Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe “Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programı” üzerine(Kırıkkale Üniversitesi, 2020) Balcı, MustafaTürkçenin yabancı dil olarak öğretimi üzerinde hassasiyetle durulması gereken bir alan olarak nitelenmektedir. Son yirmi yıldır oldukça ivme kazanan bu alanda üniversitelere bağlı Türkçe öğretim merkezleri, Türkiye Maarif Vakfı, Yunus Emre Enstitüsü gibi çeşitli kurum ve kuruluşların faaliyet gösterdiği bilinmektedir. Dil öğretiminde kurum ve kuruluşlar arası standarttın sağlanmasında Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni esas alınmaktadır. Bu metinde belirtilen üç temel, altı ara düzey dikkate alınarak yabancılara Türkçe öğretimine yönelik içerik ve materyal üretilmekte; sınav hazırlanmaktadır. Ancak alana özgü yapılan çalışmalar göz önüne alındığında pek çok sorunla karşılaşıldığı görülmektedir. Sorunların temelinde ise hedef dil Türkçeye özgü standartların belirlendiği bir programa duyulan ihtiyaç bulunmaktadır. Bu anlamda çaba gösteren kurumlardan biri olan Türkiye Maarif Vakfının örgün eğitim kurumları için tasarladığı Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı, alanda duyulan eksiklik adına önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışmada adı geçen programın içerik bakımından incelenmesi ve muadilleri ile kıyaslanması amaçlanmaktadır.Öğe Makedonya’da İlköğretim 7. Sınıfta Öğrenim Gören Türk Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi(2018) Kayadibi, Nuray; Demir, NecatiTarih boyunca Makedonya, değişik isimlerle tanınmış ve bir kültür mozaiği görünümü sergilemiştir. Coğrafi sınırları, sosyolojik yapısı, dini çeşitliliği ile her daim dikkat çeken ve karışık bir bölge olan Makedonya, Türk tarihi açısından da önem arz etmektedir. Makedonya'da günümüzde azımsanmayacak sayıda Türk soylu yaşamaktadır. 1991 yılında bağımsızlığına kavuşan Makedonya Cumhuriyeti'nde Türklerin anayasal hakları korunmuştur. Bu haklardan en önemlisi de hiç kuşkusuz ana dilinde eğitim hakkıdır. Bu topraklarda tarihî süreç içerisinde inişli çıkışlı bir tablo sergileyen Türkçe eğitimi, bugün çeşitli sıkıntılarla birlikte devam etmektedir. Araştırmada Makedonya Cumhuriyeti'nde ilköğretim okulları 7. sınıfta öğrenim gören Türk öğrencilerin konuşma beceri seviyelerini tespit etmek amaçlanmıştır. Öğrencilerin konuşma becerileri farklı değişkenler açısından da ele alınmıştır. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Makedonya'da devlet okullarının ilköğretim 7. sınıfında öğrenim gören 310 Türk öğrenci ile çalışılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin konuşma becerilerinin düşük seviyede olduğu belirlenmiştir. "Konuşmaya başlama" düzeylerinin diğer içeriklere göre daha yüksek olduğu, "dil ve anlatım", "ses, vurgu ve tonlama" ve "Konuşmanın gelişme bölümü" boyutlarının ortalama düzeye sahip olduğu belirlenmiştir. "Konuşmanın sonuç bölümü"nün ise çok düşük seviyede olduğu tespit edilmiştirÖğe Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin Değer İletimi Açısından İncelenmesi(2016) Pilav, Salim; Erdoğan, ŞirinDil öğretiminin temel kaynakları olan metinler, öğrencilere Türkçeyi etkili bir şekilde kullanmayı öğretmenin yanında insanı insan yapan milli, manevi ve evrensel değerlerin benimsetilmesinde en sık kullanılan araç olma özelliğine sahiptir. Bu kapsamda ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici metinlerin hangi değerleri ilettiğini tespit etmek ve bu değerlerin dağılımını belirlemek bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Çalışmanın evrenini, yayınlanan bütün ortaokul Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. Örneklem olarak random yöntemiyle 5.sınıf FCM Yayıncılık'tan 21, 6.sınıf Gizem Yayıncılık'tan 16, 7.sınıf Cem Ofset Yayıncılık'tan 20 ve 8.sınıf Yıldırım Yayınları'ndan 18 bilgilendirici metin seçilmiştir. Araştırma için Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programı'ndaki değerler göz önünde bulundurularak bir liste oluşturulmuş ve metinler teker teker taranmıştır. Türkçe ders kitapları incelendikçe bu liste şekillendirilip geliştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda Türkçe ders kitapları oluşturulurken metinlerde milli, ahlaki ve evrensel değerlere yeterince yer verilmediği bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen verilere dayanılarak, değerler iletimi ile ilgili metinler seçilirken nelere dikkat edilmesi gerektiği hususunda çalışmanın yol gösterici olacağı düşünülmektedir.