Öğretmenlik mesleği imajına ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi
Özet
Bu araştırmada, öğretmenlik mesleği imajına ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde desenlenen araştırmanın örneklemi Kırıkkale ilindeki liselerden 330 öğretmen, 575 öğrenci ve 420 öğrenci velisi oluşturmuştur. Araştırmada ölçme aracı olarak; "Öğretmenlik Mesleği İmaj Ölçeği Öğretmen Formu", "Öğretmenlik Mesleği İmaj Ölçeği Öğrenci Formu" ve "Öğretmenlik Mesleği İmaj Ölçeği Veli Formu" kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra, gruplar arasındaki farklılıkların belirlenmesi amacıyla t-testi ve tek yönlü varyans analizi, fark kaynaklarını belirlemek amacıyla Tukey testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularında öğretmenlik mesleği imajı ve alt boyutlarına ilişkin katılımcı öğretmen görüşleri kapsamında, cinsiyet, kıdem, çalışma süresi, öğrenci sayısı, öğretmen sayısı değişkenlerinin bazı alt boyutlarında öğretmenlik mesleği imajına ilişkin farklılık tespit edilirken; branş, hizmet içi eğitim sayısı, öğrencilerin sosyo ekonomik düzeyi, okul başarı durumu değişkenlerine bağlı istatiksel bir farklılaşma olmadığı tespit edilmiştir. Öğrenci görüşlerinde; cinsiyet, başarı durumu, ekonomik durum, not ortalamaları değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık görülmezken; okul türleri, sınıf seviyesi, okul başarı durumu, öğrenci sayısı, öğretmen sayısı, devamsızlık durumu değişkenlerine göre ölçeğin bazı alt boyutlarında anlamlı istatiksel bir farklılık görülmüştür. Veli görüşlerinde; eğitim durumu, gelir durumu, okul başarı durumu, gelir düzeyi, öğrencilerin sosyo ekonomik düzeyi, çocuk sayısı, velisi olunan çocuk sayısı, değişkenlerine göre ölçeğin bazı alt boyutlarında anlamlı bir farklılığa ulaşılırken; cinsiyet, öğrenci sınıf seviyesi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Elde edilen veriler ışığında öğretmenlik mesleği imaj algısının öğretmen, öğrenci ve veliler tarafından olumlu olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlik mesleği imaj algısı tüm ölçek genelinde öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri bağlamında orta düzeyin üzerinde olduğu görülmüştür. Öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerinin kişisel özellikler ve mesleki özellikler alt boyutunda "katılıyorum"; toplumsal statü alt boyutunda öğretmen görüşlerinin "kararsızım", öğrenci ve veli görüşlerinin "katılıyorum"; mesleki tercih alt boyutunda ise öğretmen ve öğrenci görüşlerinin "kararsızım", veli görüşlerinin ise "katılıyorum" düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: İmaj, Mesleki İmaj, Öğretmenlik Mesleği İmajı. In this study, it is aimed to examine the views of teachers, students and parents on the image of the teaching profession comparatively. The sample of the research, which was designed in the scanning model, consisted of 330 teachers, 575 students and 420 students' parents from high schools in Kırıkkale. As a measurement tool in the research; "Teaching Profession Image Scale Teacher Form", "Teaching Profession Image Scale Student Form" and "Teaching Profession Image Scale Parent Form" were used. In the analysis of the data, in addition to descriptive statistics, t-test and one-way analysis of variance were used to determine the differences between groups, and Tukey tests were used to determine the sources of difference. In the research findings, within the scope of participant teachers' views on the image of teaching profession and its sub-dimensions, there was a difference regarding the image of teaching profession in some sub-dimensions of gender, seniority, working time, number of students, number of teachers; It has been determined that there is no statistical difference depending on the branch, the number of in-service training, the socio-economic level of the students, the school success status. Parent opinions; while there is a significant difference in some sub-dimensions of the scale according to the variables of education status, income status, school success status, income level, socio-economic level of students, number of children, number of parents; no significant difference was found according to gender and student grade level variables. "I agree" in the sub-dimension of personal characteristics and professional characteristics of teachers, students and parents; In the social status sub-dimension, teachers' views are "undecided", student and parent views are "agree"; In the vocational preference sub-dimension, it was determined that the opinions of the teachers and students were at the level of "I am undecided", and the opinions of the parents were at the level of "I agree". Key Word: Image, Professional Image, The Image of Teaching Proffesion.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiGFWbwt9-T5QZa3v-3FJqHi8b9Mjw5d1hw2fb4YcfVHVhttps://hdl.handle.net/20.500.12587/18452