İlkokul öğrencilerinin yaratıcı okuma algısı okuma kaygısı ve okuma motivasyonu arasındaki ilişki
Özet
Bu araştırmada, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yaratıcı okuma algısı, okuma kaygısı ve kitap okuma motivasyonunun çeşitli değişkenler açısından incelenmesi; öğrencilerin yaratıcı okuma algısı, okuma kaygısı ve kitap okuma motivasyonu arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle belirlenen 301 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Yaratıcı Okumaya Yönelik Algı Ölçeği, Okuma Kaygısı Ölçeği ve Kitap Okuma Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde bilgisayar destekli bir istatistik programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin yaratıcı okuma algısının orta, okuma kaygısının ve kitap okuma motivasyonunun düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yaratıcı okuma algısının cinsiyete, okul öncesi eğitim alma durumuna ve ebeveynlerinin öğrenim düzeyine göre farklılık göstermediği görülmüştür. Okuma kaygısının kız öğrenciler ve babası üniversite mezunu olanlar lehine anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Erkek öğrencilerin kitap okuma motivasyonunun anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yaratıcı okuma algısı ile okuma kaygısı arasında anlamlı, negatif yönlü ve zayıf; okuma kaygısı ile kitap okuma motivasyonu arasında anlamlı, negatif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. In this study, it was aimed to examine the creative reading perception, reading anxiety and reading motivation of primary school fourth grade students in terms of various variables; It was aimed to determine the relationship between students' creative reading perception, reading anxiety and reading motivation. The study group of the research, in which the relational screening model was used, consists of 301 primary school fourth grade students determined by the easily accessible sampling method. Personal Information Form, Perception Scale for Creative Reading, Reading Anxiety Scale and Book Reading Motivation Scale were used as data collection tools in the research. A computer aided statistical program was used in the analysis of the data. As a result of the research, it was determined that the students' perception of creative reading was moderate, while their reading anxiety and motivation to read books were low. It was observed that students' creative reading perception did not differ according to gender, pre-school education status and education level of their parents. It has been determined that there is a significant difference in reading anxiety in favor of female students and those whose fathers are university graduates. It was determined that male students' motivation to read books was significantly high. There was a significant, negative and weak relationship between students' creative reading perception and reading anxiety; It has been observed that there is a significant, negative and moderate relationship between reading anxiety and motivation to read.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiKUTyntxa7N0uyxG_X33bZ9UbJ6kxSRAdywUAcXoW_grhttps://hdl.handle.net/20.500.12587/18528