Öğe Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Adaylarının Okurluk Profili Üzerine Bir Araştırma(2016) Pilav, SalimDil öğretimi beceriler üzerinden gerçekleştirilmektedir. Bütün beceriler birbiriyle ilişkili olup bir becerinin geliştirilmesi aynı zamanda diğer becerilerin de belirli düzeyde gelişimini sağlar. Okuma becerisi, bir dinleyicisinin olması yönüyle dinleme becerisini, sesli olması yönüyle konuşma becerisini, örnek yazılı bir eser olmasıyla yazma becerisini, anlama ve yorumlama yönüyle de hem konuşma hem de yazma becerisini etkilemektedir. Kişinin iyi bir yazar olması için iyi bir okuyucu olması da gerekmektedir. İyi okuyucudan maksat da okumayı bir zevk ve ihtiyaç olarak gören ve bunu alışkanlık hâline getirerek bütün hayatı boyunca sürdüren kişidir. Bu çalışmada bir taraftan öğrencilere dil öğretimi görevini üstlenirken diğer yandan da okuma zevk ve alışkanlığı kazandırmakla yükümlü geleceğin Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin kendilerinin okurluk donanımlarını belirlemek ve aynı zamanda yazmaya yönelik ilgilerini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Pedagojik Formasyon eğitimi alan 246 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adayından veriler alınmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının belirli düzeyde okuma kültürüne sahip oldukları, daha çok akıcılık yönü güçlü olan kitapları okumayı tercih ettikleri, bireysel yazma deneyimleri çok fazla olmamakla birlikte roman, şiir, öykü gibi kurguya ve hayal gücüne dayalı edebî türlerde daha çok yazma çalışmaları yapmayı istedikleri görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının şairlik ve yazarlığı bir meslek olarak gördükleri ve tanınmış kişilerin eserlerine yönelik daha fazla ilgi duydukları da tespit edilmiştir.Öğe Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın ‘yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme(2014) Pilav, SalimBütün yaşlara hitap eden edebî eserler, hem düşüncelerin şekillenme- sinde hem de duyguların çeşitlenmesinde oldukça önem arz etmektedir. Özel- likle hedef kitlesi çocuklar olan edebî eserler, bir yandan çocuklara edebî zevk ve estetik bakış kazandırırken diğer yandan da güzel bir dil kazanımı sağla- maktadır. Dilin etkili ve zengin bir biçimde kullanıldığı edebî ürünler ana dili sevgisi ve bilinci kazanılmasında da oldukça faydalıdır. Bütün bunların yanın- da bu tür eserlerin olumlu kişilik gelişimine de zemin hazırladığı bir gerçektir. Bu çalışmada, Halikarnas Balıkçısı mahlaslı Cevat Şakir Kabaağaçlı’nın, hedef kitlesi çocuklar olan “Yol Ver Deniz” adlı eserinin çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında değerlendirilmesi yapılmıştır. Eserin muhteva özellikleri ortaya konu- larak özellikle söz varlığını oluşturan unsurları dikkatlere sunulmuştur. Buna göre eserin çocukların algı gelişimine, sosyal ve duygu gelişimine, kişilik gelişi- mine ve hayal gücünün zenginleşmesine ortam hazırlamak gibi çocuk edebiya- tı hedeflerine hizmet ettiği görülmüştür. Ayrıca eserde çocukların söz varlığını geliştirecek kelime, deyim, tabir, atasözü ve terimlere yer verilmesi, eserin dik- kat çeken yönlerini oluşturmuştur.Öğe Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki düz yazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi(2011) Tosunoğlu, Mesiha; Özlük, Yağmur ÖzgeBu çalışmanın amacı, ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabında bulunan düz yazı metinlerini, metin seçiminde dikkat edilmesi gereken en önemli unsurlardan biri olan okunabilirlik açısından değerlendirmektir. Çalışmada Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan İlköğretim Türkçe 1 Ders Kitabı’nda bulunan düz yazı metinlerinin okunabilirliği ölçülmüştür. Metinlerin okunabilirliği hesaplanırken Ateşman’ın Flesch’nin formülünden Türkçeye uyarladığı okunabilirlik formülü kullanılmıştır.