Öğretmenlerin sosyal adalet liderliği ile mesleki motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Araştırmanın amacı, öğretmenlerin sosyal adalet liderliği ile mesleki motivasyonuı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Öğretmenlerin sosyal adalet liderliği düzeyleri ile mesleki motivasyon arasındaki ilişkinin belirlenmesi için araştırma, ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmada Öğretmen Sosyal Adalet Liderliği Ölçeği ve Öğretmen Mesleki Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. 793 ortaokul ve lise öğretmeninin oluşturduğu örneklemin belirlenmesi için uygun örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Verilerin tanımlanmasında frekans ve yüzde analizi yapılmış olup kavramlar arasındaki ilişkileri incelemek için Spearman korelasyon analizi ile regresyon analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, öğretmenlerin sosyal adalet liderlik düzeyinin yüksek düzeyde ve mesleki motivasyon düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Demografik özellikler yönüyle bakıldığında öğretmenlerin sosyal adalet liderliği düzeyleri üzerinde cinsiyet, kıdem, branş, çalışma süresi, okul başarısı değişkeni anlamlı düzeyde değişikliğe yol açmadığı belirlenirken; okul türü değişkeninin anlamlı yönde farklılık oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen motivasyonu yönüyle demografik değişkenlerin anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığı incelendiğinde; kıdem, çalışma süresi ve branş yönüyle anlamlı düzeyde farklılaşmaya yol açmadığı; cinsiyet, okul türü, okul başarısı değişkenleri yönüyle farklılaşma oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Korelasyon analizi sonuçları ise öğretmenlerin sosyal adalet liderlik düzeyleri ile öğretmen motivasyonu arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca yapılan çoklu regresyon analizine göre de öğretmenlerin sosyal adalet liderliği düzeylerinin mesleki motivasyonun anlamlı bir yordayıcısı olduğunu göstermektedir. The aim of the study is to examine the relationships between teachers' social justice leadership and their professional motivation. In order to determine the relationship between teachers' social justice leadership levels and their professional motivation, the research was designed in relational screening model. Teacher Social Justice Leadership Scale and Teacher Professional Motivation Scale were used in the research. Appropriate sampling method was preferred to determine the sample formed by 793 secondary and high school teachers. Frequency and percentage analysis were used to define the data, and Spearman correlation analysis and regression analysis were performed to examine the relationships between concepts. As a result of the analysis, it was determined that the social justice leadership level of the teachers was at a high level and their professional motivation level was at a medium level. In terms of demographic characteristics, it was determined that the variables of gender, seniority, branch, working time, school success did not cause a significant change on teachers' social justice leadership levels; It was concluded that the school type variable made a significant difference. Examining whether demographic variables make a significant difference in terms of teacher motivation; it did not cause a significant difference in terms of seniority, working time and branch; It was concluded that there was a differentiation in terms of gender, school type and school success variables. The results of the correlation analysis revealed that there is a positive and significant relationship between teachers' social justice leadership levels and teacher motivation. In addition, according to the multiple regression analysis, it was concluded that teachers' social justice leadership levels were a significant predictor of professional motivation.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5XiSE4yCP_gmnukpMEp65RiFh0x3iS25mgk8Her0LH4vTgt_Hac5n5HkLmXEUJDDhttps://hdl.handle.net/20.500.12587/18449