Okul müdürünün liderliğinin ve öğretmen liderliğinin öğrenci başarısı üzerindeki etkileri
Özet
Eker, Songül. ''Okul Müdürünün Liderliğinin ve Öğretmen Liderliğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkileri'', Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale, 2019. Araştırmanın temel amacı, okullarda öğrenci başarısının okul müdürünün liderliği, öğretmen liderliği ve okulun sosyoekonomik düzeyi değişkenleri açısından incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında tesadüfî örnekleme yoluyla seçilen, Yozgat merkez ve ilçelerindeki ortaokullarda görev yapan 335 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Öğretmen Liderliği Ölçeği ve Okul Yöneticisinin Liderlik Tarzı Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin akademik başarıları ise 2017 TEOG Sınavı sonuçları esas alınarak değerlendirilmiştir. Çalışmada; ANOVA ve betimsel istatistikler, Pearson korelasyonu, t-testi, ve yapısal regresyon modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin liderlik tarzlarının öğretmen liderliği üzerinde etkili olduğunu gösteren sonuçlar elde edilmiştir. Ayrıca öğretmen liderliğinin okul müdürlerinin liderliğine oranla öğrenci başarısı üzerinde daha fazla etkisinin bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenci başarısı üzerindeki etkisi en güçlü değişken ise okulun sosyoekonomik düzeyidir. Anahtar Kelimeler: Liderlik, Akademik Başarı, Yönetim. Eker, Songül. ''The Effects of School Pricipal's Leadership and Teacher's Leadership on Strudents Achievement'', Master Thesis, Kırıkkale, 2019. The aim of this study is to examine the student achievement in terms of leadership styles of school administrators, teacher leadership, and socioeconomic status of schools. The sample of the study consists of 335 teachers from different branches who are working in central and districts of Yozgat in the 2017 – 2018 academic year, selected by random sampling. Teacher Leadership Scale and School Principal's Leadership Style and Behavior Scale were used as data collection tools. Students' academic achievement was evaluated based on the 2017 TEOG Exam results. In the study, ANOVA, t-test, Pearson correlation and structural regression model were used. It is conducted as the result of the test that a positive relationship exists between the leadership styles of school principals and student achievement. As a result of the research, it was found that the leadership styles of school principals were effective on teacher leadership. In addition, it has been concluded that teacher leadership has more effect on student achievement than leadership of school principals. The most effective variable in students' achievement was the socioeconomic level of the schools. Key Words: Leadership, Academic Success, Management