E-öğrenme memnuniyetinin belirleyicilerinin tespiti ve kullanım niyeti ile ilişkisinin modellenmesi
Özet
E-öğrenme sistemleri kullanıcıların bilgiye her zaman, düşük maliyetle ve hızlı bir şekilde erişmesini sağlar. Bununla birlikte, kullanıcı kabul düzeyi bu sistemlerin başarısı için yeterli değildir. Bu nedenle, kullanıcıların e-öğrenme memnuniyeti ve bu sistemleri kullanma niyetini etkileyen etmenleri açıklamak stratejik bir araştırma konusu olabilir. Bu çalışmada e-öğrenme sistemlerinde kullanıcı kabulünü Teknoloji Kabul Modeli (TKM) aracılığıyla inceleyen 234 çalışma analiz edilmiştir. Araştırma, çeşitli dışsal faktörlerin, teorinin iki temel yapısı olan Algılanan Fayda (AF) ve Algılanan Kullanım Kolaylığı (AKK) üzerindeki etkilerinin analizini kapsamaktadır. Söz konusu çalışmalarda en sık kabul edilen hipotezleri ve yeni bir açıklayıcı faktör olarak Maliyet Etkinliği (ME) değişkenini içeren bir model önerilmiştir. Veriler Türkiye'de uzaktan eğitim sistemlerini kullanan 9 farklı üniversitede 925 öğrenciden (522 kadın ve 403 erkek) toplanmıştır ve Yapısal Eşitlik Modeli ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, Maliyet Etkinliği, Uyumluluk ve Etkileşim değişkenlerinin e-öğrenme sistemlerinde AF'yı yeterince açıkladığını; Maliyet Etkinliği, Öz Yeterlilik, Etkileşim ve Kaygı değişkenlerinin AKK üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca AF, AKK ve Kullanıcı Memnuniyeti arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. E-learning systems enable users to rapidly access information at any time and at low cost. However, the level of user acceptance is insufficient for the success of these systems. For this reason, explaining the factors affecting users' e-learning satisfaction and intention to use these systems is a strategic research topic. This study investigates 234 studies examining the user acceptance of e-learning systems through the Technology Acceptance Model (TAM). The investigation covers an analysis of the tested effects of various external factors on the two basic structures of the theory, Perceived Usefulness (PU) and Perceived Ease of Use (PEOU). Then, it proposes a model incorporating the most frequently accepted hypotheses in the aforementioned studies and further introduces a Cost Effectiveness (CE) variable as an explanatory factor. Data of 925 students (522 females and 403 males) from 9 different universities in Turkey using Distance Learning Systems are collected and analyzed via Structural Equation Modelling. The results show that Cost Effectiveness, Compatibility and Interaction variables can sufficiently explain the PU of e-learning systems, while Cost Effectiveness, Self-Efficacy, Interaction and Anxiety variables have a relatively significant effect on PEOU. Moreover, it has been inferred that a significant relationship exists between PU, PEOU and User Satisfaction.