Diğer Yayınlar Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    A review development of rhombic drive mechanism used in the Stirling engines
    (Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2017) Erol, Dervis; Yaman, Hayri; Dogan, Battal
    Stirling engines, unlike internal combustion engines, are engines that generate power by using any type of heat energy source. In these engines, air, helium, and hydrogen are generally preferred as the working fluid. In terms of environment, Stirling engines have lower NOx, HC, and CO emission. The drive mechanisms vary according to the type of the engine. Suitable drive mechanisms need to be designed to obtain high power output from the engine. This study chronologically examines the efforts of development in Stirling engines. Stirling, Ericsson, and Carnot theoretical cycles are compared and their theoretical efficiency is show to be equal. It is shown that the thermodynamic properties of working fluids used in Stirling engines change according to the temperature. The effect of the working fluids on the engine's performance is discussed. The drive mechanisms used in Stirling engine throughout the historical development is studied in details. Theoretical and experimental studies performed on rhombic drive mechanisms that are distinguished among the drive mechanisms used in such engines by their advantages are examined. The rhombic drive mechanism is firstly used in Stirling engines by the Philips Company in 1953. After this date, the applications of the rhombic drive mechanism in various engines with different characteristics were assessed in terms of performance by companies and researchers. The comparison with other drive mechanisms shows that rhombic drive mechanism is the most suited drive mechanism for beta-type Stirling engines.
  • Öğe
    Free vibration solution for clamped orthotropic plates using the Kantorovich method
    (Academic Press Ltd, 1996) Bercin, AN
  • Öğe
    İki tarafında dairesel boşluk bulunan levhada gerilme şiddeti faktörlerinin ve çatlak ilerleme yönünün bulunması
    (2001) Aktaş, Alaattin; Kılıç, Osman
    Bu çalışmada iki tarafında dairesel boşluğa sahip, bir dairesel boşluk üzerinde 2 mm uzunluğunda çatlak bulunan alüminyum levhanın gerilme şiddeti faktörleri (GŞF) ve çatlak ilerleme yönü sonlu elemanlar metodu (SEM) yardımıyla bulundu. Dairesel boşluğun yarıçapı 4 mm ile 10 mm arasında 2 mm artırımlarla ve her bir yarıçap için çatlak yönleri C?) 0, 30, 45, 60 olarak alındı. Analizler Franc2DL paket programı kullanılarak yapıldı GŞF (Kb K_) ve çatlak ilerleme yönleri (0) grafik olarak verildi.
  • Öğe
    Kırşehir-Kaman yöresi granitlerin kırmataş agrega olarak kullanılabilirlik özellikleri
    (2007) Demir, İlhami; Uzun, İbrahim
    Bu araştırmada; Kırşehir-Kaman yöresi dört farklı bölgedeki taş ocaklarından elde edilen granit kayaçların mühendislik özellikleri incelenmiştir. Çalışmada, yöredeki kayaçların mineralojik yapısı, basınç dayanımı, çekme dayanımı, elastisite modülü, yüzey sertliği, birim hacim ağırlığı, ağırlıkça su emme ve görünür gözeneklikleri belirlenmiştir. Deneylerden alınan sonuçlara göre; bu kaya örneklerinin mineral yapıları ve sertlikleri benzerdir. Birim hacim ağırlıkları ve basınç dayanımları yüksek, su emmesi düşük olan kayaların elastisite modülü değeri de yüksektir. Sonuç olarak; Kaman yöresindeki kayaçların kırmataş agrega olarak uygun olduğu ve en iyi özelliklerin de Ömerhacılı sahasına ait olduğu görülmüştür.