Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 5 / 5
  • Öğe
    TFEQ-R21 ile Üniversite Öğrencilerinin Yeme Davranışlarının İncelenmesi
    (2019) İkiz, Aylin Nalçacı
    Araştırmada üniversite öğrencilerinin yeme davranışlarının üç faktörlü yeme ölçeği TFEQR21 ile incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın alanı Kırıkkale Üniversitesi olarak belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Anket uygulaması sonucunda, 375 adet değerlendirilebilir anket formuna ulaşılmıştır. Anket formlarından elde edilen verilerin analizinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin yeme davranışları, cinsiyet, beden kitle indeksi ve beden ağırlığı algısı açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmada, zayıf ve normal kilolu katılımcıların doğru beden algısının (DBA), normal kilolunun üzerinde olan katılımcılara göre yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, beden kitle indeksinin yeme davranışının bilişsel kısıtlama boyutunda, cinsiyetin duygusal yeme boyutunda ve beden ağırlığı algısının bilişsel kısıtlama ve duygusal yeme boyutlarında farklılığa yol açtığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Otel İşletmelerinde Vejeteryan Gıdalara Yönelik Tutum ve Uygulamalar
    (2018) İkiz, Aylin Nalçacı; Solunoğlu, Ali
    Araştırmada 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde görev yapan yiyecek içecek bölümlerinden sorumlu personellerin vejetaryen gıdalara yönelik tutum ve uygulamalarının incelemesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın alanı Ankara ili olarak belirlenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılarak, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmeler sonunda, 23 katılımcı örneklemi oluşturmuştur. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, otel işletmelerinde vejetaryenliğe ve vejetaryen gıdalara yönelik olumlu bir tutumun olduğu ve vejetaryen gıdaların hazırlık aşamalarında titizlikle çalışıldığı ortaya çıkmaktadır. Öte yandan, otel işletmelerinin büyük çoğunluğunda ayrı vejetaryen menüleri bulunmamakta ve vejetaryen yiyecekler konusunda uzman personel çalıştırılmamaktadır. Ayrıca, vejetaryen gıdalar hazırlanırken bir takım zorlukların yaşandığı, bazı katılımcıların vejetaryenlik konusunda eksik veya yanlış bilgilere sahip olduğu tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçların vejetaryenlik üzerine literatüre olumlu katkılar sağlayacağı ve geliştirilen önerilerin yiyecek içecek işletmelerinin uygulamalarında fayda sağlayacağı düşünülmektedir.
  • Öğe
    Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması
    (2018) İkiz, Aylin Nalçacı; Yeşiltaş, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı, yerli turistlerin satın alma davranışlarının beş faktör kişilik özelliklerine göre farklılık gösteripgöstermediğinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye’de bulunan otel işletmelerinde en az bir gece konaklama yapmış,18 yaş ve üstü yerli turistler üzerinde anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında katılımcılar kartopu örneklemeyöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma uygulaması sonucunda 402 adet değerlendirilebilir anket formuna ulaşılmıştır. Elde edilenverilere SPSS programı ile tek yönlü varyans (ANOVA) analizi yapılarak, bulgular yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre,katılımcıların kişilik özellikleri satın alma davranışlarının ilk dört boyutu olan, ihtiyacın ortaya çıkması, bilgi arama, alternatiflerideğerlendirme ve satın alma boyutlarında herhangi bir farklılığa neden olmamaktadır. Fakat katılımcıların kişilik özelliklerininsatın alma davranışlarının son boyutu olan satın alma sonrası deneyim boyutunda farklılığa yol açtığı tespit edilmiştir. Bu farklılığınkişiliğin dışadönüklük ve nevrotiklik özelliklerinden kaynaklandığı belirlenmiştir.
  • Öğe
    Yiyecek İçecek İşletmelerinde Ziyaretçilerin Psikolojik Fiyatlandırmaya İlişkin Algıları: Ankara Örneği
    (2013) Örgün, Emrah; Solunoğlu, Ali; Yayla, Özgür
    Fiyat, işletmeler için en güçlü kar etme araçlarından birisi olmasına rağmen literatürde fiyat ve fiyat stratejileri konusundaki araştırmalar henüz yeterli düzeyde değildir. Bir ürünün fiyatı, o ürüne sahip işletme ile ilgili yeterli bilgilerin olmadığı zamanlarda tüketici algılamalarını etkileyen bir unsur olmaktadır. Bilindiği gibi yiyecek-içecek hizmet ürünleri somut özelliklerinin yanında personelin ilgisi, işletmenin tasarımı, dekoru, atmosferi vs. birçok özellikten etkilenen ve tüketicilerin ancak faydalandıkları zaman tam olarak bilgi sahibi olacakları ürünler olmaktadır. Fiyat stratejilerinden biri olan psikolojik fiyatlama ve bu stratejinin altında ayrı bir öğe olarak bilinen 9 kalanlı fiyatlama işletmelerin sıklıkla kullandıkları yöntemlerden bir tanesidir. Yapılan çalışmalarda 9 kalanlı fiyatların tüketici satın alma davranışlarını büyük ölçüde olumlu etkilediği saptanmıştır. Bu çalışmada; yiyecek-içecek işletmelerinde psikolojik fiyat stratejileri ayrıntılarıyla açıklanmaya ve 9 kalanlı fiyat stratejilerinin yiyecek-içecek işletmelerinde tüketici satın alma davranışı unsurları açısından yeri ortaya konulmaya çalışılmıştır
  • Öğe
    Sokak Lezzetlerine İlişkin Tüketici Tercihleri: Gaziantep Örneği
    (2018) Solunoğlu, Ali; Nazik, M. Hamil
    Yerel ürünler, turistlerin yerel kültür hakkında bilgi sahibi olmalarına yardımcı olmaktadır. Yiyecek ve kültür birleştiğinde “yemek manzarası” olarak adlandırılabilecek benzersiz bir resim çizmektedir. Yiyecek turizminin gelişmesi için sadece satılması gereken gıdalar değil, tüm “yemek manzarası”nın kullanılması gereklidir. Bu bağlamda sokak lezzetleri oldukça önemli bir yemek manzarası sunmakta, sahip olduğu potansiyel ile ön plana çıkmakta ve bahsedilen yemek manzarasını deneyimleyebilmek açısından oldukça geniş imkanlar sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı tüketicilerin Gaziantep sokak lezzetlerine yönelik tercihlerinin tespit edilerek, yaş, cinsiyet, eğitim, gelir düzeyi, harcama ortalaması ve tüketim sıklığı gibi çeşitli değişkenler açısından farklılıkların ortaya konulmasıdır. Bu amaçla Gaziantep ilinde sokak lezzetlerini tüketen 424 katılımcıdan elde edilen veriler incelenmiş ve çeşitli bulgulara ulaşılmıştır. Bu bağlamda tüketicilerin sokak lezzetlerine ilişkin tercihlerinin genelde olumlu olduğu, cinsiyet açısından tercihlerinde bir farklılık olmasa da eğitim, gelir ve meslek durumlarına göre farklılıkların bulunduğu ortaya konulmuştur.