Kaynaştırma uygulamalarının normal gelişim gösteren öğrencilerin akademik başarısına etkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin akranları ile aynı ortamda eşit eğitim haklarından yararlandırıldığı literatüre kapsayıcı eğitim olarak geçmiş kaynaştırma yolu ile eğitime erişim olarak bilinen ve tam zamanlı uygulanan kaynaştırma eğitiminin, ailemizin özel çocuklarına bu eğitimin verildiği ortamdaki etkileşim düzeyinin ve ortam koşullarının normal gelişim gösteren öğrencilere etkilerinin bağımlı ve bağımsız değişkenlere göre değerlendirilmesidir. Sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan normal gelişim gösteren öğrencilerin 2019- 2020 eğitim öğretim yılındaki LGS puanlarının okullarına, öğrenci düzeyinde cinsiyet, ebeveyn eğitim durumuna, kardeş sayısına, sınıf mevcudu ve sınıftaki kaynaştırma öğrenci sayısına göre aldığı değerler açısından değerlendirilmiştir. Veriler Milli Eğitim Bakanlığı MEB DATA'dan elde edilmiştir. Araştırma sürecinde gerekli izinler Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü İzleme ve Değerlendirme Daire Başkanlığınca alınmıştır. Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılında LGS kapsamındaki tek merkezden oluşan sınava katılan tüm temel eğitimin son aşamasındaki öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada herhangi bir örnekleme yaklaşımı kullanılmamış, tanımlanan öğrenci evrenindeki 1048575 öğrenci analiz içerisine alınarak değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler, okulun yapısal, sosyal ve ekonomik düzeyindeki ve öğrenci düzeyindeki istatistiki değerlerle anlamlandırılarak, bu değişkenlerin öğrencilerin Liseye geçiş sınavı (LGS) puanları ile ilişkisini incelemek için kullanılmıştır. Çalışmada ilişkisel araştırmadan (correlational study) yararlanılmıştır. Araştırmanın yapısına uygun şekilde, farklı düzeylerdeki değişkenler ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki incelenmiştir. Verilerin analizinde SPSS programından yararlanılmıştır. Sınıfiçi korelasyon katsayısına ait elde edilen değerlere bakıldığında sınıf içi korelasyon katsayısının araştırmada çok düzeyli analizlerin yapılabilmesi için uygun olduğu görülmektedir. Değişkenler arası korelasyona göre LGS puanı ile en yüksek korelasyonu ebeveyn eğitim durumu (.681), en düşük korelasyonu ise sınıf mevcudu (-.007) vermektedir. Öğrencilerin ebeveyn eğitim durumları LGS puanları ile pozitif yönde yüksek düzeyde korelasyon göstermektedir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin kardeş sayısının, ebeveyn eğitim durumlarının, sınıf mevcudunun ve kaynaştırma öğrenci sayısının LGS puanı üzerinde istatiksel boyutta anlamlı bir ize sahip olduğu belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre araştırmada kurulan modellerin anlamlı sonuçlar verdiği tespit edilmiştir. Tek Yönlü ANOVA analizi rastgele etkiler modeline göre öğrencilerin LGS puanı okullara göre farklılık göstermektedir. Bu farklılığın %29'unun okullar arasındaki farktan kaynaklandığı, %71'inin ise öğrenciler arasındaki farktan kaynaklandığı söylenebilir. Okullar arasındaki varyansın %34'ündeki farklılığın öğrencilerin kardeş sayısı ve ebeveyn eğitim durumu değişkenlerinden kaynaklandığı söylenebilir. Ebeveynlerin eğitim durumu arttıkça öğrencilerin LGS puanlarının arttığı söylenebilir. Zıt bir şekilde öğrencilerin kardeş sayısı arttıkça LGS puanlarının düştüğü görülmektedir. Artan kardeş sayısının ailedeki bireylere ayrılan zamanı azaltabileceği ayrıca sosyoekonomik açıdan da aileyi zorlayabileceği düşünüldüğünde az sayıdaki kardeşin öğrencilerin LGS puanlarına olumlu yönde etki ettiği söylenebilir. Araştırmanın modeline kardeş sayısı, ebeveyn eğitim durumu, sınıf mevcudu ve kaynaştırma öğrenci sayısı değişkenleri eklendiğinde varyansın %46 azaldığı tespit edilmiştir. Sınıf mevcudunun ve sınıftaki kaynaştırma öğrenci sayısının öğrencilerin LGS puanını negatif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Sınıf mevcudunun ve sınıftaki kaynaştırma öğrencinin sayısının azaltılmasının öğrencilerin LGS puanları üzerinde pozitif yönde etki edeceği düşünülmektedir. Öğretmenlerin sınıfta öğrenciye ayırdığı zaman düşünüldüğünde mevcudun az olması ayrılan zamanı arttıracağından öğrencilerin performansları üzerinde olumlu etkiye sahip olabilir. Ayrıca sınıfta kaynaştırma öğrencisinin bulunması diğer öğrencilere ayrılan zamanı azaltacağından öğrencilerin LGS puanları üzerinde negatif etkiye neden olduğu düşünülmektedir. The purpose of this study is to examine the impacts of the level of interaction where inclusive education is employed full time for our families special children in order to enable students with special needs to make benefit of their right to be provided equal education in the same setting with peers and the conditions of such an environment on students without special needs, with respect to dependent and independent variables. 