Yazar "Turan, Fahriye Figen" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Eğitsel müdahale yaklaşimi olarak sesbilgisel farkindalik: Zihinsel engelli çocuklarda okuma becerilerine etkileri(2012) Akoğlu, Gözde; Turan, Fahriye FigenBu araştırmada, hafif derecede zihinsel engelli çocuklara verilen sesbilgisel farkmdalık becerileri eğitiminin okuma becerileri üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini, özel bir kurumda özel eğitim hizmeti alan ve kaynaştırma programına devam eden, ilk okuma-yazma becerilerini kazanmış olan ve okumada güçlük yaşayan, 9-12 yaş arası hafif derecede zihinsel engelli toplam 12 çocuk oluşturmuştur. Ön test, uygulama ve son test aşamalarından oluşan araştırmadan elde edilen sonuçlar, araştırma kapsamında verilen eğitimin, hafif derecede zihinsel engelli çocukların alıcı dil becerileri, temel sesbilgisel farkmdalık becerileri, metnin tamamını toplam okuma süresi, okuma sırasında yapılan hata sayısı, sesbilgisel farkmdalık becerisi eksikliğine dayalı olarak yapılan okuma hataları, sesbilgisel olarak benzer sözcükleri birbirinin yerine koyma ve okuma hatalarını düzeltme becerileri üzerinde etkili olduğunu göstermiştir.Öğe Okul Öncesi Dönemde Ev Okuryazarlık Ortamı ve Fonolojik Farkındalık Becerileri(2014) Turan, Fahriye Figen; Akoğlu, GözdeKitap okuma etkinliklerine katılım gibi okuma öncesi etkinlikler, harflerin isimlerini, şekillerini ve seslerini öğrenmeyi kolaylaştırmaktadır. Harfleri tanımakla ilgili güçlük yaşayan bireyler gelecekte sözcükleri çözümleme problemi yaşamaktadırlar. Yapılan araştırmada, 5-6 yaş arası normal gelişim gösteren ve dil bozukluğu olan çocukların anne- babalarının erken okuryazarlık deneyimlerine ilişkin bilgi düzeyleri ve çocuklarının mevcut fonolojik farkındalık becerileri ile erken okuryazarlık deneyimleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi, okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş arası dil bozukluğu olan (3'ü kız 7'si erkek toplam 10) ve normal gelişim gösteren (4'ü kız 6'sı erkek toplam 10) toplam 20 çocuktan oluşmaktadır. Örneklemde yer alan çocukların gelişimsel performanslarının belirlenmesinde Ankara Gelişim Tarama Envanterinden yararlanılmış, uyak farkındalığı, sözcük farkındalığı ve sesbirim farkındalığı kategorilerinden oluşan Fonolojik Farkındalık Becerileri Kontrol Listesi kullanılarak bireysel olarak değerlendirilmişlerdir. Ayrıca, ailedeki okuryazarlık deneyimleri hakkında bilgi edinmek amacıyla aile okuryazarlığı soru kâğıdı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, normal gelişim gösteren ve dil bozukluğu olan Türk çocukların fonolojik farkındalık becerileri ve ailede sağlanan erken okuryazarlık deneyimlerinin farklılaştığını, dil bozukluğu olan çocukların ve ailelerinin ilgili beceriler açısından daha düşük performans sergilediğini göstermiştir (p<.05)