Ödüllü çocuk kitaplarındaki başkahramanların yaşadıkları çatışmaları çözme yöntemlerinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmada, ödül alan 13 yerli çocuk kitabı ile bu kitaplardaki başkahramanların yaşadıkları çatışmaları hangi yöntemlerle çözdüklerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Betimsel çözümleme ve betimsel yöntemlerin kullanıldığı çalışmada araştırmanın evrenini 9-12 yaş çocuklarına seslenen ödüllü çocuk kitapları oluşturmuştur.Nitelikli çocuk kitaplarındaki başkahramanlara öykünen çocuğun çatışma çözme becerisi üzerinde etkili olabileceği varsayılarak ödüllü çocuk kitaplarında yer alan çatışmaları hangi yöntemlerle çözdüklerini ortaya koymayı hedefleyen araştırmanın örneklemi, Hızlı Tosbi (2005), Yaşasın Ç Harfi Kardeşliği (2013-2014), Hoşçakal Akdeniz (2004-2006), Parktaki Gergedanlar (2011) Büyük Tuzak (2007-2010), Frej Apatmanı'nın Esrarı (2009), Türkü Çocuk (2013), Çocukluk Anayurdum (2009), Türk İkizleri (1995-2001), Dünya Çocukların Olsa (1984), Parbat Dağı'nın Esrarı (1989-1991), İnternet Canavarı (2002/2003) ve Almarpa'nın Gizemi (2011) adlı toplam 12 yazarın 13 kitabı incelenmiştir. İfade edilen kitapların incelenmesi sonucu elde edilen bulgular, başkahramanların çatışmaların çözümünde inandırıcı olduğu, ödüllü çocuk kitaplarındaki başkahramanların daha çok açık ve devingen karakterlerden seçildiği, başkahramanların en çok kişinin kendisiyle olan çatışmalar yaşadığı ve bu çatışmaların bir gizemi çözme / gerçeği ortaya çıkarma çabasında ortaya çıktığı tespit edilmiştir. Çatışmaların çözümünde başkahramanların daha çok etkin konumda oldukları belirlenmiştir. Ayrıca başkahramanların yaşadığı çatışmaları genellikle akıl yürüterek çözdüğü saptanmıştır. Anahtar Kelimeler:Türkçe eğitimi, çocuk edebiyatı, yazınsal nitelikli çocuk kitabı, karakter, başkahraman, çatışma, çatışma çözme, betimsel çözümleme. In this study, it was aimed to reveal the ways in which the conflicts experienced by the protagonists in these books were solved by using the 13 awarded children's books. In the study using descriptive analysis and descriptive methods, the researcher created the universe of award-winning children's books that appealed to children 9-12 years old. The sample of the research aimed at revealing the methods by which the conflicts in the awarded children's books are solved, assuming that the child who emulates the children in the qualified children's books may be effective on conflict resolution skills. Hızlı Tosbi (2005), Yaşasın Ç Harfi Kardeşliği (2013-2014), Hoşçakal Akdeniz (2004-2006), Parktaki Gergedanlar (2011) Büyük Tuzak (2007-2010), Frej Apatmanı'nın Esrarı (2009), Türkü Çocuk (2013), Çocukluk Anayurdum (2009), Türk İkizleri (1995-2001), Dünya Çocukların Olsa (1984), Parbat Dağı'nın Esrarı (1989-1991),İnternet Canavarı (2002/2003) and Almarpa'nın Gizemi (2011)13 books of a total of 12 authorsnamed. Findings after the examination of the books revealed that the protagonists were convincing in the solution of the conflicts, the protagonists in the award-winning children's books were chosen from the more open and dynamic characters, the protagonists most often had conflicts with themselves, and these conflicts emerged in an attempt to unravel a mystery .It has been determined that the protagonists are more active in the solution of the conflicts. It also has been found that the protagonist shave often solved conflicts by reasoning. Key Words: Turkish education, children's literature, literary children's book, character, protagonist, conflict, conflict resolution, descriptive analysis.