2019 – 2020 academic term LGS results of students without special needs who have classmates with special needs have been analysed in accordance with their schools, gender, parents' educational status, number of siblings, classroom size and number of students that need inclusive special education in their classroom. The data how his study has been obtained from Ministry of Education MEB DATA. The necessary permissions were assigned by ÖERHGMİDDB. All participants in the central exam in the scope of 2019 – 2020 LGS who are in their last year of their primary education are accepted as the sample space of this study. Sampling method were not used in this study, each of 1048575 students in the sample space have been analysed and evaluated. Data obtained from this study is used to inspect the relation between LGS results and the statistical values related with structural, socio-economic level of the school, and the statistical values concerning the students. This research can be defined to be a correlational study. Different levels of variables are examined on their impact on students' success. SPSS programme is used for analysis of the data. When the value related to in-class correlation coefficient is observed it is seen that the coefficient is appropriate to conduct multi level analysis. According to the correlational between variables, parents' educational status have the highest correlation (. 681) and classroom size have the lowest correlation (-. 007) with LGS score. Educational status of the parents have a high positive relation with LGS results. As a result of this study; number of siblings, educational status of parents, classroom size and the number of students with special needs are determined to have statistically important effect on students' LGS scores. In light of the analysis, the models that are established in this study are detected to provide meaningful results. According to one way ANOVA analysis random effects model, LGS scores how variance for different schools. It can be stated that 29% of this variance results from the differences between schools and 71% results from the differences amongst students. The variance between schools arises %34 due to variables of number of siblings and parents' education. It can be concluded that the higher the parents' educational status, the higher the LGS results. Opposingly, an increase in the number of siblings means a negative trend for LGS results. Considering that higher number of siblings might decrease the time spent for each individual in the family and might put the family through socioeconomic hardships, having less number of siblings can be stated to positively affect LGS scores of the students. When the variables of number of siblings, parents' educational status, classroom size and the number of students with special needs are introduced into the research model; variance is seen to drop by 46%. Classroom size and the number of special education students present in the classroom are observed to have a negative effect on LGS scores. It is thought that decreasing the latter mentioned variables would have a positive impact on LGS scores. Since the time the teacher can allocate more time to each student it is possible to improve performance of the students by decreasing the classroom size. Having special education students present in the same classroom, on the contrary, decreases the allocated time for other students and thus negatively affecting the LGS scores.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiN9afp63QHMZeLwqqfwcVw9J7QZNETxFDMm6G2UTYztchttps://hdl.handle.net/20.500.12587/18451