Yazar "Tutku, Hazel" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarının çoklu zekâ kuramı açısından incelenmesi(Kırıkkale Üniversitesi, 2024) Tutku, Hazel; Pilav, SalimHer bireyin yetenek, beceri ve öğrenme biçimleri birbirinden farklıdır. İnsanı biricik ve özel kılan da bireysel farklılıklarıdır. Howard Gardner bireysel farklılıklardan yola çıkarak yaptığı çalışmalar sonucunda Çoklu Zekâ Kuramı'nı geliştirmiştir. Günümüzde teknoloji ve bilim alanındaki değişim ve gelişimler eğitim alanını da yakından etkilemiştir. Bunun sonucunda eğitimde yeni yöntem, yaklaşım ve kuramlar geliştirilmiştir. Çoklu Zekâ Kuramı da bu yaklaşımlardan biridir. Çoklu Zekâ Kuramı insan beyninin tek bir zekâ kapasitesi olduğunu reddeder. Zekânın birden fazla boyutu olduğunu savunur. Çoklu Zekâ Kuramı'na göre zekânın "sözel-dilsel, mantıksal-matematiksel, görsel-uzamsal, bedensel- kinestetik, müzikal-ritmik, sosyal-kişilerarası, içsel ve doğacı zekâ" olmak üzere sekiz alanı vardır. Eğitimin her alanında yararlanılan Çoklu Zekâ Kuramı yabancı dil öğretiminin de konusu olmuştur. Bireylerin dil öğrenme sürecinde farklı zekâ alanlarına hitap eden içerikler sunmak dil öğrenimini desteklemektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi alanında hazırlanan ders kitaplarında yer alan etkinlikleri Çoklu Zekâ Kuramı açısından incelemek ve bu etkinliklerin sekiz zekâ alanının tümünü örneklendirir nitelikte olup olmadığını tespit etmektir. Çalışmada Yabancılar İçin Türkçe ve Türkçeye Yolculuk kitap setlerinin A1 seviyesi ders kitaplarında yer alan etkinlikler incelenmiştir. Kitaplarda yer alan etkinliklerin zekâ alanlarına göre dağılımı ve zekâ alanları ile ilişkili etkinliklerin becerilere göre dağılımı frekans değerleri ve yüzdelikleri hesaplanarak çizelge ve grafikler ile sunulmuştur. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ders kitaplarındaki etkinliklerde sözel-dilsel zekâ alanının baskın olduğu ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın sonuçlarının alanda yapılan diğer çalışmaların sonuçlarıyla benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. İki kitabın bulguları karşılaştırıldığında sonuçların benzer olduğu saptanmıştır. Kitaplarda müziksel-ritmik zekânın ihmal edilen zekâ alanı olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Çoklu Zekâ Kuramı, Ders Kitabı, Etkinlik