Öğe Öğretmen Adaylarının Türkiye’ye Komşu Ülkelere İlişkin İmajları(2020) Köşker, NilüferBu çalışmada Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Türkiye’ye komşu ülkeler hakkındaki algıları, görüşleri ve coğrafi bilgi temelinde yeterliliklerini belirlemek amaçlanmıştır. Betimsel tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalı birinci ve ikinci sınıfında öğrenim gören 90 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın verileri açık uçlu soruların yer aldığı bir yapılandırılmış veri toplama aracı ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının, Türkiye’ye komşu ülkelerin konumu, fiziki, nüfus, ekonomik ve siyasi özelliklerine ilişkin yetersiz ve hatalı ifadelere sahip oldukları ve bu ülkelerin Türkiye ile ilişkilerini mekânsal olarak analiz edebilecek bilgi temelinden yoksun oldukları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının daha çok kalıp bilgi ve önyargılar üzerinden ülkeler hakkında değerlendirmeler ve tanımlamalar yaptıkları, komşu ülkeler hakkındaki tanımlamalarının dost-düşman ülkeler anlayışından beslendiği dikkati çekmektedir. Katılımcıların öğretmen adayı oldukları gerçeğinden yola çıkıldığında, Türkiye’nin çevresindeki ülkeler ve bu ülkelerin Türkiye ile ilişkileri hakkında önyargı ya da kalıp yargılardan uzak, doğru ve derinlikli coğrafi bilgilere ve mekânsal düşünme becerilerine sahip olmaları önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği lisans programı ve programdaki ders içeriklerinin düzenlenmesi önerilmektedir.Öğe Üstbiliş Stratejileri Eğitiminin Ortaokul Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerilerine, Dinlemeye Yönelik Tutumlarına Ve Dinleme Kaygılarına Etkisi(2017) Harmankaya, Mustafa Özgün; Melanlıoğlu, DenizBu çalışmada üstbiliş stratejileri eğitiminin, ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerileri, dinlemeye yönelik tutumları ve dinleme kaygıları üzerine etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma Van merkezde yer alan bir ortaokulun 7.sınıfında öğrenim gören 100 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Öğrencilere araştırmanın içeriğine uygun olarak dinleme etkinlikleri yaptırılmış; ön test ve son test olarak Tayşi (2014) tarafından geliştirilen "Dinlemeye Yönelik Tutum Ölçeği", Melanlıoğlu (2013) tarafından geliştirilen "Ortaokul Öğrencileri İçin Dinleme Kaygısı Ölçeği" ve ''Dinlediğini Anlama Testi'' uygulanmıştır. Ayrıca katılımcıların ön test ve son test puanlarına etki eden birtakım değişkenlerin olup olmadığını belirlemek için ''Kişisel Bilgi Formu'' ile öğrencilerden çeşitli bilgiler alınmıştır. Deney grubuna ön test ve son test uygulamaları hariç 8 hafta süresince üstbiliş stratejileri ile dinleme eğitimi verilmiş kontrol grubunda ise dinleme metinleri, öğretmen kılavuz kitabındaki şekliyle işlenmeye devam edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, üstbiliş stratejileri eğitimi verilen ve bu eğitimin verilmediği öğrenciler arasında dinlediğini anlama becerileri açısından deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiş; dinleme kaygılarında ve dinlemeye yönelik tutumlarında ise iki grup arasında anlamlı bir fark görülmemiştirÖğe XVI. yüzyıldda Niğde ve Kırşehir sancaklarında mahalle yapılanması(2009) Metin, RafetBu çalışmada XVI.yüzyılda Niğde ve Kırşehirde yer alan ve kentsel yapı içerisinde en küçük yerleşim birimi olarak kabul edilen mahallelerin yüzyılın başından sonuna kadar sosyal dokularında meydana gelen değişimler ele alınmıştır.Ayrıca gayr-ı Müslimlerin durumları da bu çerçevede açıklanmaya çalışılmıştır.Öğe XVI. Yüzyılın ikinci yarısında bozok sancağında kullanılan erkek şahıs isimleri(2013) Metin, RafetBu çalışmada Başbakanlık Osmanlı Arşivinde TD 315 (H. 963/M. 1556) de kayıtlı bulunan Bozok Vilayetinin mufassal defterinden tespit ettiğimiz yaklaşık 5100 civarındaki erkek şahıs isimlerinin kökenleri, sayısal değerleri ve oranları ile sancak bölgesinde erkek ismi konulurken hangi amaç gözetildiği irdelenmeye çalışılmıştır.Bu isimlerden Arapça kökenli isimlerin Türkçe ve Farsça kökenli isimlere nazaran daha fazla kullanıldığı tespit edilmiştir.Genel toplama bakıldığında Bozok bölgesinde % 59 Arapça kökenli , % 40.3 Türkçe kökenli ve % 0.7 ise Farsça kökenli isimlerin kullanıldığı görülmektedir.Ad olarak konulan Arapça kökenli isimlerin daha çok peygamber ve onun ehl-beytinden olan kimselerin isimleri olduğu tespit edilmiştir.Türkçe kökenli isimlerin tercih edilmesinde büyük ölçüde eski Türk dinî inanış ve geleneklerinin izleri görülmektedir.