Yazar "Yildiran, Beyza Hilal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Sınıf öğretmeni adaylarının mesleki yeterlik algılarının incelenmesi(Kırıkkale Üniversitesi, 2022) Yildiran, Beyza Hilal; Çetin, Üyesi Şenil ÜnlüBu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının mesleki yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama türünde betimsel çalışma ile hazırlanmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşabilirlik ilkesi ve gönüllü katılım esas alınmıştır. Araştırmaya 48 erkek ve 257 kadın olmak üzere toplam 305 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı Koçyiğit, Erdem ve Eğmir (2020) tarafından geliştirilmiş "Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlik Ölçeği"dir. Çalışmada kullanılan demografik bilgiler formu araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Ölçek, Milli Eğitim Bakanlığının 2017 yılında yenilenerek yayımlanan 3 yeterlik alanı, 11 yeterlik ve bu yeterliklere ilişkin 65 göstergeden oluşmaktadır. Beşli Likert tipi olan bu ölçme aracının her bir ifadesi 1-5 arasında 1 asla yapamam, 2 yapamam, 3 kararsızım, 4 yapabilirim, 5 kesinlikle yapabilirim şeklinde olmak üzere derecelendirilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin mesleki yeterlik düzeyleri, cinsiyet, sınıf düzeyi, mezun oldukları lise türü, bölümün tercih sırası, ailede öğretmen olma durumları değişkenleri açısından değerlendirilmiştir. Araştırmada verilerin analizinde bağımsız örneklem t testi, One Way ANOVA, Post Hoc, Bonferroni, Tamhane, Welch testleri uygulanmıştır. Mevcut çalışmada ölçeğin güvenirlik katsayısı .98 olarak bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin puan ortalamalarında cinsiyet, sınıf düzeyi, ailede öğretmen olma durumu, meslek tercih sırasına göre anlamlı fark ortaya çıkmazken; mezun olunan lise türü bakımından anlamlı fark bulunmuştur. Mevzuat bilgisi yeterlik alanında erkek öğretmen adaylarının kendilerini daha yeterli algıladıkları görülmüştür. Ayrıca yine mevzuat bilgisi yeterlik alanında ailesinde öğretmen olan öğretmen adaylarının olmayanlara göre kendilerini daha yeterli gördükleri sonucu ortaya çıkmıştır.