Yazar "Zor, Muhammed Revaha" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe EBU MEDYEN ŞU’AYB EL-ENSARİ’NİN HAYATI, ESERLERİ, EDEBİ YÖNÜ VE SUFİ ŞİİRİ(Kırıkkale Üniversitesi, 2021) Zor, Muhammed Revaha; Düzgün, OsmanEndülüslü Sufi âlim ve Medyeniyye tarikatı Piri Ebu Medyen Şu’ayb El-Ensari (1115-1198), Endülüs döneminde yaşamıştır. Dönemin önde gelen âlimlerinden ve hocalarından dini eğitimler almıştır. Dini bilgisi ve birikimiyle zamanın en meşhur şahsiyetlerinden olmuş, insanlara dini anlatmış ve etrafına birçok insanı toplamıştır. Halen Cezayir ve Fas’ta mevcut bulunan Medyeniyye tarikatının da piri olarak kabul edilir. Bu tarikatın diğer bir adı da Şu’aybiyye tarikatıdır. Ebu Medyen özellikleriyle Endülüs döneminde ün salmış ve İbni Arabi’nin de üstatlığını yapmıştır. Kendisinin aynı zamanda eserleri, hikmetleri ve elliden fazla şiiri vardır. Şiirlerinde işlemiş olduğu temalar ilahi aşk, tövbe, istiğfar, İslam vb. konular olduğundan Sufiliğin yansımalarının görüldüğü, Sufi şiiri dediğimiz bir türdür. Bu makalede de Ebu Medyen’in hayatı, eserleri ve edebi kişiliğinin yanında şiirleri incelenmiştir.Öğe Ghazal in the Sufi Poetry of Abu’l-Hasan al-Shustari(Kırıkkale Üniversitesi, 2024) Zor, Muhammed RevahaIn this article, firstly, the identity of Ab?'l-Hasan al-Shushtari is mentioned. Shushtari's experiences on the way to becoming a Sufi poet are mentioned. The sects he followed in Sufism are briefly mentioned. Then his divan was introduced. Then, the examples of the ghazal genre that he used in Sufi poetry in his divan were discussed. Through these examples, it is revealed how and for what purpose the poet uses the art of ghazal. The terms and words indicating the genre of ghazal in Sufi poetry are explained with their meanings in his poetry. While explaining these meanings, proofs were shown and the purpose of these proofs was determined. One of the reasons for the poet's use of the ghazal genre in Sufi poetry was the tendency towards the ghazal poetry of the Jahiliyyah period in the Andalusian period. Shushtari wanted to prevent this and succeeded. He became famous in all Arab countries starting from Andalusia with his skilfully written qasida, muvassah and zajal poems. His poems spread from language to language, from Sufi assemblies to zawiyas. Today, they continue to be recited as hymns and virtues. In the studies conducted in the West about Shushtari and his experience, it is mentioned that he is as important as Ibn 'Arabî, but there are few studies on him. This proves that the studies on Shushtari are important.