Çok az sayıda olan Farsça kökenli isimlerin ise kahramanlık ve güzel ahlaka dair isimler olduğu tespit edilmiştir.Öğe Türkçe Eğitimi Açısından Celal Nuri İleri’nin “Yeni Alfabe ve İmla Dersleri” Adlı Eseri(2019) Pilav, Salim; İnaç, SevinçBu araştırma ile Celal Nuri İleri’nin Yeni Alfabe ve İmla Dersleri1 adlı eserinin ilk okuma ve yazma açısından durumunun tespit edilmesi, eserde kullanılan öğretim ilke, yöntem ve tekniklerinin belirlenmesi ve dil bilgisi öğretimi açısından durumunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Veriler doküman incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde nitel analiz tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Celal Nuri İleri’nin söz konusu eseri incelendiğinde Latin harflerini tanıtmak ve öğretmek amacıyla kaleme alındığı, aynı zamanda Türkçe eğitimi açısından önemli olan dört temel dil becerisinden okuma ve yazma becerilerine ağırlık verildiği görülmüştür. Eser, Türkçe özel öğretim yöntemlerine göre değerlendirildiğinde ise eserde bütünlük, hayatîlik, bilinenden bilinmeyene, hedef kitleye görelik olmak üzere dört ilke; anlatma ve gösterip yaptırma olmak üzere iki yöntem; soru-cevap, analiz-sentez, tamamlayıcı görev, özetleme, tekrar çalışması, ilgi kurma, anlamlandırarak kodlayarak öğrenme olmak üzere yedi teknik tespit edilmiştir. Eserin içerisinden bu ilke, yöntem ve tekniklere uygun örnekler verilmiştir.Öğe An Analysis on Multiculturality Attitudes of High School Students: The Case of Turkey(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2019) Ozgen, Nurettin; Kosker, NilueferThis study explores the links between multiculturality attitudes displayed by high school students and their ethnic identity, religious beliefs, self-identification, and place of residence. The study is based on questionnaires from 2823 students in 17 cities in seven geographical regions across Turkey. A five-dimension Multiculturality Attitude test was used, which consists of 21 items and was developed by the authors. The data were analyzed with the non-parametric tests Kruskal-Wallis and Mann-Whitney-U. According to the results, there are statistically significant differences across all categories of the scale.Öğe Determining the Psychometric Features of Reading Anxiety Scale(Turkish Education Assoc, 2014) Melanlioglu, DenizReading anxiety is a reaction that is created against reading. It is one of the components that obstruct the process of transforming reading skill into a habit. For this reason, there is the necessity of knowing whether the student has a reading anxiety, or not; and to assign the level of the anxiety if he/she has it. This study aims to develop a scale oriented to determine the levels of reading anxiety in secondary school students. The data was collected through 616 students who were enrolled in 5 different secondary schools. For the development of the assessment instrument, the researcher followed literature review, creation of an item pool, content validity (consulting a specialist), pilot research phases; and made the required reliability calculations. Based on the scores gained through the scale, Exploratory and Confirmatory Factor Analyses (EFA and CFA) were applied to test the construct validity of the draft scale. Following the analysis, the researcher created a scale of 14 items. As a result of the factor analysis, the researcher found that the scale had a three-item structure which are "planning the reading process (0, 682-0, 544)", "components that support reading (0, 821-0, 774) ", "reading comprehension and analysis (0, 763-0, 471)"; and Cronbach's Alpha internal consistency coefficient was 0, 87. As a result of these analyses, the researcher created a valid and reliable scale to determine reading anxiety in secondary school students.