Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 6 / 6
  • Öğe
    Otizmli Çocuğa Sahip Ebeveyn Perspektifi İle Serbest Zaman Ve Fiziksel Aktivitenin Anlamı
    (2020) Sarol, Halil; Aydın, İsmail; Gümüşboğa, İbrahim; Güngörmüş, Hamdi Alper; Alıcı, Yusuf
    Bu araştırmanın amacı; otizmli çocuğa sahip ebeveynlerin serbest zaman ve fiziksel aktiviteyle ilgili düşüncelerinin incelenmesidir. Nitel araştırma yaklaşımının kullanıldığı çalışmanın örneklem gurubunu, otizmli çocuğunu fiziksel aktivite programlarına katılan 10 ebeveyn oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini belirlemek için amaçlı örnekleme yöntemlerinden “ölçüt örnekleme yöntemi” kullanılmıştır. Kavramsal çerçeveyi oluşturmak ve görüşme sorularını hazırlamak amacıyla kapsamlı bir şekilde alan yazın taraması yapılmış ve iki alan uzmanının görüşleri doğrultusunda veri toplama aracı olarak 7 soruluk “yarı yapılandırılmış” görüşme formu hazırlanmıştır. Hazırlanan görüşme formu çerçevesinde; katılımcılarla görüşmeler yüz yüze gerçekleştirilmiş ve toplanan veriler içerik analiz yönetimiyle çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre otizmli çocuğu olan ebeveynlerin serbest zaman kavramını kendi kendine kaldığı zaman dilimi olarak algıladığı ve bu zaman diliminde daha çok fiziksel ve sosyal etkinliklere katılmayı tercih ettiği tespit edilmiştir. Ebeveynlerin otizmli bir çocuğa sahip olma durumunu serbest zamanlarını değerlendirme konusunda en önemli sınırlandırıcı faktör olarak görmesi elde edilen diğer bulgudur. Ailelerin otizmli çocuğunu fiziksel aktivite programı sunan bir spor kulübüne gönderme sebebinin daha çok özel eğitim alanındaki programlarının yetersiz olması ve fiziksel aktivite programların çocuklar için psikolojik, fiziksel ve sosyolojik faydalar sağlaması olduğu görülmektedir. Ayrıca otizmli çocukların fiziksel aktivite programına katılma durumu ebeveynlerinin serbest zaman süresinde bir artış yarattığı da elde edilen verilerden anlaşılmaktadır. Sonuç olarak; otizmli çocuğu olan ebeveynlerin serbest zamanı kendi kendine kaldığı zaman dilimi olarak algıladığı ve fiziksel aktiviteleri kendileri için önemli bir serbest zaman değerlendirme biçimi; çocukları için ise zorunlu bir ihtiyaç olarak gördüğü söylenebilir.
  • Öğe
    Perceptions Of Physical Education And Sports Teachers Towards Folk Dance In Turkey
    (Stellenbosch Univ, 2017) Yoncalik, Oguzhan; Demirel, Mesut; Yoncalik, Melike T.
    The purpose of this study was to determine the perceptions about folk dance of a group of Physical Education and Sports teachers (males n=130; females n=37), working in primary and secondary schools in different cities in Turkey. Despite their positive perception of dance as a social activity, the teachers showed an impartial attitude towards dance as a sport. They considered, dance and sport as two different fields. The consensus among the Physical Education and Sports teacher participants was that dance teaching was not a duty they should fulfil at schools. The participants were not opposed to a separate dance course at schools. In terms of gender, the female Physical Education and Sports teachers had more positive attitudes towards dance than the male teachers. One of the interesting results of this study was the data obtained from the analysis according to the teachers' specialties. Subsequent to the teachers who specialised in folk dance, the teachers who had the most positive attitude towards folk dance were the teachers in the martial arts (wrestling, judo, boxing, taekwondo) group.
