Alternatif dinleme/izleme materyallerinin ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi
Özet
Bu çalışmada alternatif dinleme/izleme materyallerinin ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisini tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın modeli, ön test son teste dayalı deney ve kontrol gruplu bir çalışmadır. Araştırma, Kırıkkale ili merkez ilçesinde bulunan bir ortaokulda yürütülmüştür. Başlangıçta bu okulda öğrenim gören 7. sınıf öğrencilerine, araştırmanın içeriğine uygun olarak yaratıcı yazma etkinlikleri yaptırılmıştır. Elde edilen veriler, istatistikî açıdan değerlendirildikten sonra her iki grup arasında anlamlı bir fark bulunmadığı görülmüş; yansız atama yoluyla yedinci sınıf şubelerinden ikisi deney, biri de kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda alternatif olarak hazırlanan dinleme izleme materyallerine göre yazma çalışmaları uygulanırken kontrol grubunda Türkçe öğretim programının öngördüğü şekilde yazma süreci planlanmıştır. Deneysel süreç ön test ve son test uygulamaları hariç 8 hafta sürmüştür. Çalışmada yaratıcı yazma uygulamalarında kullanılacak konular uzman görüşüne sunularak belirlenmiştir. Dinleme/izleme materyali olarak kullanılacak video ve ses kayıtları ise Türkçe öğretim programında belirtilen dinleme metinlerinin niteliklerine uygun olarak seçilmiştir. Öğrencilerin öğrenme sürecinde etkili olan dinleme kaygı ve tutumlarını değerlendirmek için ''Ortaokul Öğrencileri İçin Dinleme Kaygısı Ölçeği'' ve ''Dinlemeye Yönelik Tutum Ölçeği'' kullanılmıştır. Aynı zamanda birtakım değişkenlerin deney grubu öğrencilerinin ön test ve son test puanlarına etki etme durumunu belirlemek amacıyla da Kişisel Bilgi Formu'ndan yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, bilgisayar ortamına aktarılarak SPSS 15.0 istatistik paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda alternatif dinleme/izleme materyallerinin uygulandığı sınıflardaki öğrencilerin, Türkçe öğretim programına göre düzenlenen etkinliklerin kullanıldığı sınıftaki öğrencilere göre dinleme kaygılarında ve yazılı anlatım puanlarında anlamlı bir farkın olduğu, dinleme tutumlarında ise anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, alternatif dinleme/izleme materyallerinin ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerini geliştirdiği ve dinleme kaygılarını azalttığı şeklinde yorumlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Türkçe eğitimi, yazma eğitimi, yazma becerisi, yaratıcı yazma, dinleme eğitimi, dinleme becerisi, dinleme kaygısı, dinleme tutumu. The purpose of the current study is to determine the effect of alternative listening/watching materials on middle school students' creative writing skills. The study employed the pretest-posttest experimental design with a control group. The current study was conducted in a middle school located in the city of Kırıkkale. At the beginning, seventh grade students studying in this school were engaged in creative writing activities in line with the purpose of the current study. The collected data were statistically analyzed and no significant difference was found between the two groups; through random assignment, two of the seventh grade classes were assigned to the experimental group and one of them was assigned to the control group. While writing activities were conducted on the basis of the alternative listening/watching materials in the experimental group, the writing process was planned as stated in the Turkish curriculum in the control group. Except of pretest and posttest applications, the experimental process lasted for 8 weeks. The topics to be used for creative writing applications in the current study were determined on the basis of expert opinions. Video and audio recordings to be used as alternative listening/watching materials were selected considering the qualifications of the listening texts described in the Turkish curriculum. In order to evaluate the students' listening anxiety and attitudes affecting the learning process "The Scale of Anxiety for Middle School Students" and "The Listening Attitude Scale" were used. Moreover, in order to determine the effects of some variables on the experimental group students' pretest and posttest scores, a personal information form was used. The collected data were entered into the computer environment and analyzed with SPSS 15.0 program package. At the end of the study, it was found that there are significant differences between the listening anxiety and written expression scores of the students taught by using alternative listening/watching materials and those of the students taught according to the Turkish curriculum yet no significant difference was found between their listening attitudes. In light of all these findings, it can be argued that alternative listening/watching materials enhance creative writing skills and reduce listening anxiety. Key Words: Turkish teaching, writing teaching, writing skill, creative writing, listening training, listening skill, listening anxiety, listening attitude.