Öğe Multiculturality concept and its reflections on education: The case of Turkey(Eyup Artvinli, 2018) Köşker N.; Özgen N.The current study investigated the multiculturality attitudes of high school students using the Multiculturality Attitude Scale. The determination of the dynamics affecting students' multiculturality attitudes will provide opportunities for reconstructing the educational settings accordingly. The sample of the study was 2237 students from 24 high schools from 14 provincial centres in 7 geographical regions of Turkey. The data analysis was carried out using descriptive and inferential statistics. The analyses examined the relationships between the multiculturality attitudes of the students and their gender, class level, family income status, education level of the parents, and the geographic region of residence. The findings indicated significant differences between all dimensions of the scale (i.e., anxiety, richness, tolerance, threat, and discrimination) and the variables of the study. The findings indicated that the female students' attitude mean scores were more positive than those of the male students. Students in Central Anatolia, Southeastern Anatolia, and Marmara regions had higher attitude scores than students from other regions. As students' family income level increases, they regard multiculturality as a threat (ethnicity-based). Students whose parents have a high level of education regard multiculturality as a threat (ethnicity-based). In order to minimize these negative attitudes towards multiculturality in the society, people's awareness of different life practices by various groups within a country or community offers richness that should be recognized. To achieve this, the regulation of educational experiences considering cultural diversity and normalizing transitions, the differences in the educational institutions that serve as foundation in the society-building process are of the utmost importance. © RIGEO 2018.Öğe Development of want-need perception scale for primary and secondary school students(Ankara University, 2016) Bakırtaş H.; Tonga D.In the development of the national economies, the economy education in school curricula has an important place, because students may not have received the necessary economic realities and requirements. For that reason, it is necessary to determine the perception of wants and needs of children. In this study, it was aimed to develop a scale for determining of elementary and secondary school students' perception of wants and needs. The study’s data was obtained from 790 students who were attending to third, fifth and eighth grade in Turkey. The findings showed that Want-Need Perception Scale consists of 19 items. As a result of the study, the scale could be used to determine the need and want perception of the students at elementary and secondary schools. © 2016, Ankara University. All rights reserved.Öğe The effect of reader identity to the vocabulary formation of turkish learning students(T.C. Milli Egitim Bakanligi, 2016) Balci M.; Melanlioğlu D.Why there is difference in teaching second or foreign language from person to person even commination is the same. For the comunication with the student in a specific language, student must know, at least, to understand and to explain in that language. Here is very important where the student learned language. If student learners Turkish language in he's country then it has bigger value. It is like this because students themselves must find the way, outside the teaching institutions, how to improve and learn language. In this kind of situation improving reading skills gets more importance. One reader identity and the wealth of words that can be created accordingly learner reading culture, will be more advanced than others. According to the information stated the purpose of the study, the levels of foreign learners who learn Turkish reads creating identity in their country to reveal their thoughts about the sufficiency of the word wealth accordingly. On a personality in line with the opportunities offered by the qualitative research, data were collected from a working group with open-ended questions. The results showed the students the words they use to express themselves when they do not generate the identity reader in the target language is quite limited, have been found to have a reading culture.