmeli ve desteklenmelidir. Bu araştırmada aktif olarak çalışan Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin derslerinde dijital imkânlardan faydalanma düzeylerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma için alanyazın taraması ile durum tespiti yapılmış; yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanarak söz konusu öğretmenlerin görüşleri alınmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile işlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin büyük çoğunluğunun derslerinde sosyal medyadan faydalandığı, dijital imkânları kullanarak şiir dinletileri yaptığı, dört temel dil becerisini geliştirmek için dijital mecrayı yeterince kullandıkları anlaşılırken, öğretmenlerin önemli bir kısmının ders kitaplarındaki dinleme metinlerinin yetersiz olduğunu düşündükleri, buna mukabil dinleme becerisini geliştirmek ve anlama düzeyini artırmak için yeterince dijital imkânlardan yararlanmadıkları, telaffuz problemlerini düzeltmek için dijital imkânlardan yine gereğince faydalanmadıkları anlaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların tamamının, istenilen görsel ve sesli içeriğe hızlı ve kolay ulaşabilmesi, çocukların ilgisini çekmesi, zamanın ve içeriğinin öğretmen tarafından ayarlanabilmesi gibi nedenlerden dolayı internetten faydalandıkları görülmüştür.