  • Öğe
    Leisure Boredom Scale: the Factor Structure and the Demographic Differences
    (2014) Kara, Feyza Meryem; Gürbüz, Bülent; Öncü, Erman
    The purpose of this study was to investigate the reliability and validity of the Turkish version of the Leisure Boredom Scale (Iso-Ahola & Weissinger, 1990) for adults in Turkey. The second purpose was to investigate the differences based on demographic variables (gender, marital status, working sector) regarding leisure boredom. In total 312 employees from public and private sectors (167 female, 145 male) residing in Ankara participated in this study. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were conducted to test the structural validity of the scale. EFA demonstrated that this scale yielded two subscales in the Turkish version. The first factor was named "boredom" and the second factor was named "satisfaction" by the participating researchers after reviewing the related literature and examining the factor structure of the scale. The scale consists of 10 items; the item factor loadings for the overall scale range between 0.38 and 0.83; and the Cronbach Alpha coefficient for the subscales was determined 0.72 for boredom and 0.77 for satisfaction in the final form of the scale. According to t-test results regarding the demographic variables, there was statistically significant difference in gender only in the satisfaction‛ subscale, and between women and men participants, with men participants having higher mean scores (p<.01). There was no significant difference in terms of marital status in total LBS and the subscales. Concerning the working sectors of the participants, the analysis showed significant differences in total LBS and the boredom‛ subscale between public and private sectors participants, with public sectors participants having higher mean scores than the latter (p<.01). In conclusion, the results of the research demonstrated that the Turkish adaptation of The Leisure Boredom Scale‛ can be used as a valid and reliable measurement tool to examine and evaluate the leisure boredom levels of Turkish adults. Another conclusion of the study worth noting is that there were significant differences between the different components of gender and working sector variables in terms of leisure boredom levels.
  • Öğe
    Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
    (2015) Gümüş, Hüseyin; Özgül, Sema Alay; Karakılıç, Mehmet
    B u çalışmanın amacı, Stanis, Schneider, Cha- vez ve Shinew (2009) tarafından geliştirilmiş, Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ)nin geçerlik ve güvenirliğinin Türkiye için sınanmasıdır. Ölçme aracı, Ankarada bulunan 6 farklı park ve rekreasyon alanı kullanıcılarına uy- gulanmıştır. Araştırmaya gönüllü olarak katılan, rastgele örneklem yoluyla seçilmiş 16 yaş üstü 603 kişiden elde edilen verilerin 412 tanesi [16-63 yaş (x26.80, ss7.609), %59.5 (245)i erkek, %40.5 (167)si kadın] araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme aracının Türkiyeye uyarlanması sürecinde, ölçekten elde edilen veri- lerin faktörleşmeye uygun olup olmadığını sınamak için Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ve evrenden alınan örneklem sayısının faktör analizi için yeterli olup olmadığını sınamak için de Bartlett testi yapılmışır. Ölçek için görünürlük geçerliği (face-validity) süreci sonrası, ölçeğin yapı geçerliği ve güvenirliği sınamak için Temel Bileşenler Faktör Analizi (Princi- pial Component Analysis) yapılmıştır. Madde yükleri .40 ve üzeri olan maddeler değerlendirmeye alınmış- tır. Analiz sonuçları, FAMDÖnün iki alt boyutlu ve 26 maddeden oluştuğunu sergilemiştir. Bu iki alt boyut, varyansın %42.2sini açıklamaktadır. Ölçme aracının, ölçmeyi hedeflediği özelliği ne kadar doğru ölçtüğünü ve ölçeklerde bulunan boyutların güvenirliğini sına- mak için, iç tutarlılık cronbach alfa değerine bakılmış- tır. Ölçeğin cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ise .85 olarak saptanmıştır. Bulgulara göre, Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeğinin Türkiyedeki park ve rekreasyon alanı kullanıcılarının, fiziksel aktivite mekânı seçimi ve fiziksel aktiviteye katılımlarını en- gelleyen unsurlar hususlarında değerlendirmek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
