İlkokul Öğrenci Velilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri Üzerine Bir Değerlendirme
Citation
Öztop F., Toptaş V. (2019). İlkokul Öğrenci Velilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri Üzerine Bir Değerlendirme. İlköğretim Online (elektronik), 18(3), 1043 – 1068.Abstract
Bu araştırma, ilkokul öğrenci velilerinin matematik kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla araştırmacı tarafından geliştirilen “Velilere Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği”nin geçerli ve güvenir bir ölçme aracı olup olmadığı test edilmiş ve ilkokul öğrenci velilerinin matematik kaygı düzeyleri çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Nicel araştırma paradigmasının esas alındığı bu araştırma tarama modelinde dizayn edilmiştir. Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Orta Kızılırmak Bölümü’nde yer alan bir ilin merkezindeki ilkokullarda çocuğu öğrenim gören random ve gönüllülük esasına göre seçilen velilerin katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından geliştirilen “Velilere Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde istatistiki tekniklere başvurulmuştur. Araştırma bulgularına göre "Velilere Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği"nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu; velilerin matematik kaygı düzeylerinin cinsiyete, mezuniyet durumuna, çocuk sayısına, toplam aylık gelire, bir işte çalışma durumuna ve öğrencilikteki matematik başarı durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. This research was carried out to determine whether the level of mathematics anxiety of the parents of primary school students become different at the significant level according to various factors. For this purpose, it was tested whether the "Parent Oriented Mathematics Anxiety Scale" developed by the researcher is a valid and reliable method of measurement and the level of mathematics anxiety of the parent of primary school students was examined according to various factors. This research was designed based on the quantitative research paradigm and screening model. The research was conducted with the participation of the parents of primary school students who were selected on the basis of randomly and voluntarily and whose children studied in the primary schools at the center of a province in the Middle Kızılırmak Section within the fall semester of the 2017-2018 academic year. The data in the research were collected via "Parent Oriented Mathematics Anxiety Scale" and "Personal Information Form" which were developed by the researcher. Statistical technicswere applied for analyzing the data. According to research findings it was determined that“Parent Oriented Mathematics Anxiety Scale”is a valid and reliable method of measurement the level of mathematics anxiety of the parents become different at significant level according to gender, level of graduation, number of children, total monthly income, employment status, mathematics standing during studentship.
Source
İlköğretim Online (elektronik)Volume
18Issue
3URI
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.609714https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpNeE5qRTRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12587/13416