Ortaokul öğrencilerinin yazılı üretimlerinin tutarlılık ölçütlerine göre değerlendirilmesi
Özet
Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yazılı üretimlerindeki tutarlılık görünümünü belirlemek bu çalışmanın amacıdır. Bu amaç doğrultusunda sosyo-ekonomik düzeyi farklı olan ortaokul öğrencilerinin yazılı üretimlerinin ne ölçüde birbirinden ayrıldığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup nitel veri toplama yöntemlerinden biri olan "doküman incelemesi" yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında öğrencilerden yazılı üretimler alınmış, verilerin analizinde ise "içerik analizi" yöntemine başvurulmuştur. Öğrencilerin oluşturduğu metinleri tutarlılık ölçütlerine göre değerlendirme aşamasında Ülper (2011)' e ait yazma becerisi tutarlılık ölçeği kullanılmıştır. Ölçekte 8 madde yer almaktadır. Elde edilen 347 yazılı üretimden her biri 8 maddeye göre ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Yazılı üretimin ölçütü karşılama durumu "yetersiz", "kabul edilebilir" veya "yeterli" olarak analiz edilmiştir. Analiz edilen veriler sonucunda farklı değişkenler açısından birtakım genel değerlendirmelere ulaşılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde yer alan iki farklı ortaokulun 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Sosyo-ekonomik düzeyleri baz alınarak seçilen bu okullardan ilki Keçiören ilçesi Bağlum semtinde yer almaktadır. İkinci okul ise Çankaya ilçesinde yer almaktadır. Okullardan toplanan veriler incelendiğinde iki okuldan toplanan veriler arasında tutarlılık bakımından farklar olduğu gözlemlenmiştir. Sosyo-ekonomik düzeyi daha yüksek olan Çankaya ilçesindeki ortaokuldan toplanan verilerin, sosyo-ekonomik düzeyi daha düşük olan Bağlum semtinden toplanan verilere oranla daha başarılı olduğu sayısal analizlerle saptanmıştır. Çankaya ilçesinde yer alan ortaokuldan toplanan yazılı üretimlerin ölçütleri karşılama durumlarına bakıldığında "yeterlilik" oranlarının Bağlum semtinden toplanan yazılı üretimlere göre daha fazla olduğu gözlemlenmiştir. It is the purpose of this study to determine the coherence of the sixth grade students' written production. For this purpose, it has been tried to determine the extent to which the written production of secondary school students with different socio-economic levels are separated from each other. In the research, one of the qualitative research methods "document review" method was used. In the collection of the data, written productions were taken from the students and in the analysis of the data, "content analysis" was applied. The writing skill consistency scale of Ülper (2011) was used to evaluate the texts produced by the students according to the consistency criteria. There are 8 items on the scale. Each of the obtained written productions was evaluated separately according to 8 items. The metric coverage of written production is inadequate, acceptable or adequately analyzed. As a result of the analyzed data, some general evaluations have been reached in terms of different variables. The study group of study consisted of 6 different middle school students in Ankara. Among these schools, which are selected on the basis of their socio- economic levels, they are located in the Bağlum district of the town of Keçiören. The second school is located in the city of Çankaya. When the data collected from the schools were examined, it was observed that there was a difference in consistency between the data collected from the two schools. Numerical analyzes have shown that the data collected from the secondary school in the Çankaya district, which has a higher socio-economic level, are more successful than those collected from the lower socio-economic level of Bağlum district. It is observed that the "sufficiency" ratios are higher than the written productions collected from Bağlum district when the written productions collected from the middle school in Çankaya county meet the criteria.