  • Öğe
    Developing Scale For Attitude Towards Sport History Lesson
    (2013) Yılmaz, Aynur; Namlı, Sevinç; Kan, Adnan
    Spor tarihi, ders olarak üniversitelerin Beden eğitimi ve spor yüksekokullarının bazı bölümlerin de seçmeli veya zorunlu olarak okutulmaktadır. Sporun temelini oluşturan bu ders; sportif faaliyetlerin özümsenmesi ve ulusal ve uluslararası müsabakalarda çok büyük başarılara imza atarak isimlerini tarihe altın harflerle yazdıran değerli spor kahramanlarımızın gelecek nesillere tanıtılması ve gelecek nesillere esin kaynağı olması açısından spor tarihinin önemi azımsanmamalıdır. Atatürk, Türk çocuğu ecdadını tanıdıkça daha büyük işler yapmak için kendinde kuvvet bulacaktır. demiştir. Bu sözden hareketle denilebilir ki, öğrencilere verilecek en büyük eğitim onların geçmişlerini, ecdatlarını tanımaları ve bunun heyecanını duymalarıdır (Arslan, 2005: 273). Spor Tarihi dersi alan öğrencilerin bu derse yönelik tutumlarının olumlu olması, onların derste daha başarılı olmalarına ve dersten elde edilen kazanımlar sayesinde ufuklarını genişletmeye ve sporun hangi evrelerden geçip, bulunduğu konuma geldiğini kavramak ve özümsemek açısından önem arz etmektedir. Bunun için tutumları etkileyen etkenlerin belirlenmesi ve dersin içeriğinin bu etkenler dikkate alarak düzenlenmesi öğrencilerin derse yönelik olumlu tutum geliştirmeleri açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı; Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin Spor Tarihi Dersine yönelik tutumlarını tespit etmeye dönük ölçme aracı geliştirmektir. Çalışmaya Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları ve Beden Eğitimi ve Spor Bölümlerinde öğrenim gören 253 öğrenci katılmıştır. Çalışma grubunun %30.064 ünü kızlar, %69.936 sını de erkekler oluşturmuştur. Ölçme aracının geliştirilmesi süresinde, konuyla ilgili literatür taraması yapılmış ve çalışma alanındaki Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okullarından tesadüfi olarak seçilen bazı öğrencilerle karşılıklı görüşülüp, elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak konuyla ilgili olarak 53 maddelik bir ölçek formu oluşturulmuştur. Elde edilen bu maddeler Spor Tarihi ve Ölçme ve Değerlendirme alanında uzman kişilerin görüşlerine ve değerlendirilmelerine sunulmuştur. Ölçekteki maddelerin anlam bakımından açık ve anlaşılır olup olmadığını test etmek ve dil bilgisi kuralları bakımından ise doğru olup olmadığını tespit etmek için Türkçe alanında uzman öğretim elemanlarının görüşleri alınarak, bu görüşler çerçevesinde konuyla ilgisiz olduğu düşünülen ve anlaşılır olmayan 7 madde ölçekten çıkartılarak uygulama öncesi 47 maddeden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Çalışmanın özelliğini oluşturan ve literatürde üç alt boyuttan oluştuğu kabul edilen tutum, bu çalışmada 13 tanesi bilişsel, 23 tanesi duyuşsal ve 11 tanesi de davranışsal boyutta ele alınmıştır. Spor tarihi dersinin verildiği üniversitelerden rastgele olarak örneklem seçilmiştir. Bu üniversiteler; Karadeniz Teknik Üniversitesi, Kırıkkale Üniversitesi, Fırat Üniversitesi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi ve Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi olup, Beden Eğitimi ve Spor Bölümlerinde okuyan toplam 253 öğrenci üzerinde bu ölçek uygulanmıştır. Bu anketlerden eksik olan ve düzgün doldurulmayan 76 tanesi değerlendirme dışı tutulmuş ve geriye kalan 177 tanesi değerlendirilmeye tabi tutulmuştur. Öğrencilerden elde edilen veriler SPSS paket programıyla gerçekleştirilirken; doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları ise Lisrel 8.80 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında kullanılan tüm istatistiksel işlemlerde anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiş ve elde edilen tüm sonuçlar çift yönlü olarak sınanmıştır. Araştırma sonucunda ölçeğin geçerliliğini test etmek amacıyla yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizi sırasında birden fazla faktöre yük veren maddeler ölçekten çıkartılmış ve aradaki farkın anlamlı olmasına dikkat edilmiştir. Tutum ölçeğinde bulunan 47 maddeye yönelik ilk faktör analizi sonucunda ölçeğin 7 alt faktörlü olduğu tespit edilmiştir. Faktör sayısını belirleyen ( Scree pilot) grafikten