Tanzimat döneminden günümüze batılılaşmanın eğitime yansıması
Özet
Bu çalışmada Tanzimat Dönemi'nden başlayarak günümüze kadar devam eden Batılılaşma süreci, bu sürecin eğitim dünyasına yansıması, süreçteki dönemsel değişimler, eğitimde Batılılaşma tartışmaları, Batılılaşmanın etkisi ve sonuçları üzerinde durulmuştur. Çalışmada amaçlananlar: Osmanlı Devleti'nin son dönemlerinden başlayarak Cumhuriyet'in ilk yılları ve günümüze kadar uzanan Batılılaşmaya bağlı olarak eğitim sisteminin geçirdiği değişimleri anlayabilmek, Batılılaşma sürecinin kültürel kimlik üzerindeki etkilerini değerlendirmek, eğitim sisteminin hangi değerlere göre şekillendirilmesi gerektiği yönündeki tartışmalara katkı sağlamak, Batılılaşma sürecinin eğitim sisteminde yol açtığı sorunlara çözüm yolları geliştirmek hedeflenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak literatür taraması yapılmıştır. Kronolojik olarak Tanzimat Dönemi'nden günümüze kadar uzanan Batılılaşmaya bağlı olarak eğitim sisteminin geçirdiği değişimler ele alınmıştır. Ayrıca bu dönemlerdeki eğitimcilerin ve eğitim önderlerinin fikir ve düşüncelerine değinilmiştir. Araştırmanın sonucunda eğitim önderlerinin fikir ve düşüncelerinden hareket edilerek, Batı toplumlarına ait yaşam felsefesi ve paradigmaların eğitim sistemine alınmasıyla toplumda kültürel kimlik sorunu ve bozulmaların ortaya çıktığı görülmüştür. Bu sorunun çözümü ise kendi kimliğinden ve değer sisteminden, kendi köklerinden vücut bulan bir eğitim sisteminin inşa edilmesinde bulunmuştur. In this study, the Westernization process starting from the Tanzimat Period and continuing until today, the reflection of this process on the world of education, periodical changes in the process, Westernization debates in education, the effects and results of Westernization are emphasized. The study aims to explain the changes that the education system has undergone due to Westernization starting from the last periods of the Ottoman Empire to the first years of the Republic and until today, to evaluate the effects of the Westernization process on cultural identity, to contribute to the discussions on which values the education system should be shaped accordingly, and to develop solutions to the problems caused by the Westernization process in the education system. In the study, a literature review was conducted using the qualitative research method. Chronologically, the changes that the education system has undergone due to Westernization from the Tanzimat Period to the present day are discussed. In addition, the ideas and thoughts of the educational leaders of these periods were mentioned. As a result of the research, it was seen that cultural identity problems and deterioration emerged in the society with the introduction of the philosophy of life and paradigms of Western societies into the education system, based on the ideas and thoughts of educational leaders. The solution to this problem has been found in the construction of an education system that is rooted in its own identity and value system.