Örgütsel etik iklimin iş gören motivasyonuna etkisinde örgütsel özdeşleşmenin ve iş tatmininin aracı rolü
Özet
Bu çalışmanın amacı, iş görenlerin örgütsel etik iklim algılarının iş gören motivasyonuna etkisinde, örgütsel özdeşleşmenin ve iş tatmininin aracılık rolünü belirlemektir. Araştırmanın evreni, Çankırı'da kamu kurum ve kuruluşlarında görev yapan iş görenlerden oluşmaktadır. Evren içerisinden tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden, kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 620 kamu çalışanına anket uygulanmış ve kullanılabilir nitelikte olan 572 adet anket değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde öncelikle araştırmada kullanılan ölçeklerin doğrulayıcı faktör analizi ile yapı güvenilirlik ve geçerlilikleri test edilmiştir. Verilerin analizi için SPSS ve AMOS istatistik paket programları kullanılmıştır. Araştırma kapsamında belirlenmiş olan hipotezler, yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir. Çalışmada, değişkenler arasındaki ilişkilerin analizinde ve aracı değişken etkisinin olup olmadığının test edilmesinde Yapısal Eşitlik Modellemesi (Structural Equation Modeling, YEM) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, araştırmanın beş ana hipotezinin desteklendiğini, aracılık etkisi hipotezlerinin ise kısmen desteklendiğini ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmanın ilgili literatüre ve iş görenlerin motivasyonlarını artırmak isteyen kurumlara önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. The aim of this study is to determine the mediating role of organizational identification and job satisfaction in the effect of employees' perceptions of the organizational ethical climate on employee motivation. The population of the research consists of employees working in public institutions and organizations in Çankiri province. A questionnaire was applied to 620 public employees selected by convenience sampling method, one of the non-random sampling methods, and 572 usable questionnaires were evaluated. İn the analysis of the data obtained in the research, first of all, the construct reliability and validity of the scales used in the research were tested with confirmatory factor analysis. SPSS and AMOS statistical packages programs were used to analyze the data. The hypotheses determined within the scope of the research were tested with structural equation modeling. İn the study, Structural Equation Modeling (SEM) was used to analyze the relationships between variables and to test whether there is a mediating variable effect. The findings obtained from the research reveal that the five main hypotheses of the research are supported, and the mediation effect hypotheses are partially supported. İt is thought that this study will make important contributions to the related literature, institutions that want to increase the motivation of employees.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiEhQBrIljUkEUNXzZzFvJmsxQd7aaxReLTIpcvrgsS29https://hdl.handle.net/20.500.12587/18319