faktör sayısının üç olduğu tespit edilmiştir. Yapılan döndürülmüş temel bileşenler analizi sonucunda ölçeğin üç faktöre indirgenmiş ve madde sayısı da 47den 20e düşmüştür. Özdeğeri 1in üzerinde olan faktörler değerlendirilmeye alınmıştır. Tutum ölçeğinden elde edilen puanlarla alt faktörlere ait puanlar arasındaki korelasyonlar 0.44 ile 0.86 arasında değişmektedir ve bu korelasyon katsayıları 0,01 düzeyinde manidar bulunmuştur. Korelasyonların yüksek ve anlamlı olması bu üç alt faktörün spor tarihi dersine yönelik tutumun bileşeni olduğunu göstermektedir. Madde yük değerleri ise 0,518-0,780 arasında dağılım göstermiştir. Bu maddelerin 12 tanesi olumlu ve 8 tanesi olumsuz olup, ölçeği oluşturan üç faktörden birincisi, Derse yönelik duygu, ikincisi Derse Yönelik Kazanım, üçüncüsü ise Faaliyet Boyutu olarak tanımlanmıştır. Birinci alt faktör 13, ikinci alt faktör 4 ve üçüncü alt faktör ise 3 maddeden oluşmuştur. 13 maddeden oluşan birinci alt boyutun faktör yük değerleri 0.46 ile 0. 82 arasında değişmekte olup toplam varyansın %38.8 ini açıklamaktadır. 4 maddeden oluşan ikinci boyutun faktör yükleri 0.59 ile 0.74 arasında değişmekte olup toplam varyansın %9.78 ini açıklamaktadır. 3 maddeden oluşan ölçeğin son boyutunun faktör yük değerleri 0.51 ile 0.79 arasında olup, toplam varyansın %54.6 sını açıklamaktadır. Ölçeğin güvenirliğini ve homojenliğini test etmek için Cronbach Alfa güvenirlik katsayısına bakılmış ve bu değer 0.91 olarak bulunmuştur. Hesaplanan güvenirlik katsayısının 0.70 ve daha yüksek olması test puanlarının güvenirliği için genel olarak yeterli görülmektedir (Büyüköztürk, 2004; Carter, 1997). Çalışma kapsamına alınan örneklem yeterliliğini belirlemek amacıyla KMO (Kaiser-Mayer Olkin Measure of Sampling Adeguance) testi yapılmıştır. KMO değeri 1e yaklaştıkça verilerin analize uygun olduğu, 1 olmasında ise mükemmel bir uyum olduğu anlamına gelir (Kan, 2005). Yapılan analiz sonucunda KMO değeri 0.87 olarak bulunmuştur. RMSEA değeri ise 0.068 olarak bulunmuştur. Bu değerin 0.55 altında olması ölçeğin yapı olarak iyi olduğunu gösterir. Sonuç olarak; Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin spor tarihi dersine yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla yapılan tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması sonucunda kullanılabilir bir ölçüm aracı olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Fiziksel Aktivite İçin Park Ve Rekreasyon Alanlarına Gelen Kullanıcıların Mekân Seçimini Ve Fiziksel Aktiviteye Katılımını Etkileyen Faktörler
    (2017) Gümüş, Hüseyin; Özgül, Sema Alay; Karakılıç, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı, fiziksel aktivite amaçlı park ve rekreasyon alanlarına gelen kullanıcıların mekân seçimini ve aktiviteye katılımlarını etkileyen faktörleri incelemektir. Araştırmaya gönüllü olarak 603 kişi katılmıştır. 603 veride bazı katılımcıların cevaplarının "geçersiz" olduğu saptanmış ve araştırmanın örneklemi 412 katılımcıdan oluşmuştur (16-63 yaş ( 26,80; ss 7,609), % 59,5 (245)'i erkek). Veri toplama aracı olarak; Türkiye'ye uyarlamaları bu araştırma kapsamında yapılan ve geçerliği güvenirliği ispatlanmış olan FAMDÖ (Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği) kullanılmıştır. 2 alt boyut ve 33 maddeden oluşan FAMDÖ, 5'li Likert tipindedir. Verilerin analizinde betimleyici istatistik ve tek değişkenli varyans analizi ile ilişkisiz örneklemler T-tesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, park ve rekreasyon alanlarında fiziksel aktivitelere katılmama nedenleri cinsiyet, eğitim düzeyi ve sigara kullanım durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Ancak, fiziksel aktivite amaçlı park ve rekreasyon alanlarına gelen kişilerin mekân seçimlerinde cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, beden kitle indeksi ve sigara kullanımı bir farklılık yaratmamaktadır. Araştırma kapsamında değerlendirilen bağımsız değişkenler bağlamında, park ve rekreasyon alanlarını fiziksel aktivite mekânı olarak seçmeye iten unsurlar belirlenip bu mekânda fiziksel aktiviteye katılımı engelleyen unsurları en aza indirgeyebilecek uygulamalar yerel yöneticilere önerilmiş ve park ve rekreasyon alanlarının kullanımı ile ilgili bir takım istatistiki bilgiler verilmiştir