Öğe An analysis of reading texts in course books of turkish language for grade 7 in terms of transmission of values(T.C. Milli Egitim Bakanligi, 2015) Pilav S.; Demir H.A.; Demir H.Reading texts, which are primary means of teaching Turkish, are tools for transmitting the values, which global and national culture are based on, to students. Accordingly, the aim this study is to find out which values reading texts in the course book for grade 7 that is printed by the Ministry of National Education transmits and how these values are distributed within the book. The corpus of this study - conducted to detect whether values are given place in the book - is the course book for grade 7. In the study, texts in the course book are examined. Taking the values into account, a list was created, and it was shaped as the course book was being analysed. The study is thought to help authors realize that elements related to the values should be cited sufficiently in the reading texts while forming the course books, provide guidance to researchers who will carry a study on this subject and contribute to the field of Turkish Language Teaching.Öğe Okuma Kaygısı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin Belirlenmesi(2014) Melanlıoğlu, DenizOkumaya karşı geliştirilen bir tepki olan okuma kaygısı, okuma becerisinin unsurlardan biridir. Bu nedenle öğrencinin okuma kaygısına sahip olup olmadığının bilinmesi, sahipse kaygı düzeyinin belirlenmesi gerekir. Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın verileri beş ortaokulda öğrenim gören 616 öğrenciden elde edilmiştir. Ölçme aracının geliştirilmesinde literatür tarama, madde havuzu oluşturma, içerik geçerliği (uzman görüşüne başvurma), pilot uygulama aşamaları izlenmiş, ardından gerekli güvenirlik hesapları gerçekleştirilmiştir. Araçtan elde edilen puanlar doğrultusunda taslak ölçeğin yapı geçerliğini test etmek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizi sonucunda bu ölçeğin "okuma sürecini planlama (0, 682-0, 544)", "okumayı destekleyen unsurlar (0,821-0,774)", "okuduğunu anlama ve çözümleme (0,763-0,471") şeklinde üç faktörlü bir yapı gösterdiği, Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısının 0,87 olduğu tespit edilmiştir. Gerçekleştirilen aşamalar sonrasında ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarını belirlemeye yönelik psikometrik özellikleri incelenmiş 14 maddelik bir ölçek ortaya konmuştur.Öğe Üstbiliş Strateji Eğitiminin Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygılarına Etkisi(2014) Melanlıoğlu, DenizKişisel kullandıkları beceri okuma olmasına rağmen bu becerinin pek çok değişkene göre şekillenmesi nedeniyle okuma eğitiminde istenen başarı elde edilememektedir. Bu değişkenlerden birisi de okuma kaygısıdır. Okuma kaygısının okuduğunu anlama başarısını etkilememesi için öncelikle öğrencilerin yaşadığı okuma kaygısı ve bu kaygının sebepleri değerlendirilmelidir. Öğrencilerin okuma kaygılarını gidermeye yönelik etkinliklere başlamadan önce onların kendi okuma sürecine ilişkin farkındalıklarını geliştirmek gerekir. Okumaya ilişkin farkındalığı sağlamada üstbiliş stratejilerinden de faydalanılabilir. Bu noktadan hareketle araştırmanın amacı, okuma eğitiminde üstbiliş strateji eğitiminin öğrencilerin okuma kaygıları üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada ön test, son test, kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara'da bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan altıncı sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında "Ortaokul Öğrencileri İçin Okuma Kaygısı Ölçeği (OOKÖ)" kullanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında okuma eğitiminde üstbiliş stratejilerinden yararlanmanın okuma kaygısını azaltmada olumlu bir etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır.Öğe H.1131-1132/M.1718-1720 tarihli amasya şer'iyye sicilinin tanıtımı ve fihristi(2013) Metin, RafetOsmanlı Tarihinin en önemli arşiv kaynaklarından birisi Şeriyye sicilleridir. Şeriyye sicillerinde, devlet merkezi ile olan yazışmalar halk dilekleri, fermanlar, ilamlar, hüccetler, beratlar vs. gibi konulara ait bilgilerin yanı sıra, bölgede yetişen ürünler şehir ve kasabaların tahmini nüfusu, salgın hastalıklar ve aile hayatı gibi konular da bu defterlere kaydedilmiştir. Bu öneminden dolayı bizde bu çalışmada Milli Kütüphane Başkanlığının 29 mikrofilm numarasında yer alan H.1131- 1132/1718-1720 tarihli şeriyye sicil defterinin tanıtımını yapmak suretiyle Amasyanın idari, sosyal, kültürel ve ekonomik durumunun aydınlatılmasına katkı sunmaya çalıştık.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »