Türkçe öğrenen yabancılar için Dede Korkut hikâyeleri'nin B1 düzeyinde sadeleştirilmesi
Özet
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ders kitaplarının tek başına yeterli olmadığı bilinen bir gerçektir. Ders kitaplarının yanında öğretim sürecini destekleyecek yardımcı okuma kitapları da hazırlanmalıdır. Yardımcı okuma kitapları, öğrenicilerin kelime hazinesini geliştiren ve eğlenerek öğrenmelerini sağlayan önemli materyallerdir. Aynı zamanda Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğreniciler, yardımcı okuma kitapları ile Türk kültürünü de yakından tanımaktadır. Bu çalışmada, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğreniciler için Dede Korkut Hikâyeleri'nin B1 düzeyinde sadeleştirilmesi amaçlanmıştır. Sadeleştirme yapılırken Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi'nin okuma kazanımları ve Türkçeye Yolculuk kitaplarının B1 seviyesinde verilen dil bilgisi yapıları dikkate alınmıştır. Sadeleştirme aşamasından sonra hikâyelere yönelik tüm becerileri kapsayacak nitelikte etkinlikler ve okuma metinleri hazırlayacak kişilere yol göstermesi amacıyla bir yönerge örneği hazırlanmıştır. It is a fact that textbooks alone are not sufficient in teaching Turkish as a foreign language. In addition to textbooks, supplementary reading books to support the teaching process should be prepared. Auxiliary reading books are important materials that enable learners to develop vocabulary and learn by amusing. At the same time, learners who learn Turkic language as a foreign language are also acquainted with Turkish cultural artifacts with helpful reading books. In this study, it was aimed to simplify Dede Korkut Stories at B1 level for learners who are learning Turkish as a foreign language. When simplification is made, the reading achievements of the European Common Suggestion Framework for Dillers and the linguistic information given at the B1 level of the Turkish Travel Journals are taken into consideration. After the simplification phase, a guideline example has been prepared in order to guide the persons who will prepare the activities and the reading texts in the quality to cover all the skills for the stories.